اصل معنویت مبنای تحقق تمدن نوین اسلامی است
کد خبر: 4170474
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
امام جمعه انزلی:

اصل معنویت مبنای تحقق تمدن نوین اسلامی است

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه اصل معنویت مبنای تحقق تمدن نوین اسلامی است، گفت: در ابعاد فردی و اجتماعی رکن و پایه اساسی تمدن اسلامی، اصل معنویت است، این ویژگی تمدن اسلامی را از سایر مدعیان تمدنی در جهان متمایز می‌کند.

حجت الاسلام شمس الدین امام جمعه بندر انزلی

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین، امام جمعه بندرانزلی امروز، 31 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با بیان اینکه تقوای الهی سرآمد همه فضائل و سعادتمندی‌هاست، اظهار کرد: اموری که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، وسیله‌ای برای تقرب انسان است.

وی با اشاره به جهاد در راه خدا، افزود: اگر انسان بخواهد به رستگاری برسد باید در مسیر جهاد باشد، انسان مؤمن هیچگاه در طول حیاتش از جهاد در راه خدا غافل نیست، جهاد نفس، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و جهاد با دشمن بیرونی انواع جهاد هستند؛ در معارف دین آمده انسان در طول دوران زندگی دنیایی در هر زمانی با یکی از این جهادها ارتباط پیدا می‌کند.

امام جمعه انزلی با اشاره به فرمایش امام(ره) مبنی بر تقسیم اسلام به دو بخش آمریکایی و ناب محمدی، گفت: امام راحل مسیر را انقلاب را اسلام ناب محمدی معرفی کردند، در اسلام ناب انسان مؤمن همیشه در حال جهاد است لذا چنین فرد و جامعه‌ای قطعا به فلاح و رستگاری می‌رسد.

شمس‌الدین با گرامیداشت فرارسیدن آغاز هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: دفاع مقدس مقطع بسیار درخشان در تاریخ انقلاب اسلامی است که آثار و دستاوردهای فراوانی دارد و باید برای نسل امروز و آینده تبیین شود. تدابیر حکیمانه رهبری حکیم برای پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی همواره راهگشاست که در روزهای اخیر در رابطه با دفاع مقدس نکات جامع و مهمی را بیان فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد، آنچه که در رابطه با دفاع مقدس انجام و تشریح شده، باید صد برابر شود، این رسالت سنگینی برای همه ماست.

وی ادامه داد: از ابتدا انقلاب در مسیر تمدن سازی اسلامی قرار داشته و همواره در تاریخ و جهان معاصر انقلاب اسلامی داعیه‌دار تمدن نوین اسلامی بوده، سیر و حرکت جامعه از انقلاب تا دفاع مقدس به سمت تحقق تمدن سازی نوین اسلامی در حرکت است. اصولی که برای تحقق تمدن اسلامی لازم است را در طول دفاع مقدس چه در جبهه‌ها و چه در پشت جبهه‌ها می‌بینیم.

امام جمعه انزلی با بیان اینکه اصل معنویت مبنای تحقق تمدن نوین اسلامی است، گفت: در ابعاد فردی و اجتماعی رکن و پایه اساسی تمدن اسلامی، اصل معنویت است، این ویژگی تمدن اسلامی را از سایر مدعیان تمدنی در جهان متمایز کرده، معنویت در زندگی ما باید ظهور و بروز داشته و در جامعه اسلامی هم باید مظاهر معونیت نمود داشته باشد.

شمس‌الدین انس با دعا، قرآن کریم و اقامه نماز را مظاهر معنویت دانست و تصریح کرد: یکی از نقاط برجسته در دوران دفاع مقدس توجه عمیق و گسترده به معنویات بود، در جبهه‌های ما معنویت سطحی نبود که ظاهرسازی باشد بلکه ریشه در اعتقادات و باورهای رزمندگان داشت که اثرگذار بود، بطوریکه قرب به پروردگار در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها از طریق همین معنویت مصداق یافت.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس بر مبنای عقلانیت و تکلیف شکل گرفت و پیش رفت، گفت: حرکت بر مدار عقلانیت و تکلیف از دیگر عوامل تحقق تمدن اسلامی است زیرا تمدن اسلامی بر پایه عقلانیت دینی پایه گذاری می‌شود؛ همه بخش‌های دفاع مقدس بر همین اصل شکل گرفت و تدام یافت.

