دروس عمومی کنکور 1403
کد خبر: 4173953
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶

دروس عمومی کنکور 1403

نحوه برگزاری کنکور سراسری 1403 با حواشی زیادی همراه بود و جدال بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی بر سر حذف دروس عمومی و تاثیر قطعی معدل همواره وجود داشت.

به گزارش ایکنا، نحوه برگزاری کنکور سراسری 1403 با حواشی زیادی همراه بود و جدال بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی بر سر حذف دروس عمومی و تاثیر قطعی معدل همواره وجود داشت.

مطابق مصوبه « سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان متوسطه » که در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید قرار شد که از سال 1402 تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور انجام شود .

بر همین اساس قرار شد که از سال 1402 تغییراتی را در هم در نحوه برگزاری آزمون سراسری و هم در سهیمه و همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب ایجاد گردد  .

همچنین دکتر حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن زمان مصوبه ای را در جلسه 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورخ 15 تیر سال 1400 تصویب کرد .

در این جلسه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی به تصویب رسید.

یکی از تغییرات عمده در برگزاری آزمون سراسری سال 1402 ، برگزاری دو کنکور در هر سال تحصیلی و افزایش تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم بود . همچنین قرار شد که از سال 1402 به بعد ، دروس عمومی حذف شده و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می شود .

در این زمان نقش نحوه مطالعه دروس عمومی در امتحانات نهایی و "مشاوره کنکور" برای دروس تخصصی برای داوطلبان الزامی بود .

با انتقال دروس عمومی بخش سوابق تحصیلی ، بسیاری از انتشارات و موسات کنکوری دروس عمومی را از " پکیج کنکور" خود حذف کردند و صرفا کتاب های مربوط به دروس اختصاصی را به چاپ رساندند .

اما با وجود این تغییرات و برگزاری 1402 به این منوال ؛  در 28 شهریور سال 1402مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی طرح شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف دروس عمومی را لغو گرد و تصویب کرد که کنکور سال‌ های ۱۴۰۳ ، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌ های قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار شود .

این طرح برای ثبت نهایی و تصویب قطعی ،  به شورای نگهبان ابلاغ شد تا این شورا در رابطه با این موضوع و سرنوشت آزمون سراسری ؛ تصمیم گیری کند .

اما در جلسه شورای نگهبان بررسی طرح اصلاح تبصره (۵) ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی کشور" در خصوص تغییر شیوه برگزاری کنکور سراسری ، مغایر با قانون اساسی شناخته شد.

این طرح شیوه پیش‌بینی شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برگزاری کنکور را که از سال گذشته اجرایی شده بود و کنکور اخیر هم بر مبنای آن برگزار شد، تغییر می‌داد و برگزاری آن را به شیوه سال‌های قبل از ۱۴۰۲ باز می‌گرداند. اما تغییر شیوه برگزاری کنکور در جلسه امروز شورای نگهبان مغایر اصولی از قانون اساسی شناخته شد .

بنابراین در کنکور 1403 دروس عمومی حذف خواهند شد و آزمون سراسری 1403 نیز مشابه با کنکور 1402 برگزار خواهد شد . به عبارت دیگر کنکور سراسری فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی متقل خواهند شد .

اهمیت " دروس عمومی کنکور 1403 " در بخش امتحانات نهایی و در بخش سوابق تحصیلی تاثیر خود را نشان می دهد . به گونه ای که مطالعه تشریحی دروس عمومی و موفقیت در آزمون نهایی ، شرط قبولی در کنکور و کسب موفقیت برای کلیه داوطلبان کنکوری تلقی می شود .

دانش آموزان با صحبت های ضد و نقیضی در رابطه با تغییرات کنکور 1403 مواجه شدند . عده ای از مشاوران کنکور و دانش اموزان موافق با حذف دروس عمومی بودند اما عده ای دیگر مخالف حذف قطعی آن بودند .

اما مصوبه جدید شورای نگهبان به شایعات پایان داد و دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شد . اما این مصوبه به این معنا نیست که باید از این دروس عمومی غافل شد . بلکه مطالعه تشریحی و استفاده از منابع استاندارد در امتحانات نهایی نقش کلیدی را در رتبه و تراز نهایی هر داوطلب ایفا می کند .

عمومی کنکور

به عبارت دیگر دروسی همچون "شیمی کنکور" ، "فیزیک کنکور" ،" اقتصاد" ، " زیست کنکور" علوم و فنون  و .... جز دروس اختصاصی بوده که از طریق آزمون سراسری نقش خود را در رتبه داوطلب ایفا می کنند .

دروس عمومی همچون گذشته نقش مهم و حیاتی خود را در کنکور سراسری بر خوردار هستند اما با این تفاوت که این اهمیت به بخش سوابق تحصیلی داوطلب منتقل شده است و و نمرات دروس اختصاصی در کنکور داوطلب تاثیر گذار هستند .

برنامه ریزی مناسب و داشتن سبک مطالعاتی مختص دروس عمومی ، یکی از فاکتور های اصلی مطالعه است . در نظر گرفتن نقش امتحانات نهایی و نمرات مدرسه بیش از پیش اهمیت یافته است . به گونه ای که رقابت میان نفرات برتر آزمون سراسری 1402 ، بر سر سوابق تحصیلی و همین دروس عمومی بود .

این جاست که مهم بودن ضریب و نمرات دروس عمومی در رتبه و تراز نهایی دانش اموزان نسبت به گذشته پر رنگ تر می شود .  

با توجه با اهمیت موضوع لیست دروس عمومی کلیه رشته های تحصیلی شرکت کننده در آزمون سراسری به شرح زیر است :

  • زبان و ادبیات فارسی
  • زبان عربی
  • دین و زندگی
  • زبان انگلیسی
انتهای پیام
captcha