اهدای «مصحف مشهد رضوی» به مراجع عظام تقلید
کد خبر: 4185782
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

اهدای «مصحف مشهد رضوی» به مراجع عظام تقلید

نسخه چاپی «مصحف مشهد رضوی» که به تازگی  از سوی مؤسسۀ آل البیت(ع) منتشر و در آستان قدس رضوی رونمایی شد؛ به مراجع عظام تقلید اهدا شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه؛ مرتضی کریمی‌نیا، مترجم و پژوهشگر قرآن که  پژوهش این اثر کهن را با پشتیبانی حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله العظمی سیستانی در موسسۀ آل البیت(ع) به انجام رسانده است، ضمن اهدای این مصحف به آیت‌الله جوادی آملی و در معرفی «مصحف مشهد رضوی» گفت: این مصحف کامل‌ترین نسخه کهن قرآن کریم از سده نخست هجری است که به خط حجازی نوشته شده و اکنون در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و با آنکه معدود نسخه‌های قدیمی دیگری از قرآن کریم متعلق به قرن اول موجود است، اما قرآن کامل در این سطح خیلی کم هست و این نسخه از کامل‌ترین نسخه‌ها بوده که با احتساب اوراق مفقودی آن، مشتمل بر بیش از 95 درصد قرآن موجود هست.

اهدای «مصحف مشهد رضوی» به مراجع عظام تقلید

مرتضی کریمی‌نیا، همچنین ضمن ارائه گزارشی از اهمیت تاریخی و سندی نسخه‌های کهن قرآنی در جهان امروز، با مروری بر ویژگی‌های مهم «مصحف مشهد رضوی» به عنوان سندی معتبر بر وثاقت قرآن از قرن نخست اظهار کرد: انتشار محققانه این اثر هم منبع و مرجعی مهم برای محققان مسلمان در مجامع علمی حوزه و دانشگاه درباره تاریخ کتابت و قرائت قرآن به شمار می‌آید و هم مدرکی مهم و قابل استناد در برابر منکران وجود متن قرآن در قرون نخست اسلامی خواهد بود و این امر افتخاری برای مؤسسۀ آل البیت(ع) و حوزه‌های علمیه است که چنین اثر مهمی را به جهان علم و پژوهش عرضه می‌کنند.

در ادامه، آیت‌‎الله جوادی آملی ضمن تقدیر از اهتمام بیت مرجعیت آیت‌الله العظمی سیستانی و نماینده تام الاختیار ایشان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، انتشار این سند مهم تاریخی را سدّ محکمی در برابر دعاوی معاندان و منکران قرآن شمرد و آن را شاهدی دیگر بر وعده الهی در حفاظت و صیانت از قرآن کریم در آیه «إنا نحن نزلنا الذکر و إنا له لحافظون» دانست.

وی با ذکر خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی و دیگر بزرگان، توجه به ظرایف سندی و تاریخی در امر وثاقت متن قرآن را برای محققان و پژوهشگران حوزه‌های علمیه ضروری دانست.

آیت‌الله نوری همدانی: «مصحف مشهد رضوی» سندی ارزشمند در برابر بعضی از شبهات قرآنی است

در ادامه اهدای «مصحف مشهد رضوی» به مراجع عظام،‌ محقق این اثر برای اهدای این مصحف خدمت آیت‌الله نوری همدانی رسید.

اهدای «مصحف مشهد رضوی» به مراجع عظام تقلید

آیت الله نوری همدانی «مصحف مشهد رضوی» را‌ یک سند ارزشمند در برابر بعضی از شبهات قرآنی دانست و ضمن تشکر از زحمات ارزشمند افرادی که در کار تحقیق، چاپ و انتشار نفیس این اثر ارزنده و مصحف شریف گام برداشته‌اند، خصوصاً مؤسسۀ آل البیت «ع» و کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: اين کار بسیار قابل تمجید است، ما باید همه در کنار اهل بیت«ع» به قرآن تمسک بجوییم و خصوصاً حقایق قرآن را در بیان اهل بیت «ع» معرفی نماییم.

