نیاز افراد به مطالعه را برجسته‌سازی کنیم
کد خبر: 4175870
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
استاندار خراسان رضوی:

نیاز افراد به مطالعه را برجسته‌سازی کنیم

یعقوبعلی نظری گفت: کتابخانه‌ها به جد می‌توانند با استفاده از راهکارها و ظرفیت‌های مختلف در زمینه سرانه مطالعه وارد عمل شوند، باید نیاز افراد به مطالعه را برجسته‌سازی کنیم که آموزش‌وپرورش می‌تواند در این زمینه کمک زیادی کند.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، امروز، ۲۵ مهرماه، در دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی با عنوان «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌ و کارهای کوچک» که در مجتمع «فرهنگی آفتاب ولایت» برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد و نگاه همایش جدید بود و من ورود کتابخانه‌ها و این تشکیلات را به موضوع کسب‌ و کار و مخصوصاً کسب‌ و‌ کارهای خرد و خانگی که پایه اصلی و اساس حرکت اقتصادی در جوامع محسوب می‌شود و نماد اقتصاد مردمی است را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این نقش در رونق اقتصادی و معیشتی و گذران زندگی مردم مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی نماد اقتصاد بدون نفت در کشور است، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد آنچه در خراسان رضوی شاهد هستیم، فعالیت‌های اقتصادی عموماً از مقیاس متوسط به پایین است، ضمن اینکه بخش خصوصی در استان فعالیت داشته و نقش اصلی را به عهده دارد و ۹۰ درصد واحدهای کوچک و متوسط بدون وابستگی به نفت و فرآورده‌های نفتی هستند.

نظری ادامه داد: این همایش می‌تواند ارتباط خوبی با واقعیت استان ما برقرار کند و آنچه به عنوان اهداف این نشست مد نظر است با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد استان، بهتر و دقیق‌تر محقق می‌شود و هر تلاش، حرکت و اقدامی که صورت می‌گیرد همزمان نیاز به اطلاعات و دانش نیز دارد، همچنین نیاز داریم که برای رسیدن به نقطه و گام بعدی، مبتنی بر اطلاعات و دانش حرکت کنیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: گاهی ما در زمان بررسی بخش اقتصادی مشاهده می‌کنیم که یک واحد تولیدی هیچ مشکلی ندارد، اما دچار افت تولیدیا تعطیلی شده که بیشتر به دلیل ضعف مدیریت مبتنی بر اطلاعات روز در حوزه‌های مختلف بوده و اطلاعات به روز نبوده است، مشکل دیگر این است که به کار و کارگر نیاز داریم، اما بیکار هم داریم و نقطه تلاقی درستی مبتنی بر این موضوع نداریم.

وی افزود: این مورد بسیار مهم است که بتوانیم خدمات یا نقاط عملیات یا بخش‌های نیازمند را نسبت به هم در اتصال قرار دهیم و اقدامات براساس آخرین اطلاعات طی شود. استان با توجه به مختصات و مشخصات حاکم بر اقتصاد آن که متوسط به پایین است و البته جمعیت، ظرفیت و مساحت گسترده‌ای که دارد، محیط مناسبی برای تحقق برنامه و اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی است، ما نیز طرح‌های عملیاتی داریم و کتابخانه‌ها برای تحقق اهداف خود باید در فضای اقتصادی حضور داشته باشند، زیرا اقدامات کتابخانه‌ها در اطلاع‌رسانی می‌تواند کمک کند. 

نظری با اشاره به اینکه مسئله مهمی در زمینه مطالعه و کتابخوانی داریم و آن هم همگانی شدن آن است، گفت: در این زمینه ضعف پایه‌ای وجود دارد و باید کتابخوانی یا مطالعه همگانی را مانند ورزش همگانی مورد توجه قرار دهیم. کتابخانه‌ها به جد می‌توانند با استفاده از راهکارها و ظرفیت‌های مختلف در زمینه سرانه مطالعه وارد عمل شوند، باید نیاز افراد به مطالعه را برجسته‌سازی کنیم که آموزش‌وپرورش می‌تواند در این زمینه کمک زیادی کند.

انتهای پیام
captcha