صنایع فرهنگی و ایده‌های نرم کارآفرینان منتظر حمایت سرمایه‌گذاران
کد خبر: 4183418
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

صنایع فرهنگی و ایده‌های نرم کارآفرینان منتظر حمایت سرمایه‌گذاران

50 شرکت دانش‌بنیان از سوی گروه‌های خلاق جوان با مبنا قرار دادن نیازهای مردم به طراحی و ساخت محصولات فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اقدام کرده و منتظر سرمایه‌گذاران هستند.

نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به گزارش خبرنگار ایکنا، اگر سرمایه‌ای دارید و به دنبال ایده‌های ناب و آینده‌دار برای سرمایه‌گذاری هستید، نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با حضور 50 شرکت دانش‌بنیان، بهترین جایی است که می‌توانید بروید.

یک سالن پر از افراد خلاق با ایده‌هایی منحصر به فرد و البته انرژی بالای جوانی که توانسته‌اند ایده‌هایشان را به محصول تبدیل کنند. تعدادی ایده خود را تا مرحله تبدیل به یک کسب و کار موفق پیش برده‌اند ولی جمعی نیز در انتظار جذب سرمایه‌گذار هستند تا گام‌های بلند موفقیت را بردارند.

تنوع محصولات در حوزه‌های مختلف به حدی زیاد و خلاقیت‌های به کار رفته در ایده‌ها به قدری جالب است که جرقه‌ ایده‌های جدید را در ذهن افراد مستعد و البته کنجکاو می‌زند. مسیر طی شده از ایده خام تا محصول موفق نیز، مسیر پرتجربه و البته پرچالشی است که ایده‌پردازان جوان می‌توانند از صاحبان کسب و کار موفق استارتاپی نحوه طی کردن آن را بیاموزند.

در بازدید از این نمایشگاه است که متوجه می‌شوید برای کارآفرینی و راه‌اندازی یک استارتاپ موفق نباید به دنبال ایده‌های خیلی خاص و عجیب باشید، از ساده‌ترین مسائل اطرافتان حتی از فرش زیر پاهایتان هم می‌توانید ایده خلاقانه برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق الهام بگیرید. برای مثال سایت غیر حضوری فرش آنلاین یکی از شرکت‌هایی است که بر روی فروش فرش ماشینی، دستباف، گبه و گلیم کار می‌کند. این شرکت محصولات سنتی را برای استفاده در زندگی مدرن تغییر کاربری داده و گلیم‌های کوچکی برای زیر ماگ، لیوان، بشقاب و ... طراحی کرده است. همچنین طراحی پاف با طرح گلیم و ترکیب گلیم و چرم از دیگر طرح‌های پرفروش این شرکت است.


بیشتر ببینید:

لیندوفیلم نیز اسم اولین رسانه اختصاصی ویژه ناشنوایان شامل فیلم، سریال، مستند، آموزش و .. به نشانی londofilm.ir است که ایده‌پردازان این شرکت گروه خاصی را مخاطب قرار داده و برای آنها محصولات خاصی را تهیه می‌کنند.

موسسه فرهنگی هنری حامی هنر مانا، اسم مؤسسه دیگری است که در زمینه هنرهای تجسمی کار می‌کند و برپایی نمایشگاه‌های مجازی، اصالت‌سنجی آثار هنری، کارشناسی صنایع دستی، خدمات علمی مرمت آثار، پلتفرم حوزه صدور و معتبرسازی و خدمات این‌چنینی را انجام می‌دهد. یعنی تعدادی از ایده‌پردازان با تشخیص خلأ مؤسسه‌ای قوی در انجام این امور به راه‌اندازی آن اقدام کرده‌اند.

چهارشنبه/ سرشارترین ایده‌های نرم منتظر سرمایه‌گذاری‌های سخت

حتی بخش صنایع دستی این نمایشگاه نیز متفاوت است و آثار هنری صنایع دستی در قالبی متفاوت از آنچه حتی در بازارهای معتبر فروش صنایع دستی می‌بینیم عرضه شده است. شاخص‌ترین ویژگی صنایع دستی ارائه شده بسته‌بندی بسیار زیبا و قابل توجه آنها است که در طراحی و ساخت بسته‌بندی این آثار، از سایر هنرهای ایرانی به صورت ترکیبی استفاده شده است. مثلاً جعبه طراحی شده با چرم که در آن با پارچه ترمه تزئین شده است و یا از نقاشی‌های سنتی و اصیل ایرانی «شکار» و «بازی چوگان» در تزئین جعبه محصولات منبت‌کاری‌ استفاده شده است.

ایده‌پردازان هنرمند در زمینه سوخته‌نگاری نیز به راه‌اندازی سامانه ملی سوخته‌نگاری ایران که صرفاً ارائه محصول نیست بلکه در آن آموزش، پژوهش، مستند، اخبار هنر، تولید محصولات خلاق فرهنگی، فروشگاه و باشگاه هنرمندان نیز وجود دارد، اقدام کرده‌اند.  

تعدادی از جوانان خوش ذوق و ایده‌پرداز نیز با مشاهده دقیق خطر از بین رفتن غذاهای سنتی و اصیل ایرانی در مناطق مختلف کشور مجموعه آموزشی فرهنگی گردشگری باغ ایرو را با هدف اقدامات احیا و استانداردسازی خوراک‌های اصیل ایرانی، استانداردسازی خوراک‌های فراموش شده ایرانی، تورهای آموزشی خوراکی غذا محور و ... راه‌اندازی کرده‌اند.

یکی از گروه‌ها طراحی و تولید قطعات خودرو را انجام داده است و ایده‌پردازان اولین پلتفرم صنعت پخش کشور شامل شبکه آنلاین کشوری بازاریابی و فروش تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و صنوف نیز اینجا حضور دارند. طراحان پلتفرم رشد و نوآوری ویژه دانش‌آموزان با عنوان سامانه مرکز تماس راهنما نیز جزو ایده‌پردازانی هستند که از سوی پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

چهارشنبه/ سرشارترین ایده‌های نرم منتظر سرمایه‌گذاری‌های سخت

این ایده‌پردازان سامانه هوشمندی طراحی کرده‌اند که ارتباط بین نخبگان و دانش‌آموزان را برقرار می‌کند؛ ایده جالبی که موجب می‌شود مسیرهای طی شده تا موفقیت و سختی‌های این مسیر برای دانش آموزان تکرار نشود تا آنها بتوانند زودتر و بهتر به موفقیت برسند.

فندوقچه نیز عنوان شرکت تجاری هوشمندی است که به عرضه بازی‌های فکری می‌پردازد. 10 عنوان مختلف بازی فکری از جمله گربه‌های انفجاری، راز هیتلر، کارت و چین و اسب‌های تک شاخ را همین افراد خلاق تهیه کرده‌اند و اگر سرمایه‌گذاری سفارش کار جدیدی داشته باشد با اشتیاق آن را می‌پذیرند.  

مشاوره‌های کسب و کار هم یکی از استارتاپ‌هاست؛ همچنین استارتاپی که به دارندگان کسب و کار کمک می‌کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسند و وفاداری آنها را جلب کنند.

شرکت رویاسازان نوین کارآفرین با نام آرنکا استودیو(RNKA STUDIO) نیز از شرکت‌های موفق در حوزه تولید انیمیشن است که با بسیاری از استودیوهای خارجی از جمله کشورهای اتریش، آلمان و استرالیا همکاری می‌کنند و از خارج از کشور سفارش کار دارند ولی متأسفانه سفارش کار در داخل کشور برای تهیه چنین مجموعه‌های ارزشندی کم است و سرمایه‌گذار مناسب در این حوزه یا وجود ندارد و یا بسیار کم اتفاق می‌افتد در حالی که وقتی یک انیمیشن ایرانی با کیفیت بالا ساخته می‌شود، شاهد استقبال بسیار خوب مخاطبان هستیم.

چهارشنبه/ سرشارترین ایده‌های نرم منتظر سرمایه‌گذاری‌های سخت

برای آشنایی کودکان با شخصیت‌های بزرگ ایرانی نیز انیمیشن «سفرهای سعدی» به تهیه کنندگی الهام نادری‌فرید، مدیرعامل این شرکت ساخته شده که هشت قسمت این مجموعه پرطرفدار در تلوبیون قابل مشاهده است.

ماشین «سلف شارژ» که با باطری و سلول‌های خورشیدی خودش را شارژ می‌کند به اسم تجاری «استارتاپWTC» از دیگر ایده‌های ارائه شده در این نمایشگاه است که در مدل کوچک ساخته شده ولی ایده آن قابلیت اجرا بر روی ماشین‌های سواری را دارد و شاید بزرگ‌ترین مشکل این ایده عالی این باشد که کارخانه‌های خودروی ایرانی حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیستند.

دپارتمان دوبلاژ و صداگذاری، طراحی کاتالوگ هوشمند دیجیتال، مؤسسه ورنا دانا که به صورت ویژه در سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و مطالعاتی با هدف فرهنگ‌سازی، آگاهی بخشی و گفتمان سازی توسعه در منطقه سیستان و بلوچستان در حال فعالیت است و ... نیز از دیگر شرکت‌های ایده‌محور این نمایشگاه هستند.

پلتفرم ملی یونیبست نیز از دیگر ایده‌های جالبی بوده که به مرحله اجرا درآمده و به کسب و کاری موفق و البته سودآفرین برای مردم تبدیل شده است. در این پلتفرم یک چهارگانه برای اولین بار در دنیا و ایران ایجاد شده که در گام نخست، شخص وارد سایت آن می‌شود و با پاسخگویی به سؤال‌های مطرح شده استعداد، علایق، شخصیت و ... متناسب با بوم و خانواده، رسالت فردی، اجتماعی و شغلی، معنای زندگی و ...  خود را متوجه و در ادامه «اقدام برای بهبود» صورت می‌گیرد و شخص وارد مراحل مهارت آموزی می‌شود و در تمام این پروسه یک پشتیبان فرد را راهنمایی می‌کند. این پلتفرم که در فضای تلفن همراه و کامپیوتر می‌توانید از آن استفاده کنید، مهارت‌های نرمی برای ارتقای شغلی و کسب و کار به شما ارائه می‌کند.

چهارشنبه/ سرشارترین ایده‌های نرم منتظر سرمایه‌گذاری‌های سخت

ماکتی از دهکده فناوری‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی ایران نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است که قرار است با همکاری وزارت ارشاد و پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ساخته شود که امیدواریم به زودی شاهد تعیین محل ساخت و آغاز احداث آن باشیم.

در این نمایشگاه دو نشست تخصصی با موضوعات انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای و چالش‌های فرآیند جذب سرمایه و یک رویداد استارتابی با حضور شرکت‌های سرمایه گذاری مدیران و فعالان زیست بوم فناوری و خلاق کشور نیز برگزار می‌شود که فرصت خوبی برای آموزش و ارتقای دانش ایده‌پردازان است.

 یادآوری می‌شود، نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تا فردا دوم آذرماه در دانشگاه علم و فرهنگ برپاست.

گزارش از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha