بخش عمده‌ای از فرهنگ مقاومت توسط مادران و زنان ما ساخته شده است
کد خبر: 4172196
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
استاندار خراسان رضوی:

بخش عمده‌ای از فرهنگ مقاومت توسط مادران و زنان ما ساخته شده است

یعقوبعلی نظری گفت: بخش عمده‌ای از فرهنگ مقاومت توسط مادران و زنان ما ساخته شده و نظام مقدس اسلامی مفتخر به ارائه الگوی سوم در مورد جامعه زنان است.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، عصر امروز ۸ مهرماه، در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای خورشید که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی به نام امام رضا(ع) نامگذاری شده و فلسفه وجودی این شهر، وجود مضجع نورانی این امام بزرگوار است. این استان صاحب برکت است و من امیدوارم شما مهمانان عزیز بهره کافی را از حضور در این شهر ببرید. 

وی با بیان اینکه خراسان رضوی ۱۰ درصد از جمعیت و مساحت کشور را شامل می‌شود، افزود: سالانه از بیش از ۳۰ میلیون زائر میزبانی می‌کنیم که حدود ۵ الی ۶ میلیون نفر از این افراد را زائرین خارجی تشکیل می‌دهند. همچنین این استان میزبان حدود یک میلیون از پناهندگان کشور افغانستان است. می‌توان گفت خراسان رضوی وسعتی معادل یک کشور، با برکتی استثنائی دارد. 

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در این استان ۵۱ درصد از دانشجویان، زن هستند و ۲۹ درصد از هیئت علمی را نیز زنان تشکیل می‌دهند. ضریب سواد در بین زنان استان بیش از ۸۶ درصد است و قریب به ۱۳ درصد از دهیاران روستاها نیز زن اند که باعث مباهات است. 

نظری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، در مورد جایگاه زنان، بیان کرد: نظام مقدس اسلامی، موفق شده الگوی سومی از نگاه به زنان را ارائه کند که نه مانند غرب نگاهی ابزاری است و نه نگاهی سنتی، بلکه در این‌ نگاه، زن عفیفانه، محترمانه و فعالانه با حفظ نقش مادری خود، در جامعه ایفای نقش می‌کند. 

وی با بیان اینکه در طول تاریخ انقلاب، زنان اثبات کرده‌اند در هر عرصه‌ای شرکت داشتند، موفق بوده‌اند، تصریح کرد: از پیروزی انقلاب تا استمرار آن، همه با نقش پررنگ زنان رقم خورده است. در دفاع مقدس نیز زنان ایرانی فداکاری‌هایی کردند که در دنیا بی‌نظیر است‌. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فرهنگ مقاومت توسط مادران و زنان ما ساخته شده و نظام مقدس اسلامی مفتخر به ارائه الگوی سوم در مورد جامعه زنان است، گفت: متاسفیم برای جامعه جهانی که در راستای تروریسم رسانه فعالیت می‌کنند. ما برگزاری چنین همایشی را مغتنم می‌شماریم.

در ادامه شیوا خوش‌نسب مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: ۳۲۸۱ روستا در خراسان رضوی داریم که ۴۹ درصد جمعیت استان در روستاها را زنان تشکیل می‌دهند و ۸ درصد جمعیت استان در ۷ شهرستان تلفیقی زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: اعضای بیمه شده بانوان روستایی و عشایری در استان ۱۶.۵ درصد است که انتظار داریم در پایان سال پوشش بیمه به ۳۰ درصد برسد.

خوش‌نسب تصریح کرد: ارایه تسهیلات اشتغال و مشاغل خانگی در زنان روستایی افزایش ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و امسال نیز شاهد افزایش این امار خواهیم بود. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: آخرین دستاوردها در حوزه بانوان استان، مشارکت آن‌ها در حوزه سیاسی به عنوان بانوان دهیار است که شاخص استان ۱۲.۸ درصد بوده، در حالی که این شاخص در کشور ۳.۲۲ است. این نشان‌دهنده فضای بهینه کار و پذیرش مسئولیت اجتماعی برای بانوان ما است. 

حضور ۳۴۸ دهیار زن در خراسان رضوی

حمیدرضا سراجی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: از ۲۵۰۰ دهیاری استان بالغ بر ۳۴۸ خانم و بانو مدیر ارشد محلی در روستاهای استان هستند که ۳۹ درصد تحصیلات بالای لیسانس و فوق لیسانس دارند.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۱ تاکنون با فرازونشیب زیادی در مدیریت محلی مواجه بودیم و با وجود این فرازونشیب‌ها تمام مدیران محلی رو به جلو و پیشرفت بوده است.

سراجی بیان کرد: با رویکرد استاندار در خصوص طرح تحول روستایی، حوزه بانوان ‌و مدیران در حوزه دهیاری‌ها امتحان خود را پس دادند و در بسیاری از پویش‌ها نقش موثری را ایفا کردند که نمونه آن پویش سال گذشته در زمینه بحران گاز و ایمنی سفر بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی افزود: ما روز ملی روستا و عشایر را در پیش داریم که از ۱۲ تا ۱۸ مهر نمایشگاه توانمندی‌های روستا و عشایر در مصلی تهران برگزار خواهد شد و از ۷۹ تولیدکننده برتر استان که در این رویداد شرکت می‌کنند، ۳۰ غرفه و تولیدکننده برتر زن حضور پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha