سلوک قرآن‌محور آیت‌الله ناصری نیاز امروز جامعه ماست
کد خبر: 4171693
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
پیام آیت‌الله مظاهری به همایش «سالک الی الله»

سلوک قرآن‌محور آیت‌الله ناصری نیاز امروز جامعه ماست

حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری در پیامی به‌ همایش «سالک الی الله»، اخلاق و سلوک آیت‌الله ناصری را بر محور تعالیم قرآن و سیره اهل بیت(ع) خواند و نیاز امروز جامعه را همین اخلاق قرآن‌محور و عترت‌محور دانست.

آیت‌الله مظاهریبه گزارش ایکنا از اصفهان، حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری به‌ همایش «سالک الی الله؛ تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی حضرت آیت‌الله ناصری(ره)» که امروز، ششم مهرماه در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است، پیامی صادر کرده که متن آن به این شرح است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

قال الله سُبحانه و تَعالی: «وَجَاءَ مِنْ أَقْصا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ، اتَّبِعُوا مَنْ لَا يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُونَ، وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؟»

اکنون که یک سال از ارتحال عالم عامل و سالک الی‌ الله، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) می‌گذرد، خداوند سبحان را سپاسگزاریم که با همت جمعی از شاگردان ایشان در بنیاد علمی‌ فرهنگی هاد که از زمره باقیات صالحات آن عالم بزرگوار است، همایشی در تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی آن عالم وارسته برپا گشته و از آثار و تألیفات ایشان نیز رونمایی می‌شود. از این اهتمام شایسته که مایه زنده نگاه داشتن ذکر و یاد آن عالم پارساست، تقدیر و تشکر می‌کنم و امید آن دارم که این همایش، مصداق «عِنْدَ ذِكْرِ اَلصَّالِحِينَ تَنْزِلُ اَلرَّحْمَة» بوده و به هدف خود نائل آید.

در این فرصت کوتاه، ضمن تکریم نام و مقام آن عالم جلیل، نکاتی را یادآور می‌شوم:

1) شخصیت علمی و عملی حضرت آیت‌الله ناصری(اعلی‌الله‌مقامه) در جوار مضجع مطهر و نورانی حضرت مولی‌الموالی، امیرالمؤمنین(علیه‌افضل‌صلوات‌المصلین) در حوزه علمیه مقدسه نجف اشرف و تحت تربیت اساتید عالی‌قدر و شامخ آن حوزه مبارکه شکل گرفته است.

جدا از مرتبت علمی آن عالم ربانی و حضور طولانی در محضر اساطین فقاهت در آن حوزه کهن، شاکله اخلاقی و معنوی آن معلم اخلاق، در محور مهذبان نفوس و مربیان بزرگی همچون مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدجمال‌الدین گلپایگانی و مرحوم آیت‌الله سیدمحمد کشمیری و جناب شیخ محمد کوفی و امثال این بزرگان(قدس‌الله‌اسرارهم) ساخته شده و این در کنار مصاحبت با دوستان و همراهانی نظیر فقیه نزیه و پارسا مرحوم حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ حسن صافی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) و امثال ایشان است.

این سرگذشت کوتاه که از الطاف بزرگ خداوند سبحان بر مرحوم آیت‌الله ناصری بوده، اما درس آموزنده‌ای است که به‌ویژه جوانان عزیز و خصوصاً طلاب و روحانیون جوان باید به آن توجه نمایند. الله‌الله در انتخاب اساتید و معلمان و در گزینش دوستان و مصاحبان و همراهان! «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ».

2) محور اصلی عمل و تلاش و مجاهدت مرحوم آیت‌الله ناصری(قدس‌سره) پس از بازگشت از نجف اشرف و حضور در حوزه علمیه اصفهان، یک‌سره بر تربیت طلاب و ترویج اخلاق و معنویت در حوزه علمیه و در متن اجتماع بود؛ اما در این حرکت، هرچه بود، دعوت الی‌ الله و فراخواندن به سوی خداوند تعالی بود: «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ» و این همان هدف مقدسی است که اساس دعوت همه انبیای الهی(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) بوده است: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» و این همان راه روشن توحید و پرهیز از شرک است: «قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ».

سر محبوبیت آیت‌الله ناصری در میان همگان، همین بود که ایشان همگان را به خداوند مهربان و نه به خود و دیگران فرامی‌خواند و از این نظر، برنامه‌های اخلاقی و سلوکی این عالم متخلق، همگی بر محور تعالیم انسان‌ساز قرآن و متخذ از سیره والای تربیتی عترت طاهره(علیهم‌الصلوة والسلام) بود.

نیاز جدی امروز جامعه ما و علی‌الخصوص حوزه‌های علمیه نیز همین اخلاق «قرآن‌محور» و «عترت‌محور» است، اخلاقی که به تعبیر والای پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه وآله وسلم) رشته اتصال بندگان به خداوند است: «جَعلَ اللّهُ سُبحانَهُ مَكارِمَ الأخْلاقِ صِلَةً بَينَهُ و بَينَ عِبادِهِ، فحَسْبُ أحَدِكُم أنْ يَتَمسّكَ بخُلقٍ مُتَّصِلٍ باللّهِ» و به تعبیر بلند امیرمؤمنان(سلام‌الله‌علیه): حتی اگر امید به ثواب الهی و خشیت از عقاب الهی هم در میان نبود، ولی همچنان در پی اخلاق بودن، شایسته و بایسته بود؛ چراکه بهروزی و کامیابی انسان در گرو اخلاقی زیستن است: «لَوْ كُنّا لا نَرْجُو جَنَّةً وَلا نَخْشى نارا وَلا ثَوابا وَلا عِقابا لَكانَ ینْبَغى لَنا اَنْ نُطالِبَ بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلَى سَبیلِ النَّجاح» و به همین سبب، آنچه آدمی را از حضیض مرتبه حیوانیت به اوج مقام انسانیت ارتقا می‌بخشد، تخلق به اخلاق است؛ چنانکه در سخن حکمت‌آمیز دیگری از امیر بیان(سلام‌الله‌علیه) آمده است: «مَن تخلّق بالاخلاق النفسانیّة فقد صار موجوداً بما هو انسان دون أن یکون موجوداً بما هو حیوان».

عمر شریف مرحوم آیت‌الله ناصری در این مسیر والا و نورانی سپری شد و به حق باید گفت: عاشَ سعیداً و ماتَ سعیداً.

3) این عالم واصل، چنانکه همگان می‌دانند، یکی از شیفتگان دلباخته حضرت ولی‌عصر و صاحب امر، بقیة‌الله‌الأعظم(ارواحنا و ارواح‌العالمین لتراب مقدمه‌الفداء) بودند و در این عرصه، عاشق صادقی بود که گواهش در دل سوخته و چشم اشک‌بار و بیان همواره آمیخته با ذکر یار و مهم‌تر از این‌ها، عمل خالصانه ایشان نمایان گشته بود. این روح عطشناک انتظار و این شیوه مرضیه ایشان نیز برای همه منتظران مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) سازنده و آموزنده بود و شیفتگی و انتظار آنان را می‌افزود.

انتظار فرج در معنای حقیقی آن، التزام به راه و سیره و مسیره امام زمان(سلام‌الله‌علیه) و اولیای معصومین(صلوات‌الله‌علیهم اجمعین) است: «مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ».

خلاصه، اینکه: حضرت ولی‌عصر(ارواحنا‌فداه) از ما انتظار معطوف به عمل و تقوا و پرواپیشگی و تسلیم را مطالبه فرموده‌اند: «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا الْأَمْرَ إِلَيْنَا».

4) مرحوم آیت‌الله ناصری(قدس‌سره)، عالم منعزل و بریده از اجتماع نبود و درد مردم داشت. اخلاق و سیر سلوک، او را از جامعه و مردم و دردها و رنج‌ها و مشکلات آنان جدا نساخته بود، بلکه ایشان را به مردم و نیز به متن حوزه‌ها و طلاب و روحانیون، نزدیک‌تر ساخته بود و فکر و اهتمام ایشان را در گره‌گشایی و خدمت به خلق خدا قرار داده بود و در این عرصه نیز یادگارهایی از این عالم فقید، چه در تأسیس مدارس علمیه و مؤسسات آموزشی و فرهنگی در حوزه‌های علمیه قم و اصفهان و چه در بنیان‌گذاری بنیادهای اجتماعی و مردمی باقی مانده است که به امید خداوند متعال و با همت والای شاگردان و ارادتمندان ایشان و خصوصاً فرزندان و آقازادگان مکرمشان به نحو شایسته و بهتر از گذشته، استمرار و استدامه خواهد یافت. «ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ».

آنچه در این مجال، در طی چهار نکته بیان شد، چارچوب شخصیت برجسته و سیره روشن مرحوم آیت‌الله ناصری(قدس‌سره‌الشریف) بود که ان‌شاء‌الله‌تعالی برای همگان، سرمشق آموزنده‌ای خواهد بود که مایه رحمت و تعالی است.

از پیشگاه خداوند تعالی، علو درجات آن عالم ربانی را مسئلت کرده و توفیقات و سعادت همه شما شرکت‌کنندگان در همایش تبیین سیره این عالم درس‌آموز را خواستارم.

والسلام علیه و علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

حسين المظاهرى

11 ربیع‌الأول 1445

5 مهرماه 1402

انتهای پیام
captcha