مولوی محصول فرهنگ والای اسلامی است
کد خبر: 4172002
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مولوی محصول فرهنگ والای اسلامی است

دانشیار زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند گفت: مولوی با همه بزرگی، محصول فرهنگ والای اسلامی بوده و در درون این جریان به بار نشسته و نمونه ارزشمندی است که نشان می‌دهد با فهم و نقل این فرهنگ والا می‌توان الهام‌بخش جهانیان بود.

سیدمهدی رحیمی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندسیدمهدی رحیمی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سخن درباره شخصیتی است که به ادبیات فارسی اعتبار بخشیده و امروز که آوازه او روز به روز در اقطار عالم در حال انتشار است شایستگی زبان و ادبیات فارسی بیش از پیش شناخته می‌شود و به‌دلیل وجود همین شخصیت‌های تأثیرگذار در ردیف پرکاربردترین زبان‌های دنیا قرار گرفته است. 

وی افزود: مولوی قطعا یکی از اضلاع شعر و اندیشه ادبیات فارسی است که ذهن و زبان بسیاری از اندیشمندان عالم را به خود مشغول کرده است. هم مثنوی او از آثار تعلیمی پرتأثیر ادب فارسی است و هم غزلیاتش ادبیات غنایی را شور حرارت و تازگی بخشیده و هم متون نثرش حلال مشکلات فکری و نظری اندیشمندان است. 

رحیمی بیان کرد: امروز به جرئت می‌توان گفت روزی نیست اثری که بیانگر جنبه‌ای از جنبه‌های اندیشه و تفکر مولوی باشد چاپ نشود و هیچ محفل معرفت پر جاذبه‌ای نیست که بدون ذکر اشعار و سخن‌های ارزشمندش برگزار نشود. روز هشتم مهرماه، روز بزرگداشت مولوی، فرصت مناسبی است تا درباره این اندیشمند زرشناس و پیشرو گفت‌وگو شود و عصاره افکار حرکت آفرینش بازگو شود. 

وی یادآور شد: گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز که در مقاطع مختلف تحصیلی دانشجو می‌پذیرد با وجود همکاران ارجمند مولوی‌شناسی همه ساله پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارجمندی را تصویب می‌کند و با انجام آن سعی دارد رسالت خود را در بازتاب شعر و اندیشه مولوی به انجام برساند. 

رحیمی با بیان اینکه مولوی با همه بزرگی، محصول فرهنگ والای اسلامی است و در درون این جریان به بار نشسته و نمونه ارزشمندی است که نشان می‌دهد با فهم و نقل این فرهنگ والا می‌توان الهام‌بخش جهانیان بود، تصریح کرد: او گرچه ملت عاشق را از ملت‌ها جدا می‌داند، اما برکشیده ملت و آیین این مرز و بوم است. 

وی یادآور شد: توجه او به آیات قرآن نیز برگرفته از همین نوع تفکر است‌‌، تفکری که در بطن جامعه اسلامی نهادینه شده و در آن توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی دیده می‌شود.

انتهای پیام
captcha