بیانیه سومین جشنواره رسانه ای بین المللی امام رضا(ع)
کد خبر: 4176503
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳

بیانیه سومین جشنواره رسانه ای بین المللی امام رضا(ع)

با پایان سومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) و تقدیر از برگزیدگان این دوره، بیانیه داوران این دوره منتشر شد.

سومین جشنواره رسانه ای بین المللی امام رضا(ع)

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، با پایان سومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) و تقدیر از برگزیدگان این دوره، بیانیه داوران این دوره منتشر شد.
مشروح این بیانیه به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

امام رضا(ع) می‌فرماید:

رَحِمَ اللّه ُعَبْدا اَحیا اَمْرَنا یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛ رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند. (معانی‌الأخبار،ص 180، ح 1)

سومین جشنواره بین‌المللی ‌رسانه‌ای امام رضا(ع) به ايستگاه آخر خودش رسیده است و اين مسير را با همدلی و همكاری ‌صادقانه و خالصانه همه مشارکت‌کنندگان در این رقابت معنوی و شما برگزیدگان عزیز به سرانجام رسانده‌ايم. جشنواره‌ای با ناب‌ترین، معنوی‌ترین و انسانی‌ترین مفاهیم و پیام‌ها از سیره و فرهنگ رضوی چون مقاومت، صبر، عشق، بندگی، مدیریت بحران، گفت‌وگو، تدبیر، منطق، زمان‌شناسی، انصاف، آزاداندیشی، تفکر، تعادل، حقوق بشر، عدالت، ادب، منطق، احترام، ارتباطات صحیح و غیره.

جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) رویکرد اصلی خود را شناسائی ظرفیت‌های جدید در عرصه‌های نوین تبلیغی و کمک به شکوفايی استعدادهای نوظهور و تقویت ‌کارگروهی با تاکید بر ترویج اندیشه‌های دینی، قرار داده است.

باعث افتخار است که شاهد درخشش جوانان نسبت به دوره‌های قبل بودیم که نوید ظهور نسل توانمندی را می‌دهد.

هیئت داوران، ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و با حمد و امتنان بیکران ذات حضرت احدیت برای بذل این نعمت سترگ و عرض سلام، ارادت و تحیت به محضر حضرت ثامن‌الحجج(ع) و قدردانی از زحمات اندیشمند فرزانه حجت‌الاسلام والمسلمین مروی؛ تولیت محترم آستان قدس رضوی، محسن هوشمند؛ رییس محترم مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و وحدت عماد معاون ایشان و دبیر اجرایی‌ جشنواره، شورای سیاست‌گذاری‌ و همه دست‌اندرکاران جشنواره و نیز ابراز سپاس و قدرشناسی و فروتنی به همه خبرنگاران، هنرمندان، برنامه‌سازان و خادمان رسانه‌ای عزیز و عالیقدر و با گرامیداشت یاد همه شهدا، به ویژه شهدای مظلوم غزه و شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی، نکاتی را به شرح ذیل به استحضار می‌رساند:

1. در این دوره از جشنواره 3751 اثر در در 6 محور موضوعی «سيره رضوی»، «زائر و زيارت رضوی»، «وقف‌ و نذر رضوی»، «خدمت رضوی»، «مشهدالرضا(ع)» و «جهاد تبيين» و در قالب 5 بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی، رسانه‌های مجازی، رسانه‌های صوتی و تصویری، عکس و گرافیک و بخش مقاله، رساله و پایان‌نامه به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابی ‌در مرحله اول داوری، 5 برابر رتبه‌های اول تا سوم در مرحله دوم و نهایی در کمیته 40 نفره از داوران برجسته ارزیابی و رتبه‌های یک تا سه از هر بخش انتخاب شدند.

2. قطعا تلاش در این مسیر روشن، مبتنی بر خلوص نیت و عرض ارادت در محضر امام رضا(ع) شکل می‌گیرد و از این منظر، ارزیابی و ارزشیابی و داوری چنین اقدامات و تولیداتی، صرفا در درگاه الهی و محضر معصوم(ع) امکان‌پذیر خواهد بود. اما از آن جا که این جشنواره قصد دارد موجبات عمق‌بخشی و ارتقای کمی و کیفی محصولات رسانه‌ای با مضامین رضوی را فراهم آورد، چاره‌ای نیست جز آن که بر اساس معیارهای ظاهری، فنی، محتوایی و تخصصی، برخی از نمونه‌های موفق معرفی و تجلیل شوند. نوآوری و تازگی موضوع، پرداخت متفاوت و اختصاصی، تنوع‌بخشی، تلاش برای رسانه‌ای کردن عشق و ارادت و معرفت مردم از اقوام، مذاهب، ادیان و ملیت‌های مختلف به امام، بهره‌مندی از منابع معتبر، و کاربست آرایه‌های هنری، فنّی و مانند آن، از جمله سنجه‌های انتخاب آثار در دو مرحلۀ داوری این کار مهم و پرمسئولیت بوده ‌است.

3. سطح کیفی آثار نهایی چنان چشمگیر بود که برگزیدن یک یا چند اثر در هر بخش را بسیار چالش برانگیز می‌کرد و همین چالش دلنشین نویدِ برآمدن هنرمندانی کارآمد در آینده‌ای نزدیک برای شناسایی و ترویج سوژه‌های مرتبط با سیره رضوی را می‌دهد و این وظیفه، در بهره‌گیری از چنین توانایی‌هایی در کشور حتما بر دوش همه ما به ویژه مسئولان در نگه‌داشت و بارورکردن این توانمندی‌ها است.

