جزئیات برپایی پیاده‌روی نمادین اربعين در تپه نورالشهداء شهرکرد
کد خبر: 4166800
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹

جزئیات برپایی پیاده‌روی نمادین اربعين در تپه نورالشهداء شهرکرد

پیاده‌روی نمادین اربعين حسینی همراه با برپایی ۲۰ موکب‌ فرهنگی، پذیرایی و خدماتی در تپه نورالشهداء شهرکرد در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۲۳ برگزار می‌شود.

جاماندگان اربعین

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به برپایی پیاده‌روی نمادین اربعين حسینی همراه با برپایی موکب‌های فرهنگی و پذیرایی و خدماتی در تپه نورالشهداء شهرکرد در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهریورماه، اظهار کرد: این برنامه برای سومین سال پیاپی در جوار شهدا در شهرکرد برگزار می‌شود و دو تجربه برپایی آن را با حدود ۱۲ موکب از سوی گروه‌های مردمی شاهد بودیم.

وی با ذکر اینکه پیاده‌روی نمادین اربعين حسینی و برپایی موکب در مسیر ابتدای تپه تا گلزار شهدا برگزار می‌شود، ادامه داد: به برکت همین حضور و مشارکت، مطالبه از مسئولان برای ترمیم و بازسازی جاده انجام شد که خوشبختانه نهادها پای کار آمدند و اربعین سال گذشته از آنجا که مسیر منتهی به تپه نورالشهدا بازسازی و آسفالت می‌شد، برنامه پیاده‌روی در مسیر جاده سلامت به سمت شهدای گمنام موزه دفاع مقدس برگزار شد.

احمدی بیان کرد: امسال نیز به همت پایگاه بسیج تپه نورالشهدا شهرکرد برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی به مدت سه روز از ساعت ۱۶ تا ۲۳ در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا، پیش‌بینی برپایی۲۰ موکب انجام شده اما هر تعداد تقاضا برای برپایی موکب از تپه نورالشهدا تا گلزار شهدا وجود داشته باشد، ظرفیت وجود دارد.

وی افزود: با وجود اینکه برخی دستگاه‌ها هم در برپایی موکب‌ها مشارکت دارند اما برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تپه نورالشهدا عمدتاً مردمی است و این موکب‌ها در طی سه روز با محتواهای فرهنگی، مذهبی و خدماتی به سوگواران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند. علاقه‌مندان به همکاری، موکب‌داری و پرداخت نذورات می‌توانند با شماره 09138820118 تماس حاصل کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به برنامه‌های هیئت تپه نورالشهدا برای صحن این مکان معنوی، گفت: این برنامه شامل مداحی و سخنرانی و... پذیرای عموم مردم است و توزیع نذورات نیز انجام می‌شود. 

احمدی با اشاره به برگزاری برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در جای‌جای استان در روز اربعین حسینی، توضیح داد: این برنامه در صبح روز اربعین حسینی برگزار می‌شود و در شهرکرد نیز پیاده‌روی جاماندگان از امامزاده سلطان سبزپوش چالشتر تا امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون انجام می‌شود لذا سوگواران حسینی در صبح روز اربعين نیز در این برنامه معنوی حضور می‌یابند.

وی افزود: البته بسیاری از مردم ممکن است توان پياده‌روی این مسیر حدود هشت کیلومتری را نداشته باشند و لذا فرصت مهیا شده تا در برنامه تپه نورالشهدا که در روز اربعين از صبح تا شامگاه این روز برگزار می‌شود، شرکت کنند که بستر خوبی است.

تپه نورالشهدا؛ پاتوق فرهنگی شهرکرد

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: برپایی این برنامه‌ها هرچقدر تکثیر یابد منافاتی با هم ندارند بلکه بستر بهتری برای حضور و مشارکت اقشار مختلف مردم فراهم می‌شود که حقیقتاً برکات وافری برای جامعه دارد.

احمدی با اشاره به برکات پياده‌روی جاماندگان اربعین در تپه نورالشهدا، بیان کرد: حضور آحاد مردم در این برنامه و سایر برنامه‌های  فرهنگی و دینی در شالیان قبل باعث شد که اصلاح و آسفالت جاده و نیز تعویض سنگ قبور شهدا، آبرسانی و استقرار آب سردکن‌ها، نورپردازی، تأسیس پایگاه بسیج و ارائه خدمات و برنامه‌های فرهنگی و معنوی به مردم در این تپه در دستور کار قرار گیرد و انجام شود و امروز، تپه نورالشهدا یک مرکز فرهنگی فعال در شهرکرد است. همین رویکرد و فرآیند در خصوص جاده سلامت نیز در حال پیگیری است.

