پرستاران مطالبات خود را تکرار کردند؛ مسئولان قول دادند
کد خبر: 4183540
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
در آئین بزرگداشت مقام پرستار

پرستاران مطالبات خود را تکرار کردند؛ مسئولان قول دادند

پرستاران در مراسم بزرگداشت مقام پرستار مطالباتی که بارها و بارها در خصوص حقوقشان بود، مطرح کردند و نائب‌رئیس مجلس قول داد این مطالبات را به اطلاع رئیس مجلس برساند.

پرستاران مطالبات خود را تکرار کردند؛ مسئولان قول دادندبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین بزرگداشت مقام پرستار صبح امروز چهارشنبه اول آذرماه به مناسبت روز پرستار از سوی سازمان نظام پرستاری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، انیس ناوند، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری شهر تهران متنی ادبی در توصیف ایثارگری‌های پرستاران قرائت و روز پرستار را تبریک گفت و پرستار نمونه هادی کمالی، دیگر سخنران این مراسم نیز اظهار کرد: پرداخت فوق‌العاده خاص، که اولویت اصلی بهداشت و درمان برای اجراست، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. در کل کشور با نمایندگان مجلس رایزنی در حال انجام است تا بودجه فوق‌العاده خاص پرستاران تصویب و پرداخت شود.

وی به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که بعد از ۱۵ سال تصویب و در حال اجراست، اشاره کرد و گفت: اکنون تعرفه‌گذاری بسیار نامناسب و پرداخت‌ها به صورت علی‌الحساب است. باید دانشگاه‌های علوم پزشکی ملزم به اجرای درست این قانون شوند.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در جمع پرستاران حاضر در مراسم، ضمن اعلام آمادگی برای کمک به مردم مظلوم غره و فلسطین گفت: این موقعیت غزه سرآغاز یک حرکت بزرگ خواهد بود و صداهایی که سال‌ها خاموش بود بلند شده و همه در حال محکومیت این فجایع هستند.

وی گفت: از دستاوردهای انقلاب اسلامی علاوه بر رشد شاخص‌های بهداشت، جلب مشارکت عمومی و دخیل کردن مردم در برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها است. در سال‌های اخیر انجمن‌های متعددی ایجاد شده و پیام این دستاورد مشارکت همه مردم در حاکمیت است و سازمان‌های مردم‎نهاد نیز صدای رسای مردمی است.

عبادی تأسیس شش انجمن علمی و سازمان نظام پرستاری را از جمله اقداماتی دانست که بر اساس مدنیت انجام و مقرر شده تا در کنار حاکمیت به تحقق عدالت در سلامت کمک کند و گفت: باید در کارهای صنفی توأمان به فکر مردم و اعضای صنف باشیم. مسیر ما در بیست سال اخیر مسیر خوبی بوده و باید ادامه داشته باشد، اما گفتمان پرستاری به نحوی پیش رفته که گویی به تکرار مطالبات رسیده است و باید راهبرد را به گونه‌ای تغییر دهیم که گوش شنوا برای مطالبات وجود داشته باشد.

وی با اشاره به انتخابات دور ششم سازمان نظام پرستاری گفت: در دوره ششم مسیر تعامل اثربخش را باید در پیش بگیریم. ما به عنوان وزارت بهداشت در کنار نظام پرستاری، هدفمان یکی یعنی سلامت مردم است. 

در ادامه علیرضایی، نماینده پرستارانِ طرحی، نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. وی در این نامه ضمن یادآوری شرایط سخت کرونا و رشادت‌های پرستاران، به حضور نیروهای طرحی بدون سهمیه اشاره کرد و گفت: پس از شجاعت و رشادت‌های پرستاران در ایام کرونا، مسئولان وعده جذب دادند، اما حالا که کرونا فروکش کرده یا ما اخراج شده‌ایم یا در معرص اخراج هستیم. سیستم نباید شرایطی فراهم کند که همکاران اینگونه دردآور تعدیل شوند.

وعده‌‌های ایام کرونا را محقق کنید

وی از نمایندگان مجلس خواست فرمایشات مقام معظم رهبری درباره پرستاران را محقق کنند و استخدام بدون آزمون وعده داده شده و قانون حمایت از ایثارگران سلامت ایام کرونا احیا و اجرا شود.

جمشیدی، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز، مشکلات برنامه هفتم در خصوص پرستاری را مطرح کرد و نسبت به عدم تأمین بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری اظهار نگرانی و خواستار توجه مجلس به این مسئله شد. 

