اینجا بین‌الحرمین خادمان است
کد خبر: 4166130
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵

اینجا بین‌الحرمین خادمان است

موکب قمر بنی‌هاشم روستای توجغاز در شش کیلومتری ملایر ایستگاه توقف، در مسیر زائرانی خسته از شهرهای مختلف با گویش‌های متفاوت است که وقتی چشمشان به نام ماه بنی‌هاشم می‌افتد توقف می‌کنند تا دمی بیاسایند. این موکب به گفته خادمانش که فرصت حضور در کربلا را نیافته‌اند بین‌الحرمین است.

موج اخلاص در موکب قمر بنی هاشم ملایر/ اینجا بین الحرمین خادمان  استبه گزارش ایکنا از همدان، وقتی پای دلدادگی به ارباب در میان باشد، یک دانه برنج صدها کیسه می‌شود و عطر و بویش مدهوشت می‌کند، خودت هم که نخواهی انگار تبرکی این غذا تو را به سوی موکب حسین(ع) می‌کشد تا وجودت را به لقمه‌ای از برکت خوان حسین جلا بخشی.

اینجا هر کس نیت و عهدش با امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را  تفسیر می‌کند و ما بقی‌اش را می‌سپارد به ارباب تا امضای شفاعت بگیرد و مهر نوکری‌اش ثبت شود.

اینجا ریال‌ها درهم و طلا می‌شود در ارادت و عاشقی به درب خانه این خاندان و چه زیبا و پر از احساس خادمی را معنا می‌کند و اینجا فقط اخلاص موج می‌زند و دیگر  هیچ. اینجا در موکب عاشقانه حسین عاشقی حد و مرز جغرافیا را در نوردیده و دلدادگان کوی یار به زائرانی از اقصی و نقاط این سرزمین خدمت‌رسانی می‌کنند.

آن‌قدر شوق خدمت به زائران اربعین داری وقت سر خاراندن نیز پیدا نمی‌کنی. شلوغی موکب روح و روانم را جلا می‌بخشد به‌عنوان اولین موکب اربعین امسال در ملایر کار خود را 10 روز است که شروع کرده، اما انگار هیچ اثری از خستگی در میان این موکب‌داران نیست.

امروز غذای وعده ناهار زائران لقمه است، لقمه‌ای از ترکیب سیب‌زمینی و مخلفات و عطر و بوی غدای تبرکی که مشام هر زائری را معطر می‌کند. مسیر زائرانی خسته از شهرهای مختلف با گویش‌های متفاوت در ورودی روستا وقتی چشمشان به نام موکب قمر بنی‌هاشم می‌افتد توقف می‌کنند تا دمی بیاسایند و بعد از صرف غذایی و استراحتی در مکان اسکان به راه بهشتی خود در مسیر معشوقشان ادامه دهند.

صوت زیارت عاشورا و «السلام علی الحسین» فضای دو هزار و 500 متری موکب قمر بنی‌هاشم را کربلایی کرده است، کربلا اینجا در فرسنگ‌ها دورتر از بین‌الحرمین تداعی شده است.

اینجا همه در حال کار و تلاشند و خدمت. خلوص تنها واژه‌ای است که می‌توان درباره خادمان این موکب به کار برد. در قسمتی از محوطه موکب، بنری نصب شده که چهره مردی آشنا روی آن نقش بسته است و نوشته خادم‌الحسین محمد علی فعلی. چهره‌ای که در نگاه اول یک باره تمام خاطرات یک سال پیش را جلوی چشمانم مرور می‌کند همان جایی که یک پیرمرد تقریبا 70 ساله جلوی پایم خم شد و کفش‌هایم را جفت کرد و گفت: دخترم قیامت به امام حسین(ع) بگو که من کفش جفت‌کن زائر حسین(ع) و میهمان این موکب  بودم، من آنجا عرق شرم ریختم از این همه تواضع و بزرگی و عشق خالص به اباعبدالله(ع) و آرزو کردم کاش من هم جرعه‌ای از این اخلاص را در وجودم داشتم.

حالا اینجا فقط خاطرات اخلاصش مرور می‌شود و چشم‌های خادمان موکب که هر لحظه به یادش بارانی می‌شوند چراکه بنای موکب را مرحوم فعلی و فرزندانش گذاشته‌اند. دو روز است که بعد از یک دوره بیماری چند ماه به دیدار اربابش رفته تا مزد خدمتش را در کنار سفره ارباب بگیرد او که سال‌ها رنج بیماری را به خاطر جانبازی‌اش در دوران دفاع مقدس کشیده و حالا دیگر در بین این خادمان نیست.