وی تأکید کرد: همین حضور جوانان و فعالان فرهنگی در صحن تپه نورالشهدا اتفاق مبارکی است که با دعوت از اقشار مردم برای پیاده‌روی و ایجاد روح معنوی در شهر نقش‌آفرینی می‌کنند. به نظرم پرهیز از موازی‌کاری در زمینه برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین موضوعیت ندارد بلکه هر چه بتوانیم در چندین میدان این حرکت را بسط بدهیم و کارهای یکدیگر را تقویت کنیم، باز هم جا دارد.

احمدی در خصوص اهمیت پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی و با اشاره به اینکه در جدیدترین نظرسنجی رسمی بیش از ۷۲ درصد ایرانیان دوست دارند در زیارت اربعین حسینی حضور داشته باشند، گفت: سفارش‌های مؤکد بر زیارت اربعین امام حسین(ع) شده و این زیارت یکی از پنج علامت مؤمن شيعه است، طبیعی است که این توفیق برای همه فراهم نشود و مشتاقان زیادی از این سفر معنوی محروم باشند.

وی ادامه داد: این جهت‌گیری به سمت حضرت امام حسین(ع) بسیار مهم است، زیارت اربعین یک تجمع میلیونی بی‌نظیر انسانی حول محور حق است و در جریان این همایش عظیم معنوی، میلیون‌ها انسان به سمت حقانیت، مظلومیت، ظلم‌ستیزی، عدالت‌ستیزی و فسادستیزی و گسترش عدل گسیل می‌یابند و متمایل می‌شوند. سوق یافتن به سمت عدالت در جوامع انسانی به‌ویژه ایران اسلامی که پرچمدار عدالت‌خواهی و عدالت‌ستیزی است، حائز اهمیت بوده و باید جهت‌دهی شود که مشارکت در پیاده‌روی به سمت مرقد مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) نقطه اوج جستجوی حق و عدالت است.

پیاده‌روی اربعین؛ نماد عدالت‌جویی 

احمدی با تأکید بر اینکه این جهت‌دهی به سمت حق و عدالت علاوه بر صحنه پیاده‌روی اربعین باید در نقطه نقطه ایران اسلامی نیز ترویج یابد، توضیح داد: بر این اساس، پیاده‌روی جاماندگان اربعین ذیل نام امام حسین(ع) هر ساله برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود تا این فضای معنوی و جهت‌دهی عمومی به سمت عدالت‌خواهی اتفاق بیفتد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بیان کرد: امام حسین(ع) نماد امر به معروف و نهی از منکر در برابر طاغوت و بی‌عدالتی هستند و ایشان قائل بودند عدالت آن است که همه چیز سر جای خود باشد حال آنکه جانشین پیامبر(ص) سر جای خود نیست. این سر جای خود نبودن به معنی سقوط است و این جهت‌دهی به سمت امام حسین(ع) نماد عدالت‌جویی وعدالت‌خواهی است تا پیشرفت و آبادانی مطلوب جامعه بشری اتفاق بیفتد.

احمدی تصریح کرد: در همایش عظیم اربعین، همانطور که جسم‌ها به سمت حرم حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران شهیدش حرکت می‌کند و میعادگاه عشق حول محور حق و عدالت شکل می‌گیرد، اذهان و قلوب نیز باید متوجه این سمت و سو شوند و این مهم است که بتوانیم تمام عالم را متوجه هدف و راه حضرت کنیم که در فراز  «بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ» از زیارت اربعین نیز این هدف بیان شده است. امام حسین(ع) خون پاکشان ریخته شد تا بندگان خدا اعم از مسلمان و غیرمسلمان، از جهل و نادانی، سرگردانی و ضلالت نجات دهند. 

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت است، تصریح کرد: ما که پرچمدار پیروی از ایشان هستیم باید این هنر را داشته باشیم که همه جسم‌ها و دل‌ها، ذهن‌ها و اراده‌ها را متوجه این نقطه مغناطیسی عدالت و حق‌خواهی کنیم.

احمدی در پایان با اشاره به اینکه باید از اربعین به ظهور و از امام حسین(ع) به حضرت ولی‌عصر(عج) برسیم، گفت: عدالت گم شده جامعه بشریت که مهم‌ترین بستر پیشرفت حقیقی دنیوی و اخروی است، توسط وجود مقدس حضرت امام عصر(عج) اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام
captcha