شرح ملاک سنجش اعمال در سوره الرحمن + فیلم
کد خبر: 4166332
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
تدبر در آیات سوره الرحمن / 5

شرح ملاک سنجش اعمال در سوره الرحمن + فیلم

در سه آیه سوره مبارکه «الرحمن» صحبت از میزان است؛ ابزار و ملاکی که به وسیله آن اعمال نیک و بد انسان سنجش شده و عیار آن تعیین می‌شود.

سوره مبارکه الرحمنبه گزارش ایکنا،کریم دولتی؛ مدرس پیشکسوت قرآن در ۱۴ درس‌گفتار با اشاره به نکات تدبری در آیات سوره مبارکه «الرحمن»، دقت در برخی از نعمات الهی اشاره شده در آن را مورد تأکید قرار داده است. در ادامه متن و فیلم پنجمین درس‌گفتار از این مجموعه را مشاهده می‌کنید.


بیشتر بخوانید؛

  1. سوره «الرحمن»؛ مملو از جلوه‌های رحمت الهی
  2. تکرار «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» نشانه‌ای بر اختیار انسان است
  3. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ راهی روشن برای حرکت انسان به سمت تعالی
  4. اشاره الرحمن به شواهدی مبنی بر محاسبه اعمال دنیا

«بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحیم
عرض سلام و ارادت حضور شما پویشگران آلاءالرحمن. امیدواریم که از فرصتی که برای ما پدید آمده بتوانیم نهایت استفاده را برای بهره‌مندی بیشتر از کلام نورانی خدای متعال به خصوص سوره مبارکه «الرحمن» داشته باشیم.

در آیات هفتم به بعد از سوره مبارکه «الرحمن»، خدای متعال یک واژه‌ای را چندین مرتبه تکرار می‌فرماید «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَ وَضَعَ الْمِيزَانَ، أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ، وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ».

میزان یعنی چه؟ میزان از ریشه وزن است. میزان یعنی آن چیزی که با آن وزن می‌شود؛ یعنی ترازو. این ترازو را خدا در این عالم به عنوان یک شاخص مطرح می‌کند. می‌فرماید خدا در این عالم ترازو قرار داده، یعنی یک میزانی قرار داده که همه کارها و حساب و کتاب‌ها و همه چیزهایی که در خلقت الهی وجود دارد، همه براساس میزان انجام می‌شود.

میزان یعنی چی؟ یعنی اینکه خدا جایی کم و کاستی و افزودن و فروگذار کردن ندارد. همه چیز با حساب و کتاب است و همه چیز با ترازو و وزنی است که باید داشته باشد.

اگر خدا من انسان را با این قابلیت‌ها آفرید، به این دلیل است که می‌خواهد من انسان به نقطه‌ای برسم. برای رسیدن به آن نقطه، آن میزان اقتضایش این است که یکسری قابلیت‌ها و ویژگی‌ها در من وجود داشته باشد.

اگر یک حیوان را با قابلیت‌های متفاوت آفرید، به خاطر این است که خدا برای او مسیر دیگری تعیین کرده است. این که خدا در  سه آیه پیاپی، روی کلمه میزان تأکید می‌کند، به این دلیل است که گویا می‌خواهد بفهماند که باید همه‌چیز با وزن و حساب و کتاب کردن پیش برود. در آیات قبلی بحث «حُسبان» را داشتیم. میزان، مکمل آن است؛ یعنی همه‌چیز با حساب و کتاب است و همه‌چیز باید تعیین وزن و اندازه شود.

این همان چیزی است که اگر من انسان هم در زندگی خود مراقبت داشته باشم که هر چیزی جای خود را داشته باشد، می‌توانم به خوبی زندگی خود و مسیر خود را به سمت خدای متعال تنظیم کنم و از حدود الهی خارج نشوم و درست بتوانم به نتیجه مورد نظری که خدا از من خواسته دست پیدا کنم.

امید است که ان‌شاءلله همه ما جزء کسانی باشیم که در زندگی خود با دقت و مراقبت بتوانیم اساس زندگی خود را چه مادی و چه معنوی، طوری تنظیم کنیم که همواره میزان الهی در زندگی ما وجود داشته باشد. السلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.»

انتهای پیام
captcha