ساز و کار عملیاتی شدن برنامه حفظ موضوعی قرآن تشریح شد
کد خبر: 4183869
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۸
در چهارمحال‌وبختیاری

ساز و کار عملیاتی شدن برنامه حفظ موضوعی قرآن تشریح شد

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ورود جدی سازمان دارالقرآن الکریم به مبحث حفظ موضوعی قرآن، گفت: در گام نخست، طرح «مستورا» ناظر بر حفظ آیات مرتبط با زن و خانواده توسط هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان همزمان با سراسر کشور اجرایی می‌شود.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه طرح «مستورا» ناظر بر حفظ موضوعی قرآن کریم در استان همزمان با سراسر کشور اجرایی می‌شود، اظهار کرد: گام نخست این طرح با ابلاغ سازمان دارالقرآن الکریم، از سوی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان و نظارت اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی با رویکرد آموزشی و با مشارکت مربیان قرآنی استان و اعضای هیئت اندیشه‌ورز در تمامی شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی در خصوص ساز و کار واگذاری اجرای طرح مستورا به بانوان قرآنی هیئت اندیشه‌ورز، ادامه داد: این هیئت در استان حوالی سال ۱۴۰۰ تشکیل و ترکیب ریاست و اعضا مشخص شد. ایرادی به هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی وارد بود ناظر بر اینکه این هیئت تشکیل شد و در استان ما نیز حدود ۶۰ بانوی قرآنی در سراسر استان عضو شدند اما هیچ طرح و برنامه‌ و نیز بودجه‌ای برای ادامه مسیر در اختیار هیئت قرار نگرفت و لذا در حیطه عملیاتی، مسکوت و بلاتکلیف باقی ماند.

مستورا؛ کارویژه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی 

وی با تأکید بر اینکه اندیشه‌ورزی با نگاهی که همکاران در تهران داشتند نباید کار امثال بنده باشد بلکه علمای بزرگی در سطح آیت‌الله آملی یا دیگران که سال‌ها در زمینه قرآنی کار کرده‌اند می‌توانند در حیطه اندیشه‌ورزی صاحب‌نظر باشند، افزود: بر طبق برنامه ابلاغی، ما نیز در استان در یک برنامه مفصل ۲ روزه ترکییب اعضای هیئت اندیشه‌ورز در شهرستان‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی، طراحی برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و معرفتی، انتخاب اساتید قرآن و... را مشخص کردیم اما عملاً هیچ حمایتی از این هیئت از سوی مرکز انجام نشد و برنامه‌ها و طرح‌ها را نپذیرفتند و لذا با این سیاستگذاری، هیئت چند وقتی غیرفعال باقی ماند.

کارگر با اشاره به اینکه امسال و به تازگی اجرای صفر تا صد طرح ملی «مستورا» به هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در استان‌ها واگذار شده است تا شاهد پویایی و نقش عملیاتی این مجموعه باشیم، تصریح کرد: ۲ مدل اجرایی برای این طرح پیش‌بینی شد که یک مدل عام بود و لذا رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، ایکنا، روبیکا، شبکه شاد، دفاتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، نهادهای نظامی، ادارات مختلف و... درگیر شدند. در مدل خاص‌تر، اجرای طرح به هیئت اندیشه‌ورز واگذار شد و با توجه به اینکه طرح بر بستر سامانه مجازی اجرایی می‌شود، خروجی‌های این عملیات نیز کاملاً مشخص و در دسترس سیاستگذاران خواهد بود. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات در استان در خصوص اهمیت و ضرورت ورود به حفظ موضوعی قرآن، توضیح داد: مقام معظم رهبری همواره تأکیدات فراوانی بر حفظ قرآن داشته‌ و قائلند که حفظ ترتیبی بسیار دشوار است و لذا ما باید به حفظ موضوعی نیز توجه داشته و مردم را به این سمت تشویق کنیم؛ درواقع اگر ما بر حفظ ترتیبی اصرار و توقف داشته باشیم، رقم ۱۰ میلیون حافظ مورد مطالبه رهبر انقلاب محقق نمی‌شود لذا جا دارد بخشی از اقشار مردم به‌ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر بخش‌ها را درگیر حفظ موضوعی کنیم. 

کارگر ادامه داد: حفظ موضوعی راحت‌تر، دست یافتنی‌تر و عمومی‌تر است و افرادی که در طرح‌های ترسیم شده در مسیر حفظ موضوعی مشارکت کنند قادر خواهند بود تعداد هر چند اندک از آیات را حفظ و در مورد و مضامین نورانی آیات نیز اطلاعات لازم را کسب کنند. سازمان دارالقرآن الکریم با این نگاه راهبردی، به حفظ موضوعی ورود کرده است و تلاش خواهد داشت نه فقط جامعه مخاطب این مجموعه، بلکه تمامی نهادهای به‌ویژه فرهنگی نظیر آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، سپاه، بسیج، حوزه علمیه و... را درگیر کار کند. 

مستورا؛ گام نخست برنامه حفظ موضوعی قرآن 

وی با اشاره به اینکه طرح مستورا یک برنامه کوتاه‌مدت در مسیر سیاستگذاری حفظ موضوعی قرآن است، گفت: در حیطه میان‌مدت، عملیاتی ساختن طرح «۳۰ آیه» ویژه ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار گرفته و در بلندمدت نیز برنامه‌هایی اجرایی خواهد شد که به حول و قوه الهی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در طی دو سال آینده محقق شود. 

کارگر با بیان اینکه بر طبق پیش‌بینی‌ها، پنج میلیون نفر از اقشار مختلف مردم درگیر طرح مستورا خواهند شد، توضیح داد: البته طبیعی است که عده کمتری از این جمعیت موفق به اخذ مدرک مستورا خواهند شد. لذا امسال با این نگاه، طرح حفظ موضوعی قرآن یکی از شاخص‌ها و برنامه‌های ابلاغی سازمان دارالقرآن الکریم است که با هدف گفتمان‌سازی و حفظ موضوعی قرآن کریم در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. 

وی در خصوص منبع طرح ملی مستورا، بیان کرد: کتاب «مستورا» که اخیراً در دو قطع رقعی و جیبی رونمایی شد، شامل ۱۴ آیه قرآن کریم در ۱۲ فراز مرتبط با موضوع زن و خانواده است که شرح و تفسیر آیات نیز با زبانی امروزی و ساده ارائه شده و مناسبت زیادی با شرایط کنونی جامعه دارد و آیات را در ظرف زمان امروز با زبانی جذاب و زیبا توضیح می‌دهد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در خصوص ساز و کار اجرای طرح مستورا در استان، بیان کرد: یک گروه مجازی ناظر بر این طرح با حضور بانوان هیئت اندیشه‌ورز در سراسر استان و نیز مسئولان کشوری طرح مستورا تشکیل و جزئیات طرح تبیین شده است، همچنین فردا پنجم آذرماه یک نشست توجیهی با اعضای اصلی هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان قرآنی شهرستان‌ها در شهرکرد و ارتباط تصویری با مسئول اجرای طرح در تهران برگزار می‌شود تا این افراد کاملاً بر جزئیات طرح واقف شوند و اجرای آن را آغاز کنیم که باید تا ۲۰ آذرماه به اتمام برسد و گواهینامه‌ها صادر شود. 

کارگر با تأکید بر اینکه دخيل ساختن افراد غیرحافظ در طرح حفظ موضوعی قرآن کریم برای ما موضوعیت دارد، تصریح کرد: بر این اساس دو گام باید برداشته شود، نخست آنکه مربیان قرآن در مؤسسات و مراکز قرآنی فعال شهرها و روستاها یک کلاس تشکیل و این ۱۴ آیه را در طی شش جلسه آموزش می‌دهند یعنی اگر سه کلاس در هفته تشکیل شود، طی ۲ هفته این کتابچه به سرانجام خواهد رسید. 

تشریح فرآیند اجرای طرح مستورا در استان

وی افزود: دارالقرآن برای قرآن‌آموزانی که دوره و آزمون آن را با موفقیت طی کرده باشند، گواهی‌نامه صادر می‌کند؛ هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی باید محور کار قرار گیرد و بتواند مدیران و مربیان مؤسسات و خانه‌های قرآن منطقه خود را با طرح درگیر کند، این مراکز هر چه می‌توانند قرآن‌آموزان بیشتری را جذب کلاس کنند. هم برپایی کلاس‌ها و هم آزمون پایانی بر عهده مربی خواهد بود. 

کارگر با اشاره به اینکه هم صحت حفظ، هم صحت تلاوت و هم صحت تبیین آیات طرح مستورا باید مورد توجه مربیان طرح باشد، گفت: کتاب مستورا با بیانی شیوا، روان و ساده تهیه شده لذا قرآن‌آموزان کار چندان دشواری ندارند و خیلی زود می‌توان این ۱۴ آیه را در شش جلسه به علاقه‌مندان انتقال داد. 

وی تصریح کرد: به موازات اجرای طرح مستورا، گام دومی نیز ترسیم شده که شامل مسابقه این طرح بوده و به‌صورت روزانه در بستر فضای مجازی در حال برگزاری است و هدایای قابل توجهی نیز برای برگزیدگان پیش‌بینی شده است.

کارگر در پایان گفت: برای سازمان دارالقرآن بسیار اهمیت دارد که گام نخست پروژه حفظ موضوعی قرآن کریم محکم و قوی برداشته شود و مردم شیرینی آن را حس کنند تا در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز با مشارکت حداکثری جامعه، بتوانیم با همین قوت پیش برویم و اهداف برنامه حفظ موضوعی محقق شوند.

انتهای پیام
captcha