امام جمعه انزلی با اشاره به اینکه در جامعه ‌اسلامی و مؤمن و با تقوا قطعا در عرصه‌های مختلف پیروزی مقدر می‌شود لذا آنهایی که جنگیدند و به تکلیف عمل کردند پشیمان نیستند، بیان کرد: اصل دیگری که در انقلاب و دفاع مقدس و ایجاد تمدن اسلامی مؤثر بوده اصل عدالت است. در همه مواقع انقلاب اسلامی و در طول هشت‌سال دفاع مقدس رزمندگان و مسئولید در مرز عدالت حرکت کردند. در جنگ بسیار مورد ظلم و خسارت قرار گرفتیم اما ظلم نکردیم و از مرز عدالت خارج نشدیم.

شمس‌الدین تصریح کرد: در بحران جنگ اگر کسی در مرز دین حرکت کرد، برنده است و این ویژگی را مقام معظم رهبری در خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی مطرح فرمودند «سردار سلیمانی در میدان جنگ هم حدود شرعی را رعایت می‌کرد»، در مسائل فقهی در رابطه با جهاد اجازه‌هایی داده شده اما انسان باید مرز دین و حدود شرعی را در نظر بگیرد و این خیلی مهم است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم تمدن اسلامی را ایجاد کنیم باید بر مرز عدالت در ابعاد اجتماعی و فردی حرکت کنیم؛ رعایت حقوق مردم، رعایت عدالت و انصاف حق افراد در جامعه مهم بوده و نکته قوت معارف دینی و الهی است. امروز در شرایطی هستیم که دشمنان نسبت به همه امور انقلاب اسلامی به ویژه دفاع مقدس شبهه افکنی و تهدید و تحریف می‌کنند لذا میطلبد نسبت به معارف دفاع مقدس تبیین لازم را داشته باشیم.

شمس‌الدین تأکید کرد: باید با شیوه‌های مختلف دستاوردهای دفاع مقدس را تبیین و منتشر کنیم، هر چه که مربوط به دفاع مقدس بوده و برای ما ارزشمند است باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشیم. یکی از حداقل کارهایی که باید در هفته دفاع مقدس انجام شود فضاسازی مناسب با دفاع مقدس در شهرهاست، فضائل و روحیات دفاع مقدس باید در و دیوار شهر برجسته شود.

امام جمعه انزلی با اشاره به اهمیت ساماندهی گلزار شهدای انزلی گفت: باید نسبت به نمادهای دفاع مقدس و کسانی که اقتدار و امنیت را برای ما رقم زدند، توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم این اهمیت و توجه را به نسل آینده که هیچ شناختی از دفاع مقدس ندارند، انتقال دهیم.

وی تصریح کرد: دشمنان همواره نسبت به دستاوردها و موفقیت‌های دفاع مقدس پریشان می‌شوند و دست به توطئه و تحریم و ایجاد اخلال می‌زنند، هفته اخیر سفر رئیس جمهور جهت بیان مواضع نظام اسلامی و مردم ایران را به سازمان ملل داشتیم و حرکت سفیر صهیونیستی در مجمع عمومی یکی از موارد توطئه‌ بود که نشان‌دهنده قوت و اقتدار ما بوده و اینکه پشت همه اتفاقات و اغتشاشات رژیم صهیونیستی است که دلسوز ملت ایران نیستند و قطعا به تحرکات آنها پاسخ قاطعانه می‌دهیم و به فرمایش مقام معظم رهبری وقتی به قله رسیدیم دیگر توطئه دشمن اثری ندارد.

گفتنی است؛ پیرو اجرای برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس جمعی از اعضای جهاددانشگاهی استان با همراهی حمیدرضا مسکنی، رئیس جهاددانشگاهی گیلان و معاونین سازمان امروز، 31 شهریورماه همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس در نماز جمعه بندر انزلی حضور یافتند.

انتهای پیام
captcha