تدابیر لازم برای رونق‌بخشی به فعالیت مؤسسات قرآنی اتخاذ شود
کد خبر: 4174729
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
مدیر مؤسسه قرآنی گلستان کوثر نبی پلدختر:

تدابیر لازم برای رونق‌بخشی به فعالیت مؤسسات قرآنی اتخاذ شود

فاطمه عموزاده با اشاره به مشکلات مؤسسات قرآنی و ریزش آمار مخاطبان قرآنی، گفت: مسئولان و متولیان قرآنی و فرهنگی برای تشویق مخاطبان قرآنی و رونق بخشیدن به فعالیت مؤسسات قرانی تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

محفل قرآنی بانوانفاطمه عموزاده، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت گلستان کوثر نبی پلدختر در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به دریافت مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: در ابتدای امر باید بگویم مؤسسات قرآنی در چارچوب مؤسسات غیرانتفاعی ثبت می‌شوند که براساس اساسنامه خود برای تأسیس حداقل به سه نفر عضو هیئت مدیره نیاز دارند که باید مدرک و سابقه فعالیت قرآنی داشته باشند و همچنین از تمکن مالی برای اداره امور مربوط به مؤسسه برخوردار باشند.

وی با اشاره به کمبودهایی که در مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سطح کشور به‌ویژه استان لرستان و شهرستان محروم و سیل‌زده پلدختر وجود دارد، اضافه کرد: از جمله مشکلات اساسی که مؤسسات قرآنی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نداشتن مکان مستقل و مناسب، ریزش مخاطبان و به طبع آن درآمد پایین آن‌هاست که گاهاً باعث شده مدیران مؤسسات حتی برای پرداخت حق‌الزحمه مربیان خود با مشکل مواجه شوند.

عموزاده ادامه داد: اکثر مؤسسات قرآنی با مشکل مکان مواجه هستند به طوری که کلاس‌ها را در منازل شخصی خود برگزار می‌کنند چراکه پول کافی برای پرداخت رهن و کرایه مکان مؤسسه را ندارند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت گلستان کوثر نبی پلدختر با بیان اینکه مگر اینکه مؤسسه در یک مکان وقفی باشد یا ملک شخصی که دیگر در این زمینه مشکلی نداشته باشند، اظهار کرد: مشکل دیگر مؤسسات قرآنی مربوط به مالیات است، در صورتی که طبق قانون مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت از مالیات معاف هستند اما این معافیت شرط و شروطی دارد که باید توسط مؤسسات رعایت شود وگرنه مؤسسات علاوه بر پرداخت مالیات به علت رعایت نکرن قانون جریمه نیز می‌شوند.

این بانوی فعال قرآنی ادامه داد: تاکنون از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و اتحادیه مؤسسات فرهنگی مردمی قرآن و عترت لرستان کلاس‌هایی در این رابطه و چگونگی پُر کردن اظهارنامه مالیاتی و دفاتر مالیاتی برای مدیران مؤسسات برگزار شده که کارایی زیادی نداشته است.

عموزاده تصریح کرد: گاهاً مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت برای داشتن درآمد و تأمین هزینه‌های خو به سوی مهد و پیش‌دبستانی قرآنی می‌روند و تمام وقت خود را روی این بخش متمرکز می‌کنند که این کار باعث می‎شود مؤسسات قرآنی از هدف و رسالت خود دور شوند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت گلستان کوثر نبی پلدختر افزود: مدیران مؤسسات قرآنی باید به‌دنبال راه‌حل‌های نو و جدید و ایجاد خلاقیت در کار خود باشند که بتوانند در فضای امروزی که در جامعه ایجاد شده قرآن و فعالیت‌های دینی و قرآنی را به جایگاه اصلی خود برسانند.

وی با اشاره به کاهش آمار مخاطبان مؤسسات قرآنی، گفت: در حال حاضر جای خالی فعالیت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی در جامعه شدیداً احساس می‏‌شود و ضرورت دارد متولیان قرآنی و فرهنگی برای تشویق مخاطبان قرآنی و رونق بخشیدن به فعالیت مؤسسات قرانی تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

انتهای پیام
captcha