هفته کتاب ظرفیت گفت‌وگوی فرهنگی را ارتقا می‌دهد
کد خبر: 4180896
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۸
رحیم مخدومی در گفت‌وگو با ایکنا:

هفته کتاب ظرفیت گفت‌وگوی فرهنگی را ارتقا می‌دهد

رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: در جامعه‌ای که در طول سال توجه کمتری به مقوله‌های فرهنگ و کتاب صورت می‌گیرد، باید هفته کتاب را غنیمت شمرد؛ در این بازه زمانی نهادهای مختلف ملزم به اجرای برنامه‌هایی حول محور کتاب می‌شوند و بیشتر توجه‌ها به سمت کتاب معطوف می‌شود.

رحیم مخدومی؛ رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا جایگاه و اهمیت کتاب در مناسبات توسعه فرهنگی را فراتر از رخدادها و رویدادهای مناسبتی چون هفته کتاب یا نمایشگاه بین‌المللی کتاب دانست و تصریح کرد: در اثبات این مدعا در نقش کتاب و انس با مفهوم کتابخوانی در توسعه فرهنگی جامعه و نگاه فرامناسبتی به آن، می‌توان دغدغه مقام معظم رهبری را در همدلی و همنشینی با یار مهربان به عنوان الگویی بی‌مثال یاد کرد.

وی با اشاره به اهتمام و تأکید ویژه مقام معظم رهبری نسبت به موضوع کتاب و کتابخوانی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها کتاب‌هایی را برای مطالعه، معرفی و به محتوای آنها اشاره داشته‌اند؛ بر آثار بسیاری نیز تقریظ نوشته‌اند و بارها در محافل خصوصی با نویسندگان و راویان کتاب‌ها دیدار و از آنها تجلیل کرده‌اند.

حرکتی جمعی و وحدتبخش

مخدومی نگاه مسئولان به حوزه فرهنگ را بر مبحث کتابخوانی در جامعه تأثیرگذار دانست و تأکید کرد: سبک زندگی، رفتار و کردار مسئولان بر مردم تأثیرگذار است. اگر مسئولان دغدغه کتاب و کتابخوانی داشته باشند، مردم نیز به کتاب خواندن تشویق می‌شوند.

وی درباره نقش رویدادهای حوزه فرهنگ در زمینه همبستگی اجتماعی نیز افزود: وقتی می‌گوییم باید کتاب بخوانیم، هدف رسیدن به پیام‌های روشن آن است و همبستگی اجتماعی یکی از این پیام‌ها است. وقتی جامعه‌ای اهل کتاب می‌شود، پیام‌های مثبتی که جامعه را از بدی دور و خوبی را ترویج می‌کنند، در‌می‌یابد.

رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس تصریح کرد: وقتی فرهنگی خوب توسط بخش قابل‌توجهی از جامعه انجام می‌شود، آن فرهنگ در جامعه نهادینه خواهد شد. نفس برگزاری رویدادی مانند هفته کتاب به‌ عنوان حرکتی مثبت، جمعی و وحدت‌بخش است که به دنبال خود همبستگی اجتماعی ایجاد می‌کند. وقتی همبستگی اجتماعی شکل گیرد، افراد اجتماع با سلایق و عقاید متفاوت، نسبت به هم احساس خویشاوندی پیدا می‌کنند.

آسیب عمر کوتاه برنامههای فرهنگی

رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به آنکه فرهنگ، مانند برف بی‌صداست و به ثمر نشستن آن نیاز به زمان، صبر، حوصله، امیدواری و برنامه‌ریزی بلندمدت دارد گفت: یک برنامه‌ریزی حساب‌شده و هدفمند در سایه توجه و اهمیت به این صفات است  که در زمان درست به ثمر می‌نشیند. متأسفانه بیشتر برنامه‌های فرهنگی در کشور ما، کوتاه‌مدت و مقطعی هستند. باید در سطح کلان برای این موضوع مهم چاره‌اندیشی شود. فرهنگ، نباید تحت تأثیر عمر‌ دولت‌ها باشد.

هفته کتاب و ظرفیت گفتوگوی فرهنگی

مخدومی با اشاره به ظرفیت هفته کتاب برای فراهم کردن فضای گفت‌وگو در زمینه فرهنگ افزود: در جامعه‌ای که در طول سال توجه کمتری به مقوله‌های فرهنگ و کتاب صورت می‌گیرد، باید هفته کتاب را غنیمت شمرد؛ زیرا حداقل در این بازه زمانی نهادهای مختلف ملزم به اجرای برنامه‌هایی حول محور کتاب می‌شوند و بیشتر توجه‌ها به سمت کتاب معطوف می‌شود، لذا باید نهایت بهره را از این فرصت ببریم.

وی با تأکید بر شناسایی ظرفیت‌های مختلف کشور برای ثمربخش بودن رویداد هفته کتاب گفت: یکی از بزرگترین ظرفیت‌هایی که در این هفته می‌توان پای کار آورد، آموزش و پرورش با چند میلیون دانش‌آموز است. باید با استفاده از طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه و کاربردی، دانش‌آموزان را به کتاب نزدیکتر کرد که این امر می‌تواند زمینه‌ساز یک تحول فرهنگی باشد.

رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس  در پایان تأکید کرد: هفته کتاب، ظرفیت و توانایی تأثیرگذاری عمیق را بر فرهنگ دارد. باید با تعامل و همیاری همه دستگاه‌ها، تشکل قوی فرهنگی ایجاد شود تا شاهد رقم خوردن اتفاقی خوب و فرهنگی باشیم.

انتهای پیام
captcha