پرستاران مطالبات خود را تکرار کردند؛ مسئولان قول دادند

وی خواستار عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه شد و افزود: کمبودهای شدید نیروی انسانی، مهاجرت، بازنشستگی و عدم جذب نیروی جدید پرستاری، فرسودگی پرستاران را به شدت افزایش داده و باید تدابیر مقتضی در این خصوص انجام شود. عدم پرداخت فوق‌العاده خاص نیز باید رفع شود. 

غلام‌رضا قدمی، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قم نیز خواستار تبیین چرایی نام‌گذاری روز پرستار برای جهانیان شد و گفت: اگر شخصیت حضرت زینب(س) برای جهانیان تبیین شود، زمینه انتخاب این روز به عنوان روز جهانی پرستار فراهم خواهد شد.

پرستاران مطالبات خود را تکرار کردند؛ مسئولان قول دادند

وی نیز همانند سایر نمایندگان پرستاران سخنان خود را خطاب به حجت‌الاسلام ذوالنور، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی که در جلسه حضور داشت، بیان کرد تا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد و خواستار اجرای عدالت در نظام سلامت شد.

این پرستار نیز گلایه خود را از نحوه اختصاص بودجه نسبت به تعرفه خدمات پرستاری بیان کرد و حاضران در سالن نیز با تشویق‌های خود از صحبت‌های وی حمایت کردند.

تبعیض علیه پرستاران را خاتمه دهید

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قم از تبعیض‌ها و بی‌عدالتی اقتصادی در نظام سلامت انتقاد کرد و این بی‌عدالتی را ناشی از عدم به کارگیری پرستاران در پست‌های مدیریتی دانست.

در ادامه محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور نیز در جمع پرستاران با تایید سخنان مطرح شده از سوی نمایندگان پرستاران گفت: این سخنان سخنان سازمان نظام پرستاری هم هست. 

قوانین مرتبط با پرستاران اجرا شود

میرزابیگی تصریح کرد: ما فدایی نظام و حاکمیت و حامی و همراه مسئولان هستیم، اما اگر وزیر و معاون وزیری به وظایف خود عمل نکند نقد می‌کنیم؛ این رسالت سازمان است. تا زمانی که قانون به طور کامل اجرا نشود تغییر گفتمان پرستاران امکان ندارد. 

وی با اشاره به تصویب تمام قوانین، مصوبات و ... مرتبط به پرستاران گفت: این اصل، تبعیض است که به اسم خدمات پرستاری از مردم مبلغی گرفته شود، اما به پرستاران پرداخت نشود و قوانین مصوب درباره پرستاران اجرا نشود. 

میرزابیگی افزود: در ماده ۶۹ قانون بهره‌وری در برنامه هفتم، بندی آمده که بدون شرط و شروط کسی که در دو مکان کار کند نمی‌تواند از قانون بهره‌وری برخوردار شود و با او برخورد می‌شود. وقتی حق و حقوق پرستاران داده نمی‌شود آنها مجبور هستند در دو مکان شاغل باشند. قانون تعرفه‌گذاری اجرا نمی‌شود، بلکه اقدامی در ایجاد تنفر از این قانون است.

سر قوانین مرتبط به پرستاران بریده شده است

وی خواستار پرداخت فوق‌العاده خاص و حق محرومیت از مطب به پرستاران شد و گفت: یکی یکی سر قوانین مرتبط به پرستاران بریده شده است.

پرستاران مطالبات خود را تکرار کردند؛ مسئولان قول دادند

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از شنیدن مطالبات پرستاران با اعلام اینکه نامه‌ها و مطالبات را به رئیس مجلس خواهد رساند، گفت: در کشور کمبود قانون نداریم، بلکه قوانین مصوب باید اجرا شود. ۲۲۰ هزار پرستار شاغل داریم. ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار هستند، و نظام بهداشت و درمان ما نیاز به پرستار دارد. کار مجلس قانون‌‌گذاری است که در این خصوص قوانین لازم را مصوب کرده است، ولی از بُعد نظارت بر اجرای قانون باید در خصوص اجرای قوانین مربوط به پرستاران ورود کند.

ذوالنور تصریح کرد: به ازای هر تخت بیمارستان که اضافه می‌شود باید به فکر مشکل کمبود نیروی انسانی باشیم. بار بسیاری از پزشکان آنکال را پرستاران به دوش می‌کشند، تعرفه خدمات پرستاری از مردم گرفته می‌شود، اما به پرستاران نمی‌دهند. پرستاران امنیت شغلی ندارند، اضافه کار اجباری می‌کنند، اما مابه‌ازای درستی برای این اضافه‌کار به آنها داده نمی‌شود.(متن کامل سخنان حجت‌الاسلام ذوالنور در جمع پرستاران)

انتهای پیام
captcha