آغاز نهضت بازآفرینی و نشر نفایس گنجینه آستان قدس رضوی
کد خبر: 4182253
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

آغاز نهضت بازآفرینی و نشر نفایس گنجینه آستان قدس رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: ریل گزاری ها و بستر مناسب برای نهضت بازآفرینی و نشر نفایس گنجینه آستان قدس رضوی فراهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امروز 25 آبان‌ماه، در آیین رونمایی از کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی از سده‌ نخست هجری قمری با عنوان «مصحف مشهد رضوی» که در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی، با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: رسیدن به مرجعیت علمی شعار نیست ما در آستان قدس رضوی بنیاد پژوهش‌های سی ساله را داریم، ظرفیت آموزشی از مهد کودک تا دانشگاه رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) و انتشارات «به‌نشر» با شبکه مویرگی، چاپ و انتشاراتی با ظرفیتی بیش از ۵ میلیون نسخه و کتاب را داریم.

وی با اشاره به چهارمحور راهبردی در مجموعه کتابخانه آستان قدس رضوی تشریح کرد: چهار گام اساسی و خط راهبردی را دنبال کردیم و ابتدا به جم‌آوری آثار پرداختیم و در زمینه توسعه و حفظ نشر آثار  این مسیر را دنبال می‌کنیم.

حسینی افزود: محوری‌ترین بخش در  حوزه جمع‌آوری نیز گردآوری و شناسایی آثار وقف شده بود و امروز آستان قدس رضوی بعد از گذشت هزار و اندی سال به معتبرترین مرکز موقوفاتی جهان اسلام و دنیا مبدل شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأکید کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با داشتن صدهزار نسخه خطی، ۲میلیون برگ نشریه و ۱۳ میلیون برگ سند است یکی از ارکان اساسی پیشران علمی است.

وی گفت: همچنین در سال‌های اخیر بیش از ۸۰هزار اثر و منابع فرهنگی وقف آستان قدس رضوی شده است که نگاه ویژه تولیت در خرید نسخه‌های خطی جای تحسین دارد.

حسینی اظهار کرد: همچنین در بخش اهدا و وقف نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نیز حدود 6000 نسخه خطی گردآوری شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: در گام دوم به سراغ صیانت و نگه‌داری از این آثار رفتیم. در این راستا نیز مخازن جدید کتابخانه آستان قدس رضوی با مساحت 9000 مترمربع افتتاح شد و تا ۵۰ سال آینده نیز امکان نگهداری هر نسخه خطی را دارد، همچنین مرمت 20 هزار نسخه خطی را در دستور کار داریم.

وی بیان کرد: در گام سوم بعد از جمع‌آوری و صیانت نیز در اختیار قراردادن این نسخه‌ها به محققان و پژوهشگران است. از این جهت سامانه‌هایی طراحی کردیم تا این نسخه‌ها در اختیار  محققان قرار گیرد.

حسینی اظهار کرد: فهرست‌نویسی نسخ خطی در آستان قدس رضوی کامل شده و برای دسترسی محققان، تا ۲۰هزار نسخه خطی روی سایت کتابخانه آستان قدس و با قابلیت ذخیره‌سازی، بارگذاری شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: علاوه بر این نیز از امروز  هم 2000 نسخه خطی دیگر با موضوع فقه و اصول روی سایت کتابخانه آستان قدس رضوی قرار خواهد گرفت و این مسیر تا بارگذاری ۵۰هزار نسخه ادامه خواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه پژوهش، احیاء و تولید دانش، گام چهارم در این حوزه است، افزود: در راستای احیای دانش نیز کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از ۳۰عنوان کتاب منتشر کرده است و امروز سه نشریه تخصصی داریم.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: در حوزه پژوهش نیز برنامه‌های «سه‌شنبه‌های فرهنگی» با هدف پژوهش آثار فرهنگی و نسخ خطی در دستور کار قرار گرفت و هر هفته در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی قرآن‌های نفیس از جمله بایسنقری، صحیفه سجادیه و... در گروه پژوهش نیز شناسایی و معرفی شده است که هرکدام منسوب به ائمه‌اطهار است و امروز «مصحف مشهد رضوی» یک قرآن کم نظیر و کامل‌ترین قرآن کهن از قرن اول هجری قمری است که رونمایی می‌شود.

حسینی تصریح کرد: امروز صرفا روز رونمایی از یک اثر نفیس نیست، امروز پایان یک کار نیست، بلکه آغاز یک نهضت است و در این راستا همه ریل‌گزاری‌ها و بستر برای نهضت بازآفرینی و نشر نفایس گنجینه آستان قدس رضوی است.

انتهای پیام
captcha