ایشان افزود: متأسفانه در طول تاریخ در مباحث تفسیری عامه در حق اهل بیت(ع) جفا شد و ایشان در کتب خود گاه مباحثی خلاف مطرح کرده‌اند که لازم است‌ در یک محیط علمی و استدلالی پاسخ دهیم. لذا انتشار این اثر مهم تاریخی از سوی جهان تشیع می‌تواند مقدمه‌ای برای حضور بیشتر در مجامع علمی دیگر باشد.

همچنین،‌ در ابتدای این دیدار مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر «مصحف مشهد رضوی» گزارشی مبسوط از سیر تحقیق و مراحل انتشار چاپ فاکسیمیلۀ این مصحف شریف بیان کرد و به اهمیت تاریخی و سندشناسانۀ آن برای محققان مختلف علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه و نیز در مواجهه با دعاوی منکران اصالت و وثاقت قرآن اشاره کرد.

اهدای نسخه‌ای از «مصحف مشهد رضوی» به آیت‌الله وحید خراسانی و تاکید ایشان بر اهمیت انجام کارهای تاریخی در خصوص قرآن

اهدای «مصحف مشهد رضوی» به مراجع عظام تقلیدنسخه چاپ شده از «مصحف مشهد رضوی»، از سوی مؤسسۀ آل البیت «ع» و تولیت آستان قدس رضوی به مرجع عالیقدر، آیت الله العظمى وحید خراسانی اهدا شد.

در این جلسه مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر این اثر به ارائه توضیحاتی کوتاه در خصوص اهمیت و تاریخ این سند قرآنی مهم از قرن اول هجری پرداخت. در ادامه آیت‌الله وحیدخراسانی ضمن تقدیر از انجام این کار و دعای خیر برای دست‌اندرکاران آن، توجه به اسناد کهن قرآنی از قرن نخست هجری را کاری ارزشمند دانستند.

آیت‌الله سبحانی: «مصحف مشهد رضوی» افتخاری برای حوزه علمیه و جهان تشیع است

 

اهدای «مصحف مشهد رضوی» به مراجع عظام تقلیدآیت‌الله سبحانی اظهار کرد: انتشار «مصحف مشهد رضوی»، افتخاری برای حوزه علمیه و جهان تشیع است که توانسته یکی از کهن‌ترین اَسناد قرآنی را به جهان علم عرضه کند. این مصحف که با 252 برگ در میان مصاحف حجازی کهن، کامل‌ترین دستنویس قرآنی برجای مانده از سدۀ نخست هجری به شمار می‌آید، پس از هفت سال پژوهش محتوایی و آماده سازی فنی، با همت «مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث» و کتابخانه آستان قدس رضوی در قالب چاپ فاکسیمیله (مطابق اصل) به صورت بسیار نفیس برای عرضه به مجامع علمی جهان و محققان داخل و خارج کشور به انتشار رسیده است.

در ادامه آیت‌الله سبحانی ضمن تقدیر از تلاش‌های مؤسسۀ آل البیت و کتابخانه آستان قدس رضوی در پژوهش و نشر اسناد و متون کهن اسلامی از جمله «مصحف مشهد رضوی»، انتشار این اثر را افتخاری برای حوزه علمیه و جهان شیعه دانست که توانسته است در دفاع از ساحت قرآن به گونه‌ای مستند و علمی، یکی از کهن‌ترین اَسناد قرآنی از سده نخست هجری را به جهان علم عرضه کند. ایشان ابراز امیدواری کردند که با تدبیر مسئولان، به زودی نسخه‌هایی از این اثر مهم به مراکز مهم دانشگاهی در جهان اسلام ارسال شود.

همچنین، «مصحف مشهد رضوی» کامل‌ترین مجموعه دستنویس قرآن به خط حجازی از سده نخست هجری است در کتابخانه آستان قدس رضوی مشهد نگهداری می‌شود. این اثر که با اجازه و همکاری کتابخانه آستان قدس رضوی، پس از هفت سال پژوهش و آماده‌سازی فنی همراه با مقدمه‌ای مشروح به عربی و انگلیسی در سال 1402 از سوی مؤسسة آل البیت منتشر شده است، در پنجشنبه 25 آبان ماه با مشارکت کتابخانۀ آستان قدس رضوی و با حضور  حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت‌الله سیستانی و جمع کثیری از اساتید و محققان حوزه و دانشگاه رسماً رونمایی و به جامعه علمی عرضه شد.

انتهای پیام
captcha