تلاوت معنا‌محور آینده مسابقات قرآن را تضمین می‌کند + فیلم
کد خبر: 4182081
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
سیدعباس انجام:

تلاوت معنا‌محور آینده مسابقات قرآن را تضمین می‌کند + فیلم

داور لحن بخش مقدماتی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه باید در مسابقات و تلاوت قرآن کریم معنا‌محوری قرآن را سر لوحه خود قرار دهیم، گفت: این موضوع می‌تواند آینده مسابقات را تضمین کند.

سیدعباس انجام

سیدعباس انجام، داور بخش لحن مرحله مقدماتی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به رشد این دوره از مسابقات گفت: به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد کمی و کیفی جلسات قرآن کریم در سراسر کشور هستیم و طی این سال‌ها، رشد جلسات هم باعث رشد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن از لحاظ کمی و کیفی شده است.

این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه امروز اساتید زیادی داریم که ثمرات حضور آن‌ها را در مسابقات می‌بینیم، افزود: امروز با گذشت ۴۴ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد متسابقینی هستیم که درک و فهمشان از قرائت بالا رفته است.

این داور بین المللی قرآن کشورمان در خصوص نقاط ضعف و قوت شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات اظهار کرد: در بحث قوت باید گفت که دانش قرائت دوستان بالا رفته است، اما از آن طرف در بحث ضعف‌ها بعضاً فاصله گرفتن از اصول، مبانی و سنت‌های قرائت و همچنین توجه به معنا کمتر شده است.

انجام با اشاره به اینکه اگر معنا‌محوری قرآن را سر لوحه خود قرار دهیم، بسیاری از جریانات مسابقات قرآن بهتر رقم خواهد خورد و تلاوت‌ها به سوی تلاوت‌های معنا‌محور حرکت می‌کند، گفت: این موضوع می‌تواند آینده مسابقات را نیز تضمین کند.

وی در خصوص نزدیکی سطح تلاوت‌ها به یکدیگر بیان کرد: اکثر تلاوت‌ها شبیه به هم بود، به جز ۴ تلاوت که قابل سرمایه‌گذاری است؛ لذا باید این افراد از سوی اساتید شناسایی شوند و با آن‌ها تمرین کرده و نسبت به آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند چراکه به نظر می‌رسد آینده درخشانی دارند.

داور بخش لحن مرحله مقدماتی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: این شباهت‌ها بیشتر در فضای اذان و دعا خود را بیشتر نشان می‌دهد آن هم به خاطر این است که الگو‌هایی که موجود است بسیار محدود است؛ لذا دلیل اینکه دوستان از این الگو‌ها تقلید می‌کنند، کم بودن و تکراری بودن آنهاست؛ لذا ضعف ابداع و خلاقیت در این حوزه نشان می‌دهد که ما شاهد شباهت این آثار مخصوصاً در بخش اذان و دعا باشیم.

انجام تصریح کرد: راه دوری از این موضوع این است که ما به فضا‌های جدید فکر کنیم؛ لذا در قدم اول باید به بحث معنا فکر کنیم. اگر ما معنا را در ادعیه‌هایی مثل سمات که بحث عظمت، ابهت و صفات باری‌تعالی را مطرح می‌کند بخوانیم نیاز به یک لحن خاص است که در آن جلال و شکوه را نشان بدهد و یا زیارت وارث فضای دیگری را می‌طلبد؛ لذا ما برای هر فضا یک مفهوم، موضوع و آهنگ را باید خلق و هدایت کنیم.

وی اظهار کرد: همه این‌ها به معنا متصل است و اگر می‌بینیم که بعضاً برخی کار‌ها شبیه به هم است به خاطر این است که ما برای معانی مختلف یک الگو را استفاده می‌کنیم. اما اگر ما به معنی توجه کنیم خلق آثار جدید آسان خواهد شد.

این پیشکسوت قرآنی ضمن توصیه‌هایی به راه‌یافتگان به مرحله نهایی گفت: حتماً مروری به آیین‌نامه و شیوه‌نامه مسابقات داشته باشند، چراکه اکثر کسانی که در این بخش امتیازشان کسر می‌شود به دلیل آشنا نبودن با آیین‌نامه و شیوه داوری بوده است. دومین مورد توجه به صداست. صدا سلاح قاری است و حتماً دوستان با آمادگی کامل صوتی و روحی در این بخش حاضر شوند.

انجام ادامه داد: سومین مورد این است که حتماً ضعف‌هایی که در مرحله مقدماتی داشته‌اند و امتیاز کمی در آن بخش آورده‌اند را رصد کرده و با اساتید مختلف مشورت و سعی در رفع آن‌ها کنند. با این روش‌ها و رعایت این فاکتور‌ها قطعاً می‌توانند تلاوت و یا اجرای بهتری را داشته باشند.

وی در خصوص نرم‌افزاری شدن داوری مسابقات قرآن هم گفت: امروز همه‌جای جهان به سمت مکانیزه شدن امور حرکت می‌کند. هر سیستمی در ابتدای کار ممکن است مزایا و معایبی داشته باشد، اما لاجرم باید به این سمت برویم و در آینده با رفع نواقص آن به این سمت حرکت کنیم که نتیجه بهتری داشته باشیم. قطعاً این شروع بسیار هوشمندانه و خوب بوده است و امیدواریم با شناسایی نواقص و موانع آن به سمت بهتر شدن پیش برویم.

یادآور می‌شود مراسم افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران 9 آذرماه در بجنورد با حضور مسئولان استانی و ملی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات در رشته‌های آوایی قرآن، چون قرائت، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء و ترتیل طی چهار روز به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

مسابقات فینال جمعه ۱۷ آذر ماه برگزار و از همین جمع فینالی‌ها، برگزیدگان نهایی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران برای معرفی به مسابقات بین‌المللی ایران، مالزی و سایر کشور‌های دنیا مشخص خواهند شد. در پایان مراسم اختتامیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران ۱۸ آذر ماه ساعت 14:30 با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha