مؤسسات قرآن در جذب مخاطب حمایت شوند
کد خبر: 4178880
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مؤسسات قرآن در جذب مخاطب حمایت شوند

مدیرعامل مؤسسه قرآنی طاها دلفان با اشاره به پایین بودن سواد قرآنی جامعه گفت: مؤسسات قرآنی با عدم استقبال مخاطبان قرآنی مواجه هستند که می‌طلبد این مؤسسات حمایت شوند تا در جذب مخاطب موفق عمل کنند.

موسسه قرآنیزهرا خانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها دلفان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان در رابطه با فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی، اظهار کرد: سال ۸۳ در رشته علوم قرآنی در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شدم و همان سال نیز فعالیت‌های قرآنی خود را به‌صورت غیر رسمی با برپایی کلاس‌های حفظ قرآن کریم آغاز کردم.

وی با بیان اینکه پس از پنج سال فعالیت در سال ۸۸ با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت رسمی خود را آغاز کردم، افزود: در ابتدای راه کلاس‌های حفظ، تجوید و ترتیل قرآن کریم را برگزار می‎کردم و در حال حاضر علاوه بر دوره‌های ذکر شده کلاس‌های مفاهیم، تربیت مربی قرآن، تربیت معلم قرآن نیز در این مؤسسه قرآنی برگزار می‎شود و به افرادی که موفق به دریافت رتبه برتر شوند گواهی معتبر اهدا شده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها دلفان ادامه داد: تلاش ما این است از افرادی که در دوره‌های مؤسسه شرکت کرده و موفق به کسب مدرک شده‌اند در راستای ارتقای سطح آموزشی مؤسسه استفاده کنیم.

وی با اشاره به علاقه خود به قرآن کریم از دوران کودکی اضافه کرد: ابتدا حفظ قرآن را شروع کردم که در ابتدای راه کسی در شهرستان نبود که روش مناسبی را به من معرفی کند و پس از پیگیری‎های فراوان توانستم یک‌سری کتاب از روش‌های استاد طباطبایی و یک‌سری نرم‌افزار و کتاب جمع‌آوری و کار حفظ قرآن کریم را آغاز کنم که همین دشواری‌ها باعث ایجاد انگیزه در من برای تأسیس مؤسسه قرآنی و ایجاد سهولت برای قرآن‌آموزان در دسترسی به برکات قرآن برای دیگران شد.

خانی با اشاره به اینکه تأثیرگذاری قرآن مشروط به چند نکته است، تصریح کرد: خداوند متعال در آیه چهارم سوره مزمل در مورد نحوه خواندن قرآن فرموده است: «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا؛ قرآن را به‌صورت ترتیل بخوانید» منظور از خواندن قرآن به‌صورت ترتیل هم این است که انسان وقتی می‌خواهد قرآن را تلاوت کند، سعی کند آن‌را با لهجه عربی و به همان شکل که نازل شده است قرائت کند و احکام حروف و مخارج حروف را رعایت کند و در یک کلام با رعایت تجوید، آیات قرآن را قرائت کند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها دلفان ادامه داد: در حدیث داریم که «اقْرَءُوا الْقُرْآنَ بِلُحُونِ الْعَرَبِ وأَصْوَاتِها» دلیلش هم این است که انسان وقتی قرآن را با لحن عربی تلاوت کرده و تجوید و ترتیل را رعایت کند جذابیت و تأثیرگذاری قرآن در افراد بیشتر می‌شود که نمونه آن‌را در هنر فارسی نیز داریم، وقتی یک قطعه شعر را به‌صورت ساده می‌خوانیم یک تأثیر دارد و وقتی همان شعر را با موسیقی بخوانیم اثرگذاری آن بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: این جنبه ظاهری قرآن است ولی عوامل دیگری هم در اثرگذار بودن قرائت قرآن دخیل هستند، مانند خضوع و خشوع باطنی قاری که هرچه بیشتر باشد و خداوند این توفیق را بدهد آیات اثر بیشتری روی قاری خواهد گذاشت و هرچه خضوع و خشوع انسان کمتر باشد آیات هم کمتر اثر می‌گذارند؛ کسانی بوده‌اند که نه‌تنها قاری قرآن بودند بلکه حافظ کل قرآن هم بوده‌اند ولی تأثیری که انتظار می‌رفت در آنها مشاهده نمی‌شد.

خانی با اشاره به اینکه در گرایش کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی مخصوصاً صوت و لحن و قرائت قرآن‌ کریم که با مشکلات زیادی مواجه بوده و کار دشوار و زمان‌بری است، عوامل زیادی دخالت دارد، ادامه داد: مهمترین این عوامل تشویق و ترغیب خانواده است، در این امر نه‌تنها باید خود خانواده قرآنی باشد و به قرآن اهمیت دهد بلکه جامعه، مدرسه و محیطی که معمولاً کودکان و نوجوانان با آن ارتباط دارند هم باید با فعالیت‌های قرآنی هماهنگ باشند و این‌طور نباشد که خانواده‌ای فرزندانش را تشویق کند به قرائت قرآن ولی خودشان اهل قرآن نباشند و با در خویشاوندان و اطرافیان و مدرسه کسانی باشند که کودک و نوجوان را از پرداختن به قرآن منع کنند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها دلفان اضافه کرد: علاوه‌ بر این باید جذابیت‌هایی نیز در این راه ایجاد و الگوها را معرفی کرد، خانواده هم باید این مسئله را به فرزندشان تفهیم کند که تلاوت قرآن چه تأثیری در زندگی شخصی و اجتماعی انسان دارد و همین‌طور اگر این تلاوت با صوت و لحن عجین شد چه‌قدر اثرگذاری آن مضاعف خواهد بود.

وی با بیان اینکه همچنین خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع واقف باشند که اگر فرزند آنها یک قاری توانمند شد و توانست قرآن را با صوت و لحن قرائت کند چه تأثیری نه‌تنها در خود بلکه در گرایش دیگران به قرآن خواهد داشت و همین‌طور برکات این تلاوت را متذکر شود، اضافه کرد: سواد قرآنی جامعه ما پایین است، به‌طوری‌ که حتی معلمان دبیرستان و دوره‌های راهنمایی و ابتدایی در روخوانی و روان‌خوانی قرآن مشکل دارند، بنابراین بخش آموزش قرآن باید فعال‌تر کار کند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها دلفان در رابطه با مشکلات مؤسسات قرآنی گفت: نداشتن مکان مستقل، بالا بودن رهن و اجاره، نداشتن تجهیزات مورد نیاز، عدم استقبال خانواده‌ها و کودکان از کلاس‌های قرآنی، عدم حمایت مالی از طرف متولیان، قوانین دست و پا گیر مالیاتی مشکلاتی مشترک بین تمام مؤسسات است.

انتهای پیام
captcha