توجّه خاص امیرالمؤمنین (ع) به زائرانش
کد خبر: 4166531
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد:

توجّه خاص امیرالمؤمنین (ع) به زائرانش

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: در روایاتی که شیخ عباس قمی در مفاتیح نقل کرده، وارد شده که اگر کسی در زیارت حضرت علی(ع) بیمار شود، امیرالمؤمنین (ع) به عیادتش می‌رود، اگر در این سفر از دنیا برود، ایشان جنازه او را بدرقه می‌کند و ملائکه در کنار قبرش او را آمرزش می‌کنند.

محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان

به گزارش ایکنا به نقل از نمایندگی المصطفی در خراسان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان، عصر شنبه ۱۱ شهریور در جمع خواهران طلبه حاضر در پیاده روی اربعین حسینی در نجف اشرف، اظهار کرد: وقتی وارد این منطقه تاریخی و معنوی می‌شویم به این نکته توجه داشته باشیم اینجا محلی است که امیرالمؤمنین(ع) در آن زیست کرده و حضور داشته، گاهی مناجات کرده، اشک ریخته و گاهی نیز برای مردم خطبه خوانده و صدای ایشان هنوز هم در این منطقه به گوش می‌رسد و زمانی که انسان وارد این منطقه می‌شود، مظلومیت‌های امیرالمؤمنین(ع) را به‌خاطر می‌آورد.

وی به ارزش و جایگاه زیارت امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) در خصوص جایگاه زائرین حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند که هنگام حرکت به‌سوی زیارت امیرالمؤمنین(ع) ملائکه از زیارت‌کنندگان ایشان استقبال می‌کنند و چون از زیارت باز می‌گردند ملائکه نیز آن‌ها را بدرقه می‌کنند.

وی در خصوص قدرت معنوی حرم امام علی(ع) بیان کرد: احساس حضور و ارتباط ولی خدا بسیار سازنده است. زمانی که انسان وارد حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نجف اشرف می‌شود، احساس می‌کند که یک انرژی قوی، مثبت، آرامش‌بخش و سبکی روحی دارد. انسان این احساس را دارد که در محضر و جوار امام معصوم است و طبق منابع دینی ما امام (ع) زائر خود را مشاهده می‌کند و از درون او آگاه است و کلام او را می‌شنود و سلام او را پاسخ می‌دهد. اینجا محلی است که طبق حدیث، هر روز 70 هزار مَلَک بر امام وارد می‌شوند، سلام می‌کنند و این تا روز قیامت ادامه دارد.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان در خصوص برخی از آداب زیارت، عنوان کرد: شما طلاب عزیز باید توجه داشته باشید که در چه مکانی و در کنار چه شخصیتی قرار گرفته‌اید؛ شخصیتی که جانشین پیامبر خداست، انسان کامل و ملاک و معیار ایمان جامع است لذا در این سفر باید سعی ما این باشد که با ایشان یک ارتباط معنوی برقرار کنیم.

احساس پدر و فرزندی با حضرت امیر(ع)

حجت‌الاسلام صالح ادامه داد: نکته دیگر این است که طبق حدیث نبوی(ص) که فرمود: «أنا وعلی أبوا هذه الأمة» باید احساس کنید که فرزند معنوی امیرالمؤمنین(ع) هستید، لذا وقتی وارد حرم می‌شوید، مانند یک فرزند با پدر صحبت کنید، آرامش داشته باشید و از آن پدر بزرگوار امّت بخواهیم که به فرزند خود نگاه مهربانانه و پدرانه داشته باشد و دست او را در رسیدن به صراط مستقیم بگیرد.

حجت‌الاسلام صالح افزود: نکته دیگر اینکه وقتی می‌خواهیم به محضر امام معصوم برسیم باید پاکیزه باشیم. توبه و استغفار از آلودگی‌ها، لغزش‌ها و گناهان و اینکه انسان به مقام مغفرت الهی برسد در اتصال و ارتباط با امام و حجت خدا بسیار مهم است. به‌گونه‌ای که تمام انبیای الهی پس از ایمان، درخواست استغفار الهی را داشته‌اند و این طلب غفران مقدمه همان طهارت است، «یَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا».

نیایش و مناجات با پروردگار

وی گفت: نکته دیگر استفاده از فضای معنوی حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) برای نیایش و رازونیاز الهی است؛ یکی از منابع بسیار راقی برای نیایش با پروردگار، مناجات امیرالمؤمنین(ع) است که توصیه می‌کنم حتماً آن را در این منطقه بخوانید.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین اهل عبادت و ذکر کثیر بوده‌اند در این سفر باید از این ویژگی امام پیروی کنیم. نماز شب و تهجد به‌ویژه در حرم مطهر آثار معنوی زیادی دارد که از آن غافل نشویم.

توجّه خاص امام علی (ع) به زائران

وی خاطرنشان کرد: در روایاتی که حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح نقل کرده، وارد شده که هنگام حرکت به‌سوی زیارت امام علی (ع) ملائکه از شما استقبال می‌کنند و چون از زیارت بازگردید، ملائکه شما را بدرقه می‌کنند، همچنین فرموده‌اند که اگر در این سفر کسی بیمار شود، امیرالمؤمنین (ع) به عیادتش می‌رود، اگر در این سفر از دنیا برود، ایشان جنازه او را بدرقه می‌کند و ملائکه در کنار قبرش او را آمرزش می‌کنند. در واقع اینجا قبری است که هر دردمندی که به این قبر پناه بیاورد، شفا می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha