حقیقت آیت‌الله ناصری، محبت و عشق اهل بیت(ع) بود
کد خبر: 4171780
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۹
آیت‌الله حسن رمضانی:

حقیقت آیت‌الله ناصری، محبت و عشق اهل بیت(ع) بود

استاد حوزه علمیه قم گفت: واقعیت و حقیقت مرحوم آیت‌الله ناصری چیزی جز محبت و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نبود.

آیت‌الله حسن رمضانی استاد حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از اصفهان، همایش «سالک الی الله؛ تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی حضرت آیت‌الله ناصری(ره)» همراه با نمایشگاه کتاب، خطاطی، نقاشی و تصاویر آیت‌الله ناصری(ره) روز گذشته، 6 مهرماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

آیت‌الله حسن رمضانی، استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم در این همایش اظهار کرد: چنین محافلی روزنه‌ای به ملکوت است، انسان از همین جلسات درس عروج می‌گیرد و به معراج می‌رود. سیره، یاد و یادآوری انسان‌های خودساخته و فرهیخته، انسان را به اوج ملکوت می‌‎‌رساند، یاد آنها مصداق آیه «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» است؛ این‌ها ایام الهی هستند که شب تاریک و خراب‌آباد دنیا را نورانی می‌کنند. کسانی که در پیرامون و به یاد آنها هستند، قطعاً به‌سوی خدا هدایت می‌شوند و به لقاءالله می‌رسند؛ بر همین اساس پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مَنْ أَکرَمَ عَالِماً فَقَدْ أَکرَمَنِی وَ مَنْ أَکرَمَنِی فَقَدْ أَکرَمَ اللَّهَ وَ مَنْ أَکرَمَ اللَّهَ فَمَصِیرُهُ إِلَی الْجَنَّة»؛ یعنی دخول در بهشت لقای الهی به تکریم خداوند نیاز دارد، تکریم خدا نیازمند تکریم رسول‌الله(ص) است و تکریم رسول‌الله(ص) تکریم عالم را می‌طلبد.

وی افزود: عالم راهی به رسول‌الله(ص) است، رسول‌الله(ص) راهی به خدا و رسیدن به خدا نیز همان رسیدن به بهشت است. بهشت به معنای نعمت‌های بهشتی منظور ما نیست، بلکه بهشتی که رسیدن به خدا باشد، منظور ماست. انسان‌هایی که رابطه خود را با علم و عالم انسان‌های خودساخته و فرهیخته قطع می‌کنند، درواقع رابطه خود را با خدا قطع کرده‌اند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: به گفته حیدرعلی معجزه تهرانی، خط سیر و سلوک الی‌الله یکی بیشتر نیست و آن هم از میان سینه محمد(ص) و آل او عبور می‌کند؛ فردی از ایشان پرسید، اگر در قیامت از شما بپرسند چه چیزی برای ارائه آورده‌ای؟ پاسخت چیست؟ وی پس از تأملی پاسخ داد: «من جز دوست داشتن محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و فرزندان ایشان چیزی ندارم، سرمایه من عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.»

وی تصریح کرد: واقعیت و حقیقت مرحوم آیت‌الله ناصری چیزی جز محبت و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نبود؛ به‌طور کلی هر چیزی که به دل می‌نشیند، هر کس که با کلام و رفتارش دیگران را متأثر می‌کند، از این اکسیر برخوردار است. ملاک خروج از کثرت به وحدت و از ظلمت به نور، فانی شدن در مفهوم «ولی» است. مرحله زمینی ولایت خداوند، ولایت علی(ع) و اولاد اوست؛ ما می‌دانیم که بدون تمسک به اولیای الهی سامان نمی‌یابیم؛ مقابل این مسئله ولایت آتش است، با وجود اینکه انسان‌های کامل متکثر و زیادند، ولی در ریشه یکی هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: آیت‌الله ناصری شخصیتی دوست‌داشتنی و محبوب بود، راز این محبوبیت این بود که خودش را نمی‌دید، برای او «من» در کار نبود، همواره نصیحت‌هایی در مقابل مخاطبان به خودش می‌کرد، می‌گفت با شما کاری ندارم، بلکه با ناصری یعنی خودم کار دارم. می‌گفت: «ای ناصری به فکر مرگ و عاقبتت باش، خدا تو را آفریده و از تو انتظار دارد.» واعظ به  نفس بود؛ به همین دلیل هم دوست‌داشتنی بود. هرکس از این اکسیر برخوردار باشد، خود را در اختیار اولیای خدا قرار دهد و خود را هیچ انگارد، مثل آیت‌الله ناصری می‌شود؛ باور داشت که سخن اول باید در گوینده اثر کند، اگر در گوینده اثر نکند، در دیگران هم اثر نمی‌کند.

در ادامه این نشست، آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار کرد: معرفت امام راه رسیدن به معرفت‌ خداست و امام سرچشمه حیات است. به گفته قرآن، یکی از عنوان‌های امام، کلمه «ما» به معنای درهایی است که به روی شما گشوده شده؛ بنابراین اگر کسی به امام برسد، به حیات طریقه و سرچشمه حیات ازلی و ابدی رسیده و با امام، باب وادی توحید گشوده می‌شود. امام کلمه‌ای نورانی است که از عالم والا نازل شده و اگر انسان به امام برسد، حقیقت ولایت را نیز دریافت می‌کند.

وی افزود: قرآن راه رسیدن به این باب را ارائه می‌کند؛ امام باقر(ع) نیز در این‌باره می‎‌فرماید: «رسول خدا(ص) همه علوم و معارفی را که نزد خود داشت، به امیرالمؤمنین(ع) منتقل کرد، هنگامی که استیفا شد و چیزی نماند، فرمود تمام حقایق توحید در محضر نبی‌اکرم(ص)، در امیرالمؤمنین(ع) باقی‌مانده است.» توحید، باب حقایقی است که در همه انبیا وجود دارد؛ در نتیجه برای رسیدن به معارف اهل‌بیت(ع) به این خصوصیات و ریاضت‌ها نیاز داریم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: انبیا دو چهره دارند؛ یکی شامل چهره‌ای ظاهری که نازل‌ شده و ما می‌بینیم و دیگری روش اتصال به حضرت حق است. عالمانی که می‌خواهند حلقه اتصال جامعه و وجود امام زمان(عج) شوند، باید از ویژگی‌هایی مانند تحصیل در معارف صوفی، مطالعه مکرر معارف اهل بیت(ع)، دانستن علوم فنی، اعتبارسنجی و فقه‌الحدیث برخوردار باشند. راه اتصال به حضرت حق، پیوستن به امام و حجتی است که خدا برای ما در نظر گرفته و رسیدن به آن کار آسانی نیست.

وی درباره مرحوم آیت‌الله ناصری اظهار کرد: ایشان مصداق همه خصوصیاتی بود که بیان شد، به‌طوری که قلبشان گشوده شده بود. این عالم بزرگوار عمری را وقف مردم کرد و صبح و شب بار مردم را به دوش کشید. دلی که با یاد، انس و ارتباط با امام نورانی شده، توانایی این را دارد که مرکزی برای هدایت مردم به‌سوی قطب عالم باشد. عالم اگر نتواند به امام دلالت کند، عالم نیست. عالم ‌کسی است که به امام رسیده و بوی امام می‌دهد. اینکه انسانی ۶۰ تا ۷۰ سال جز دعوت مردم به امام زمان(عج) کاری نکرده باشد، اهمیت بسیاری دارد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha