تسهیل ورود و خروج زائران با نصب ۲۰ سازه در ۱۲ ورودی حرم رضوی
کد خبر: 4168394
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳

تسهیل ورود و خروج زائران با نصب ۲۰ سازه در ۱۲ ورودی حرم رضوی

همزمان با دهه آخر ماه صفر و به منظور تسهیل تردد زائران امام رضا(ع)، ۲۰ دروازه «گام به جلو» در ۱۲ محور ورودی حرم مطهر رضوی نصب شده است.

حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، بهروز برقی، سرپرست معاونت نگهداری و بهره برداری سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی در رابطه با اجرای طرح دروازه‌های هدایت «گام به جلو» گفت: به منظور تسهیل عبور و مرور زائران و نظم‌بخشی و کنترل جمعیت زائران در مبادی ورودی و در عین حال حفظ زیبایی و صیانت از هنر معماری اسلامی حرم، 20 دروازه جدید در 12 محور ورودی حرم مطهر امام رضا(ع) طراحی و اجرا شد.

برقی با اشاره به اینکه پیش از این در محورهای ورودی سازه‌های فولادی نامناسب و نازیبا قرار داشت، تصریح کرد: برای زیباسازی و اجرای دروازه‌های جدید در سال 1400 و در گام نخست و با همکاری مشاوران آستان قدس رضوی و گروهی از صنعتگران، طرح و ایده‌های متعددی ارائه شد که در نهایت طرح فعلی به‌عنوان طرح نهایی انتخاب و عملیات ساخت و نصب این دروازه‌ها متناسب با الگوی معماری اصیل و اسلامی حرم مطهر آغاز شد تا یکی از مأموریت‌های سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی عملیاتی شود.

سرپرست معاونت نگهداری و بهره برداری سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی با بیان کارکردهای این المان‌های هدایت، گفت: به دلیل اینکه در مناسبت‌های مختلف، حرم مطهر رضوی پذیرای جمعیت و تحرک زیادی در حرم و اطراف آن هست، الزام به استفاده از این دروازه‌ها بود، چراکه این المان‌های ورودی با کنترل جریان ورود و خروج افراد به حفظ امنیت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این دروازه‌های جدید به‌صورت استراتژیک حرکت افراد و وسایل نقلیه را مدیریت می‌کنند تا از ازدحام جلوگیری کنند و موجب جریان روانی جمعیت، ارتقا امنیت و حفظ صف مناسب شوند و به جلوگیری از به‌هم‌ریختگی مسیرهای ترددی نیز کمک می‌کنند.

برقی درباره ساختار دروازه‌های «گام به جلو» گفت: این دروازه‌ها از سه ساختار ثابت، متحرک گردان و درهای خودرویی تشکیل شده‌اند. بخش‌های گردان امکان باز یا مسدود کردن محور و درهای خودرویی نیز امکان ورود خودرو ازجمله خودروهای امدادی را فراهم می‌کند، همچنین در این سازه، اتاقک‌های نگهبانی شیشه‌ای برای حضور و استراحت موقت درنظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: چهارچوب های اصلی این سازه فلزی و مستحکم است که بارنگ‌های طلایی الکترواستاتیک پوشانده و دربخش میانی نیز از ورقه‌های پلکسی نشکن با قاب محافظ دارای طرح گره استفاده شده است. ارتفاع این سازه‌ها حدود 1 متر و 40 سانتیمتر  و به گونه‌ای نصب و طراحی شده است که موجب از بین رفتن دید زائر نسبت به نشانه‌های شاخص حرم مطهر نشده است. برای زیباسازی بیشتر نیز در میان چهارچوب‌های سازه، گلدان‌هایی تعبیه شده است.

انتهای پیام
captcha