به گفته خادمان این موکب مرحوم حاج علی‌محمد فعلی پدری دلسوز و مردی با تقوا بود که پدر همه خادمان بوده و امروز نبودش به شدت حس می‌شود، او که راهنمایی می‌کرد خودش با آن سن بالا خم می‌شد چایی می‌‌ریخت، کفش جفت می‌کرد، غذا تقسیم می‌کرد و فقط هدفش خدمت بود و این اخلاصش باعث شد تا مزدش را از ارباب بگیرد و در روزهایی که عاشقان حسین(ع) به زیارت حرم و بارگاه ارباب می‌روند هر لحظه یاد حاج علی‌محمد هزاران رحمت را روانه روح پاکش کنند. در موکب قمر بنی‌هاشم چهره همه خادمان بدون خستگی است؛ دوست دارم با تک تک آن‌ها حرف بزنم و از احساسشان در این روزها برایم بگویند.

زیارت هر ساله کربلا مزد خادمی من است

جوانی محجوب که سرش را هم بالا نمی‌آورد و استکان‌هایی که چای خوش‌طعم و خوش‌رنگ آتشی که گاهی با نعنا، گلاب و هل و دارچین و دم‌نوش‌هایی متفاوت درست می‌شود را در استکان‌های کمر باریک که با یک قاشق شکر از قبل پر شده می‌ریزد، اولین میهمان مصاحبه می‌شود، با احترام از وی می‌خواهم چند کلمه‌ای ما را میهمان این خلوص نیتش کند، امین رفیعی، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه 30 سال سن دارد و شش سال است که چای‌ریز موکب است، بیان کرد: من از این کار لذت می‌برم و گرمای اینجا کنار این آتش اصلا مرا اذیت نمی‌کند.

این خادم حسینی با بیان اینکه شغلش آزاد است و یک مغازه دارد که در طول برپایی این موکب مغازه را می‌بندد و خدمت می‌کند، تصریح کرد: من قبلا چیزی نداشتم و امروز به برکت امام حسین(ع) همه چیز در زندگی دارم.

وی با بیان اینکه حس و حالش از خادمی در این مکان قابل وصف نیست، افزود: هر کس مورد عنایت امام حسین(ع) قرار گیرد برای دنیا و آخرتش بس است.

طاها فعلی، نوجوان 16 ساله دیگری است که کنار محمدحسین 12 ساله مشغول ریختن شکر و مرتب کردن استکان‌ها برای زائران است، با بیان اینکه دو سال است که افتخار خادمی در این موکب را دارد، موفقیت در درس‌هایش را از برکت و عنایت امام حسین(ع) دانست و گفت: از امام حسین(ع) می‌خواهم که تا لحظه‌ای که هستم فرصت خادمی و نوکری را از من نگیرد.

محمدحسین با چهره‌ای خندان یک استکان را برایم آماده می‌کند، با اشاره به اینکه خیلی کوچک بوده که به همراه خانواده به کربلا مشرف شده بزرگترین آرزویش را زیارت دوباره کربلا دانست و گفت: دوست دارم همیشه خادم این خانه بمانم.

در قسمت دیگری از موکب اصلی‌ترین بخش موکب در میان آشپزخانه موکب، زنان و مردان و کودکانی مشغول به کارند که هر کدام سرشان به کار است.

حجت‌الاسلام میثم واحدی، یکی از خادمان این موکب و روحانی سابق روستاست، که حدود دو سالی است با خانواده در یکی از شهرهای شمالی کشور مشغول کار تبلیغی است، وی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه حال و هوای خدمت به زائران امام حسین(ع) امسال دلش را هوایی کرده و با خانواده به این موکب آمده است، گفت: قرار بود خانواده را بگذارم و بروم کربلا، اما انگار قسمت شد اینجا خدمت کنم.

این خادم حسینی به شکل‌گیری و راه‌اندازی موکب از سال 97 اشاره کرد و افزود: این موکب از هیچ ارگان دولتی خدمات دریافت نمی‌کند و صفر تا صد خدمات این موکب از کمک‌های خیرین و نذورات مردمی است.

وی تصریح کرد: این موکب کار خود را با صفر شروع کرده و امروز روزانه بین پنج تا هفت هزار وعده غذایی در این موکب پخت می‌شود و برای اسکان زائران حسینیه سیدالشهدا(ع) در نظر گرفته شده است و حتی عده‌ای از زائران در منازل مردم روستا اسکان پیدا می‌کنند.

واحدی با بیان اینکه افتخار ما در این موکب خادمی است و یک سند برتر و ویژه را داریم که ما خاک کف همه زائران هستیم، ادامه داد: امیدواریم این عرق ریختن‌های خادمان موکب باعث آبرو و دستگیری ما در قیامت در پیش ارباب و مولایمان آقا امام حسین(ع) شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های موکب از 15 روز قبل از اربعین شروع و تا اربعین ادامه داد، گفت: زائرانی را از استان‌های مختلف داریم که با یک بار عبور از این مسیر و توقف در این موکب میهمان سال‌های بعد این موکب می‌شوند. از استان گیلان زائرانی داریم که با پای پیاده از گیلان راه طی می‌کنند تا اربعین در کربلا باشند و چند سالی است چای و برنج ایرانی را به‌عنوان هدیه به این موکب تقدیم می‌کنند و حتی افرادی که خودشان بسیار نیازمند هستند، اما حتی با یک کاسه قند، شکر، مواد غذایی و... به این موکب کمک می‌کنند.

واحدی با اشاره به اینکه خادمان این موکب با خانواده خود طی برپایی موکب حضور دارند و همه خدمت می‌کنند، افزود: اینجا خود کربلای خادمان است و من نیز امسال قصد داشتم خانواده را بگذارم این موکب و خودم عازم شوم، اما خدمت به زائران اینجا پا گیرم کرد و ماندم.

حجت‌الاسلام سعید عباسی، روحانی روستاست که بیش از یک سال است افتخار خدمت به مردم روستای توجغاز را دارد، وی با بیان اینکه مراجعه و توقف بالای زائران در این موکب جای شادمانی و خوشحالی دارد، افزود: اینجا همه چیز برای خدا و خدمت به خلق و عشق حسین(ع) است.

روحانی روستای توجغاز با بیان اینکه خادمان اینجا همه به هم احترام می‌گذراند و کسی به کسی دستور نمی‌دهد، گفت: خادمی اینجا معامله با ارباب کربلا است و فقط باید مشمول نگاه آقا شوی و یک نظر به تو بشود.

اولین موکب برپا شده همدان در ایام اربعین امسال

مصطفی حیدری، مسئول موکب قمر بنی‌هاشم متولد متولد 64 سال و متأهل با دو فرزند پسر است. شغلش آزاد است؛ در ایام برپایی موکب با خانواده به‌صورت شبانه‌روز در این موکب فعالیت دارد، با بیان اینکه عشق به امام حسین(ع) وقت و زمان نمی‌شناسد، گفت: این موکب تعطیلی ندارد و دیگر ایام سال در توزیع بسته‌های معیشتی کارهای جهادی، تعمیر و تجهیز مسکن محرومان و... فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه ملک این موکب در حال حاضر به‌صورت امانت و مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است، افزود: در این موکب دو هزار و 500 متری آشپزخانه، محل اسکان موقت، نمازخانه، محل صرف غذا، ایستگاه صلواتی، سرویس بهداشتی و... داریم.

مسئول موکب قمر بنی‌هاشم توجغاز با بیان اینکه خدمات مختلف فنی، تعمیر ماشین، واکس کفش و هر نوع خدمتی که زائران نیاز دارند اینجا ارائه می‌شود، اظهار کرد: برای اسکان شب حسینیه روستا و دو مسجد نیز مهیاست که بسیاری از زائران نیز در منازل مردم روستا اسکان پیدا می‌کنند.

حیدری با یادی از خادم‌الحسین این موکب مرحوم محمدعلی فعلی گفت: در این موکب به‌صورت دائم حدود 50 تا 60 نفر و در روزهای شلوغ تا صد نفر از مرد و زن و کودک و نوجوان فعالیت دارند و در روز بین 8 تا 10 هزار وعده غذایی و میان وعده توزیع می‌شود‌.

وی با بیان اینکه غذای اصلی موکب برای وعده‌های غذایی پلو با خورشت است، ادامه داد: البته غذای لقمه‌ای نیز به خاطر زود هضم بودن و نداشتن مسمومیت مورد استقبال زائران است و ما نیز غذای لقمه‌ای را در وعده‌های غذایی داریم و صبحانه نیز عسل و با نان بربری و دیگر اقلام را برای پذیرایی از زائران داریم.

مسئول موکب قمر بنی‌هاشم افزود: در واقع یکی از برنامه‌های ما در این موکب ترویج فرهنگ نوع‌دوستی و میهمان‌نوازی مردم روستا و شهرستان ملایر است، ما طی  20 روز به زائران خدمات‌دهی در مسیر رفت داریم که در این 20 روز اگر زائری برگشتی نیز باشد خدمات‌دهی را به این زائران نیز داریم.

وی یادآور شد: به هر حال با این خدمات گسترده مشکلات زیاد است، اما امام حسین(ع) خودش به‌عنوان صاحب این موکب‌ها کم نمی‌گذارد، حتی شاید تا آخرین لحظه چیزی کم داشتیم که مهیا شده و خجالت‌زده زائر امام حسین(ع) نشدیم.

حیدری اضافه کرد: این موکب اولین موکب استان همدان است که امسال قبل از برپایی سایر موکب‌ها برپا شده و پذیرش زائر داشته، اینجا خانه ارباب است و فاطمه الزهرا(ع) هر جا روضه و کار برای پسرش باشد کم نمی‌گذارد و برکت می‌بخشد. مشرف شدن به کربلا لیاقت می‌خواهد و همین که خداوند و امام حسین(ع) مدال خادمی را به ما عطا کرده که در این درگاه خادم زائران باشیم بزرگترین برکت برای من و سایر خادمان است.

چند تن از زائران حسینی نیز که از استان‌های شرقی زائر کربلا هستند ضمن تقدیر از خدمات‌دهی خوب خادمان موکب قمر بنی‌هاشم برای آنها آرزوی سلامتی و زیارت کربلا کردند.

و اینجا عشق حسینی همچنان ادامه دارد...

فاطمه رحمتی ملایر

انتهای پیام
captcha