رویداد توانمندسازی همنا در آذربایجان غربی برگزار شد
کد خبر: 4179088
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸

رویداد توانمندسازی همنا در آذربایجان غربی برگزار شد

رویداد توانمندسازی همنا با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن جلسات خانه جوان ارومیه برگزار شد.

رویداد توانمندسازی همنا در آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، علی پارسانیا، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان، ۹ آبان در مراسم افتتاحیه رویداد توانمندسازی همنا که در سالن جلسات خانه جوان ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد در دوره جدید به صورت نظامنامه آموزشی تدوین شده و پیش نویس آن نیز آماده شده است.

وی افزود: یکی از مولفه‌های کارکردی وزارت ورزش و جوانان، بهره‌مندی از پتانسیل سازمان‌های مردم‌ نهاد است که توانمندسازی تخصصی آنها را در همین راستا در دستور کار داریم.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه حضور در جمع جوانان و بهره‌گیری از این ظرفیت یکی از اهداف تعریف شده وزارت ورزش و جوانان است، اضافه کرد: در این راستا، استان به استان در جمع جوانان و سازمان‌های مردم نهاد این حوزه حضور یافته و با ظرفیت و توانمندی آنها آشنا می‌شویم و بدون واسطه در جریان خواسته‌ و مطالبات آنها قرار می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه امروز آذربایجان‌غربی میزبان نوزدهمین رویداد کشوری همنا است، اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی در میان سازمان‌های مردم نهاد استان موثر بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر عزم وزارت ورزش و جوانان در اجرای نظام‌نامه توانمندسازی سازمان های مردم نهاد ادامه داد: بعد از قطعی شدن نظام‌نامه، روند اجرایی آن طی خواهد شد که در صدد تحقق این امر تا یک سال آینده هستیم.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در شبکه سازی، توانمندسازی تخصصی و هم افزایی در موضوعات تخصصی است، گفت: فضای گفت و گو را نیز در رویداد همنا دنبال می‌کنیم و شبکه سازی در ۱۶ موضوع به استان‌ها اعلام و استان آذربایجان‌غربی در خصوص شبکه‌سازی محیط زیست به همراه چند استان اعلام آمادگی کرده که پس از بررسی، میزبانی دبیرخانه ملی این بخش به این استان واگذار شد.

پارسانیا با بیان اینکه تا پایان سال جاری شوراهای تخصصی و شبکه‌های مربوط به سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست محقق می‌شود، افزود: آیین نامه حمایت از طرح‌های سازمان‌های مردم نهاد ابلاغ شد و در سال آینده نیز ثمرات شبکه‌سازی احصا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: صدور مجوز سازمان‌های مردم نهاد جوانان از سال گذشته آغاز شده و حداکثر تا یک ماه دیگر این فرآیند تکمیل می‌شود که در حال به روز کردن سامانه تخصصی در این خصوص هستیم.

دولت از همکاری با سمن‌ها استقبال می‌کند

افشار کبیری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: امروز دولت در راستای کمک و همکاری با همه نهادها در حکمرانی از سازمان‌های مردم نهاد حمایت می‌کند و شاهد تسریع در روند برون سپاری عملی به این حلقه‌ها و سمن‌ها هستیم.

وی افزود: علت توسعه اغلب کشورهای توسعه یافته حضور بخش خصوصی و سمن‌ها در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های اجتماعی و اقتصادی است لذا برای رسیدن به رشد و توسعه مدنظر نیازمند حضور بخش خصوصی و سمن‌ها در امور مختلف هستیم.

کبیری با اشاره به اینکه رویداد همنا در راستای توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد و جوانان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در شرایطی که شاهد فردگرایی هستیم سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بخشی از نخبگان جامعه برای ترویج  کار گروهی با استفاده از اجرای برنامه‌های مبتنی بر تلاش جمعی کاری ارزشمند را انجام می‌دهند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی اظهار کرد: برگزاری رویدادهای این چنینی علاوه بر ایجاد مشارکت، روند توانمندسازی سمن‌ها را به همراه دارد.

فعالیت ۱۵۱ سمن در حوزه جوانان

سجاد بیرامی، مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز در ادامه افزود: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های مهم در تحولات فرهنگی ورزشی و اجتماعی بوده و در مشارکت‌های اجتماعی نیز پیشرو است.

وی تصریح کرد: این استان دارای سازمان‌های مردم نهاد فعال با دبیران توانمندی است که برنامه‌ها، رویدادها و فعالیت‌های قابل توجهی را اجرا کرده اند، به طوری که در سال گذشته رشد ۱۱پله‌ای را در ارزیابی وزارت خانه  ورزش و جوانان در حوزه جوانان داشتیم.

بیرامی با اشاره به اینکه  امروز تعداد قابل توجهی سازمان مردم نهاد جدید  در حوزه جوانان تاسیس شده است، خاطر نشان کرد: باید در حوزه آگاهی بخشی، تقویت و توانمندسازی  این سمن ها تلاش و برنامه ریزی کرد تا نتیجه مثبتی داشته باشند.

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی ۱۵۱سمن درحوزه جوانان داریم که همگی در این رویداد حضور دارند.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: این استان یکی از استان‌های مهم در تحولات ورزشی بوده و در مشارکت‌های اجتماعی نیز پیشرو است.

سجاد بیرامی با بیان اینکه رویدادها و فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه ورزش استان اجرا شده است، افزود: سازمان‌های مردم نهاد این استان با دبیران توانمند، فعال و دارای برنامه‌های متنوع در زمینه رویدادها و فعالیت‌های مختلف است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تعداد قابل توجهی سازمان مردم نهاد تازه در استان وجود دارد و باید در حوزه آگاهی بخشی، تقویت و توانمندسازی آنها، چنین رویدادهایی برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به نقش پررنگ وزارت ورزش و جوانان در توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه جوانان اظهار کرد: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و آذربایجان‌غربی امروز ضمن میزبانی رویداد همنا، میزبان اجلاس سراسری دبیران استانی شبکه ملی محیط ‌زیست سازمان‌های مردم نهاد جوانان کشور است.

 

 

 

انتهای پیام
captcha