آمادگی پذیرش عصر غیبت از اقدامات مهم امام عسکری(ع) بود
کد خبر: 4177682
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

آمادگی پذیرش عصر غیبت از اقدامات مهم امام عسکری(ع) بود

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم امام حسن عسکری(ع) آماده کردن جامعه برای پذیرش زمان غیبت امام عصر(عج) بود، گفت: یکی از اقدامات مهم آن حضرت گسترش سازمان وکالت در ارتباط با امام بوده و این مقدمه‌ای برای آماده کردن جامعه جهت پذیرش غیبت صغری و کبری بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسعد نصاری مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین اسعد نصاری، مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان شامگاه دوم آبان، در حاشیه برنامه هفتگی قرائت زیارت عاشورا در مهدیه بندر انزلی، با برشمردن ویژگی‌های امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) به مدت ۶ سال امامت را بعد از پدر بزرگوارش امام هادی(ع) عهده‌دار بود.

وی با بیان اينکه اين امام همام عمر بسیار کوتاهی داشت و در ۲۸ سالگی به شهادت رسید، افزود: تقریباً از زمان امام جواد(ع) شاهد عمر کوتاه و شهادت ائمه اطهار(ع) هستیم زیرا بنی عباس فهمیده بود از نسل امام رضا(ع) فرزندی به دنیا خواهد آمد که پایه‌های ظلم و طاغوت را از بین خواهد برد و لذا حکام جور بسیار سختگیرانه عمل می‌کردند.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: امام حسن عسکری(ع) همانند پدر بزرگوارشان در یک زندان بزرگ و در واقع داخل پادگان زندگی و تحت کنترل شدید امنیتی بودند و ارتباط عامه مردم با این دو امام بسیار سخت بود.

نصاری با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) تحت شدیدترین مراقبت‌ها قرار گرفته بود و به جز امامت، عصمت و علم الهی نمی‌توانست به این امام کمک کند و شاهدیم آن امام همام با این شرایطی که داشت بهترین نتیجه را در ۶ سال امامت ارائه داد، تصریح کرد: یکی از کارهای مهمی که آن حضرت انجام داد، حفظ کیان تشیع بود؛ حفظ عقیده اشخاص اقدامی بود که امام حسن عسکری(ع) در مدت کوتاه امامت خود آن را به ثمر رساند و توانست علی رغم فشار شدیدی که روی افکار اعتقادی شیعه در آن زمان وجود داشت این عقاید را حفظ کند.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: آن امام علی‌رغم همه هجمه‌های فکری و اعتقادی که روی شیعیان بود، با تربیت شاگردان توانست آنچه از مکتب امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به ارث رسیده بود به شیعیان بعدش به یادگار بگذارد. یکی از اقدامات مهم امام حسن عسکری(ع) آماده کردن جامعه برای پذیرش زمان غیبت امام عصر(عج) بود.

وی افزود: تا آن زمان هر مشکلی که پیش می‌آمد شیعیان به صورت حضوری نزد امام می‌رفتند و یا نامه می‌نوشتند. از زمان امام هادی(ع) شیوه ارتباط غیرمستقیم با امام شروع شد و در زمان امام حسن عسکری(ع) به اوج رسید و رابطه چهره به چهره با افراد را کم کرده و از طریق وکلا در ارتباط بودند.

نصاری گفت: یعنی روش شیعیان در ارتباط با امام که به صورت نامه نگاری و ملاقات حضوری بود، برداشته شد زیرا می‌دانست بعد از خودش امکان ارتباط مستقیم شیعیان با امام زمان نخواهد بود لذا مسئله وکلا را که بعد تبدیل به نواب خاص شد را کم کم مطرح کرد و در واقع شیعه را آماده پذیرش غیبت صغری و سپس غیبت کبری کرد وگرنه شیعه از هم می‌پاشید.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار کرد: یکی از کارهای امام حسن عسکری(ع)، گسترش سازمان وکالت بود به این معنی که به شیعیان یاد داد با من اگر کاری دارید از راه افراد با من مرتبط شوید و این مقدمه‌ای برای آماده کردن برای پذیرش غیبت صغری و کبری بود.

انتهای پیام
captcha