تبیین ماموریت کتابخانه‌ها با عناصر مشترک فرهنگی و اجتماعی شدنی است
کد خبر: 4175230
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
سید‌باقر میرعبدالهی:

تبیین ماموریت کتابخانه‌ها با عناصر مشترک فرهنگی و اجتماعی شدنی است

معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست «ماموریت کتابخانه‌های عمومی با نگاهی به تجربه‌های ایرانی و جهانی» گفت: برای تبیین ماموریت کتابخانه‌‌های عمومی به‌نظر می‌رسد باید دنبال کشف عناصر مشترک فرهنگی و اجتماعی باشیم.

به گزارش ایکنا به نقل از خانه کتاب و ادبیات؛ نشست «ماموریت کتابخانه‌های عمومی با نگاهی به تجربه‌های ایرانی و جهانی» با حضور میهمان‌های خارجی و استادن علم اطلاعات و دانش‌شناسی و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی درکتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

میخائیل دیمیتریوویچ آفانسییف، رئیس انجمن کتابخانه‌های روسیه، رشیده بوالحسن، مشاور وزیر گردشگری، صنایع خلاقانه و هنرهای نمایشی ایالت ساراواک، جورج مویزز کرول دو پرادو، رئیس فدراسیون انجمن‌های کتابخانه‌های برزیل، او. اِن. چوبِی، دبیرکل انجمن کتابخانه‌های هند وعلی فؤاد کارتال، رئیس انجمن کتابخانه‌های ترکیه در این نشست حاضر بودند.

در این نشست سید‌باقر میرعبدالهی، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌و‌کارهای کوچک»، ۲۵ و ۲۶ مهرماه در مشهد برگزار می‌شود. میهمانان خارجی این همایش که از کشورهای برزیل، مالزی، روسیه، ترکیه و هند هستند، شب گذشته میهمان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند.

ماموریت کتابخانه‌های عمومی نیازمند باز‌تعریف

معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: فهرست کردن ماموریت کتابخانه‌های عمومی نیازمند باز‌تعریف کتابخانه‌های عمومی است اگر این مطلب را بپذیریم که نخست باید به «مفاهیم» توجه کنیم، باید بگوییم کتابخانه هر اقلیم و فرهنگی، خاص همان اقلیم و فرهنگ است. سال‌های اخیر، ایفلا مسئله «توسعه پایدار» را مطرح کرده است.

وی افزود: ایفلا معتقد است که کتابخوانی باید انسان را به زندگی بهتر برساند و به مسئله توسعه پایدار به‌عنوان یک مولفه حقوق بشری نگاه می‌کند اما مسئله اینجا است که آیا می‌توانیم برای همه کشورها استاندارها و برنامه‌های فرهنگی مشترک وضع کنیم؟

کشف عناصر مشترک  فرهنگی و اجتماعی

میرعبداللهی گفت: اگر بپذیریم فرهنگ هر کشور، خاص است و اقتضائات خودش را دارد، در این صورت وضع استانداردهای جهانی در حوزه فرهنگ اگر غیرممکن نباشد دست‌کم بسیار مشکل است.

میرعبدالهی با بیان اینکه باید به دنبال کشف مشترک عناصر فرهنگی و اجتماعی تبیین مفاهیم مشترک ماموریت کتابخانه‌های عمومی باشیم، عنوان کرد: اگر کتابخانه را یک نهاد و نه یک سازمان که صرفا گروهی در آن فعالیت می‌کنند، بدانیم، برای تبیین ماموریت کتابخانه‌‌های عمومی به نظر می‌رسد باید دنبال کشف عناصر مشترک  فرهنگی و اجتماعی باشیم.

وی افزود: برای تبیین ماموریت کتابخانه‌های عمومی به نظر می‌رسد باید دنبال کشف عناصر مشترک فرهنگی و اجتماعی باشیم زیرا کتابخانه‌های عمومی، نهادهای عمومی هستند که به مروز زمان شکل می‌گیرد؛ درحالی که سازمان‌های صنفی به نیاز افراد، توجه خاص دارند  و اگر توجه کنیم کتابخانه یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است و نه یک سازمان که در آن عده‌ای فعالیت دارند، باید به اقتضائات بومی کشورها نیز توجه کرد.

خواندن در دنیای امروز کار مشکلی است

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این نشست، اظهار کرد: خواندن در دنیای پُرزرق و برق کنونی، کار مشکلی است و دنیا به این مسئله توجه دارد و با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود تلاش می‌کنند بچه‌ها را کتابخوان‌تر کنند.

وی ادامه داد: شب گذشته در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از میهمانان خارجی درباره چگونگی جذب کودکان ایرانی به کتاب پرسید و مطرح کردم، مردم ایران با کتابخوانی عجین هستند. در این باره توضیح دادم که باید کاری کنیم کودکان‌مان لذت کتابخوانی را تجربه کنند و حتی شیوه کلی جذب کودکان به کتابخوانی در ایران وجود دارد.

هراتی درباره شیوه‌های جذب کودکان به کتابخوانی اظهار کرد: شیوه‌هایی مانند باهم خواندن، بلند‌خواندن، بازی با صفحات کتاب و انجام فعالیت‌های جنبی در بخش «ساخت‌کده» و «اتاق علم» کتابخانه‌های جدید‌التاسیس، مطرح شده در ایران برای جذب آن‌ها به کتابخوانی است.

کتابخانه‌های عمومی؛ مراکز دسترسی مردم به اطلاعات سلامت‌محور

فاطمه شیخ شعاعی، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و رئیس گروه اطلاعات سلامت انجمن ارتقای کتابخانه‌‌های عمومی  در این دیدار بر ارائه اطلاعات سلامت از سوی کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و گفت: اینکه اطلاعات سلامت‌محور، چطور باید به دست مردم برسد، خود مسئله مهمی است. براین اساس پیشنهاد می‌کنم، کتابخانه‌های بیمارستانی به کتابخانه‌های عمومی متصل شوند؛ زیرا کاربران کتابخانه‌های عمومی همان مراجعان به کتابخانه‌های بیمارستانی هستند.

انتهای پیام
captcha