4. پیشرفت‌ها و موفقیت‌های جشنواره را در همین زمان کوتاه حس می‌کنیم و خدا را شاکر و به آینده رسانه دینی امیدواریم اما سختی‌های کار؛ آن هم در شرایطی که با افزایش و کثرت رسانه‌های ضددین و حمایت‌های و پشتیبانی کم‌سابقه دشمنان از آنان را هم درک می‌کنیم، درعین حال بر این باور بودیم و هستیم که همه اهداف متعالی جشنواره با برگزاری چند جشنواره محقق نمی‌شود، بلکه کوشش مستمر، آگاهانه، خلاقانه، هم‌افزا و همه‌جانبه‌ همه رسانه‌نگاران، محبان و مسئولان را می‌طلبد.

5. همچنان راهبرد جهاد تبیین در حوزه دینی به‌ویژه سیره رضوی را مقدم بر دیگر حوزه‌ها و وظیفه همگان می‌دانیم و با تأسف معتقدیم با وجود تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری همه رسانه‌ها و مسئولان توجه کافی به این مهم ندارند. بنابراین جشنواره با علم و آگاهی به آرایش جدید رسانه‌ای و پیچیدگی‌ها و دشواری‌های این عرصه، با استعانت از خداوند متعال و با امید به عنایات خاصه امام رئوف(ع)، مصمم‌تر از گذشته تلاش می‌کند خود و دیگران را در این زمینه حساس و تعامل بین پژوهشگران و مراکز علمی و پژوهشی با رسانه‌ها را بیشتر کند.

6. جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) برای تحقق هدف‌های عمق‌بخشی و ارتقای کمی و کیفی و توسعه و گسترش تولیدات رسانه‌ای به همه مناطق و کشورها هر سال با تغییرات جدید برگزار شده است در جشنواره دوم بخش‌های رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها و بین‌المللی اضافه و آثار تولیدکنندگان از سه زبان اردو، انگلیسی و عربی دریافت و ارزیابی شدند، اما در جشنواره سوم، دریافت و داوری آثار از همه زبان‌ها و «راه‌اندازی پویش‌ مردمی رضوی در شبکه‌های اجتماعی» از جمله تغییرات مهم بوده است. همچنین در این دور از جشنواره با توجه به بازخوردهای دریافتی تغییراتی در برخی از بخش‌ها داده شد. از جمله اینکه در بخش «رسانه‌های صوتی و تصویری»، قالب‌های «نمایش رادیویی»، «فیلم کوتاه»، «فیلم‌نامه»، در بخش «رسانه‌های مجازی» قالب‌های «پادکست» و «گزارش ویدئویی» و در بخش «عکس و گرافیک» «تصویرسازی و نقاشی دیجیتال» و «تایپوگرافی»ها، دیده شده‌اند.

7. آینده این جشنواره بسیار نیک و روشن است. جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) یک غنچه و یک گل و نهال معطر است که به دلیل اتصالش به حریم رضوی روییده است و این رویش به دلیل اینکه با عاشقی و دلدادگی مبتنی بر فطرت الهی و حریم یک حرم پر کرامت درآمیخته است حتما آینده شیرینی دارد، مگر اینکه ما درست به مسئولیت‌هایمان عمل نکنیم. بنابراین هیات داوران سومین جشنواره از همه سیاست‌گذاران و فعالان و خالقان آثار رسانه‌ای امام رضایی درخواست می‌کند:

- موضوعات مرتبط با سیره رضوی را در مناطق مختلف جهان و فراتر از کانون‌ها، مراکز دینی و مذهبی مثل مشهد و قم و شخصیت‌های مشهور جستجو و از تمرکز و توجه افراطی به سوژه‌های رسمی و مناسبتی و اماکن مذهبی پرهیز کنند.

- ادبیات و زبان تولیدات رسانه‌ای را از ساختار کلیشه‌ای، مطوّل و بعضا خسته‌کننده به روایتگری و بسته‌بندی متناسب با شرایط امروز، به‌روزرسانی کنند.

- با توجه به نقش مؤثر تولیدات مستند و انیمیشن در تبیین معارف و مضامین دینی از این قالب‌ها استفاده بیشتر و بهتر شود.

- تولیدات رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی را در عین توجه به احساسات وصف‌نشدنی عاشقان و ارادتمندان، عمیق‌تر، علمی‌تر و به صورت اقناعی عرضه کنند.

- ارتباط بین خود با بخش‌های تولیدکننده ادبیات دینی مثل حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی را تقویت کنند.

- و از ظرفیت‌های رسانه‌های جدید استفاده حداکثری کنند.

۸. مفاهیم و مضامین ناب فرهنگ رضوی را نیاز بشر و ترویج و عمل به سیره رضوی را راه حل بسیاری از مخاطرات و بحران‌های امروزی می‌دانیم؛ از این‌رو امسال هم از همه درخواست می‌کنیم از همین امروز با برنامه‌ریزی‌های بهتر، در همه سطوح و مناطق و کشورها و به همه زبان‌ها، ارتقاء و ارتفاع شایسته برنامه‌ها و آثار رسانه‌ای رضوی را در دستور کار قرار دهند و بنا به «مسئولیت دینی، حرفه‌ای و اجتماعی» خویش، در هر موقعیت و شرایطی، برای تبیین آموزه‌های ناب این فرهنگ مبارک استفاده حداکثری کنند.
خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته
داوران سومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) 

انتهای پیام
captcha