جای خالی کودکان کار در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک اصفهان
کد خبر: 4175030
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶

جای خالی کودکان کار در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک اصفهان

اگرچه حضور کودکان معلول در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، بارقه‌های امید را روشن کرد، اما همچنان جای خالی کودکان کار بر صندلی‌های سینما در این دوره از جشنواره محسوس بود.

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهانروند برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در سال‌های اخیر اگرچه تحت تأثیر همه‌گیری کرونا با مشکلاتی مواجه شد؛ اما دمیدن جانی دوباره در رگ‌های جشنواره سی‌وپنجم در مهر 1402 حاکی از بازگشت پرقدرت این جشنواره بود. حضور و استقبال فیلم‌سازان کودک و نوجوان داخلی و بین‌المللی از جشنواره امسال را می‌توان امیدبخش دانست؛ اما باید آن را شروعی دوباره در نظر گرفت تا آثار این حوزه در سال‌های آینده نیز پیشرفت افزون‌تری داشته باشد.

در خصوص حضور کودکان معلول، بارقه امیدی در این دوره از جشنواره روشن شد تا آنها نیز در سالن سینما به تماشای آثار بنشینند؛ اما برای حضور کودکان کار، بیشتر از آنکه در عمل کاری انجام شود، در حد حرف به آن بها داده شد. به گفته میثم بکتاشیان، دبیر اجرایی جشنواره امسال، کودکان کار که از آنها با عنوان «کودکان کوشا» یاد کرد، در جریان افتتاحیه جشنواره و اکران فیلم‌ها حضور داشتند؛ اما آن‌گونه که باید، به این قشر آسيب‌پذیر پرداخته نشد و همچنان جای خالی‌شان بر صندلی سینماها محسوس بود. نه تنها این گروه، بلکه بسیاری از خانواده‌های کودکان علاقه‌مند به اکران مردمی نیز از نبود بلیط‌های جشنواره گله‌مند بودند و به‌دست آوردن بلیط را دشوار می‌دانستند.

حضور دانش‌آموزان در سانس متعلق به اصحاب رسانه و هنرمندان نیز موجبات اعتراض خبرنگاران را در پی داشت. جمعی از دانش‌آموزانی که در زمره داوران نوجوان نبودند و برای تماشای فیلم «ملکه آلیشون» به سینما سوره حوزه هنری آمده بودند، نظم و سکوت حاکم بر این محیط را تحت تأثیر قرار دادند و این در حالی بود که مسئولان سینما سوره توضیح قانع‌کننده‌ای در این خصوص بیان نکردند.

حمایت رسانه ملی از جشنواره نیز منحصر به آیین افتتاحیه و اختتامیه بود و بازتاب نیافتن این رویداد مهم در روزهای دیگر جشنواره از قاب تلویزیون جای تأمل داشت.

اگرچه در آیین افتتاحیه جشنواره در سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای جای سوزن انداختن نبود و شور و حال حاکم بر سالن، همراهی حضار به‌خصوص کودکان و نوجوانان را در پی داشت؛ اما در اختتامیه‌ آن در سالن کوثر، با وجود صندلی‌های خالی در سالن، افراد محدودی اجازه حضور یافتند؛ تا جایی که اکبر عبدی، بازیگر پیشکسوت سینما نیز به صندلی‌های خالی و مشتاقانی که پشت درهای بسته مانده بودند، اشاره کرد.

سعید شیخ‌زاده نیز به‌عنوان مجری آیین اختتامیه نتوانست آن‌گونه که انتظار می‌رفت، نبض سالن را در دست بگیرد و انتخاب او به‌عنوان مجری جشنواره‌ای که متعلق به کودکان و نوجوانان است و باید پرشور و حرارت اجرا شود، جای بحث داشت.

امید می‌رود در سال آینده، نقاط قوت این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که پس از کرونا جانی دوباره یافته است، افزون و نقص‌های آن در تمامی زمینه‌ها به‌خصوص انعکاس در رسانه ملی برطرف شود.

اعلام خبر میزبانی اصفهان در سال آینده از جشنواره سی‌وششم فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز اگرچه موجب خوشحالی مردم و کودکان و نوجوانان این شهر در آیین اختتامیه شد؛ اما برگزاری هرچه بهتر آن، نه تنها در گرو همت مسئولان شهر و استان اصفهان، بلکه مستلزم یاری تمامی نهادها و دستگاه‌های کشوری است تا این رویداد مهم در حوزه کودکان و نوجوانان به سمت قله در حرکت باشد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha