5 اثر ارزشمند كتابخانه و موزه وزيری یزد ثبت ملی شد
کد خبر: 4166821
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸

5 اثر ارزشمند كتابخانه و موزه وزيری یزد ثبت ملی شد

معاون موزه‌ها و ترويج ميراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از ثبت ملی 5 اثر منقول تاریخی موجود در کتابخانه و موزه وزیری یزد خبر داد.

كتابخانه و موزه وزيری یزدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی کانون‌های خدمت رضوی استان یزد، مهدی قیصری‌نیک، معاون موزه‌ها و ترويج ميراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: یک نسخه قرآن خطی موجود در مخزن نسخ خطی و چهار اثر تاریخی از آثار موجود در موزه وزيری اعم از دو سند و دو ظرف با پیگیری این سازمان در سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی از قرآن مجيد به خط مرحوم عليرضا ابن حاج محمدجعفر خوشنویس به عنوان این نسخه قرآنی کتابخانه و موزه وزیری نام برد و افزود: دو سند تاریخی شامل فرمان ناصرالدين شاه قاجار در مورد برقراری اضافه مواجب ميرزا فضل علی‌خان و فرمان مظفرالدين شاه قاجار خطاب به جلال الدوله حكمران يزد، از جمله آثار نفیس موزه وزیری است که به ثبت ملی رسیده است.

معاون موزه‌ها و ترويج ميراث فرهنگي آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین می‌توان به مشربه(ظرف) مسی دسته‌دار دارای كتيبه به سال 1282هجری قمری و تنگ و ترش بالا(آب‌میوه‌گیری مسی)، اشاره کرد.

قیصری با اشاره به این‌که در طی سه سال گذشته، 65 اثر بی‌بدیل موزه رضوی در مشهدمقدس نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، تصریح کرد: اثری كه در فهرست جهانی و ملی ثبت می‌شود در واقع به ويترينی جهانی، با تماشاگرانی از سراسر دنيا راه می‌یابد.

وی گفت: این سازمان با هدف حفظ، صیانت و معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی، از سال 1398 اقدام به معرفی و ثبت میراث ملموس و ناملموس این آستان مقدس در فهرست آثار ملی و معنوی ایران کرده تا نویدبخش آینده‌ای درخشان در معرفی آثار گنجینه رضوی در سطح ملی و جهانی باشد.

یادآور می‌شود کتابخانه و موزه وزیری زیر نظر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به اهل علم و پژوهش در یزد خدمات‌رسانی می‌کند.

انتهای پیام
captcha