جدیدترین خبرهای حوزه تغذیه، آنفولانزای چینی و پرندگان
کد خبر: 4183894
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
در جمع خبرنگاران مطرح شد

جدیدترین خبرهای حوزه تغذیه، آنفولانزای چینی و پرندگان

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح پویش ملی سلامت و نحوه اختصاص یارانه تغذیه به کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند، آخرین خبرهای مربوط به آنفولانزای چینی و پرندگان را تشریح کرد.

فرشیدیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه چهارم آذرماه طی نشستی خبری با موضوع «بهبود تغذیه کودکان» در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: پویش ملی سلامت در حال اجراست و مسئله تغذیه عامل بخش زیادی از بیماری‌های غیر عفونی در کشور است. از سوی دیگر اخیراً گزارش‌‌هایی از آنفولانزا در چین گزارش شده است، همچنین بعد از افت کووید شاهد افزایش آنفولانزا هستیم که موجب شد این نشست برگزار شود.

وی در ادامه نمودار تعیین احتمال خطر 10 ساله حوادث کشنده و غیر کشنده قلبی و عروقی را تشریح کرد و گفت: افرادی که دیابت دارند ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها به شدت افزایش پیدا می‌کند. ریسک این خطر در خانم‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال کمتر است و اگر فقط دیابت را کنترل کنیم، ریسک بیماری‌های قلبی و سکته قلبی کاهش پیدا می‌کند.

فرشیدی بر نقش تغذیه و تحرک بدنی بر سلامت و پیشگیری از بیماری‌های قلبی تأکید کرد و گفت: تغذیه یک عادت است. وقتی سر سفره می‌نشینیم اول دستمان به سمت نمک می‌رود که باید این عادت اصلاح شود. فرهنگ تغذیه در سنین پایین باید اصلاح شود و برای این کار فرهنگ تغذیه صحیح به مادران و کودکان باید آموزش داده شود. سس‌ها و نوشیدنی‌ها نمک و قند زیادی دارند که باید برای مردم هشدارهای لازم در این خصوص داده‌ شود. همچنین امسال تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش امضا شد که موضوع اصلی آن آموزش پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به خصوص اصلاح تغذیه بود.

وی اضافه کرد: طرح ارتقای وضع تغذیه کودکان زیر پنج سال نیز در حال اجراست که امسال یک و نیم همت برای آن اختصاص داده‌ شد. برای اجرای این طرح ابتدا افرادی که باید از این یارانه تغذیه استفاده کنند را شناسایی کردیم. پس از اختصاص این یارانه به کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند، وضعیت آنها پایش خواهد شد تا بررسی کنیم که آیا تغذیه صحیحی داشته‌اند.

وی اعلام کرد: کودکانی که سوء تغذیه دارند یک میلیون یارانه می‌گیرند که فقط می‌توانند لبنیات‌، گوشت‌، برنج و حبوبات خریداری کنند. امسال ۱۲۳ هزار کودک زیر پنج سال این یارانه را دریافت کردند که بیشتر آنها از پنج دهک اول و تعدادی هم از دهک شش و هفت هستند که ۶۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.

در ادامه احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: دغدغه ما این است که کودکان مواد لازم برای رشد را دریافت کنند. برای این کار توسط هزار و ۵۰۰ کارشناس تغذیه شناسایی کودکان زیر پنج سالی که دچار سوء تغذیه هستند در حال انجام است و وزارت رفاه کارت یارانه تغذیه آنها را شارژ می‌کند. امسال بودجه اجرای این طرح افزایش یافته و تعداد افراد تحت پوشش نیز افزایش پیدا کرده است. خانواده‌‌ها با این یارانه می‌توانند 16 قلم مواد غذایی که تأمین کننده پروتئین کودکان است و همچنین برنج و روغن را خریداری کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد کودک زیر پنج سال در کشور دچار سوء تغذیه هستند؟ گفت: بالای ۸۵ تا 90 درصد کودکان نیازمند را شناسایی کرده‌ایم و تعداد زیادی از کودکانی که مدنظر وزارت بهداشت بود را تحت پوشش قرار داده‌‌ایم . البته مشکل حاد در کشور سوء تغذیه نیست بلکه اضافه وزن و چاقی است.

در ادامه فرشیدی به مسئله توزیع شیر رایگان در مدارس اشاره کرد و گفت: شیر به عنوان غذای کامل می‌تواند به رشد کودکان کمک کند. دولت بودجه سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای تأمین دو روز در هفته شیر رایگان در مدارس ابتدایی اختصاص داده است. البته باید فرهنگ مصرف شیر را افزایش دهیم.

بررسی اضافه کردن سبوس به نان

وی ادامه داد: موضوع بررسی پخت نان کامل که به اندازه کافی سبوس داشته باشد نیز در چند دانشگاه شروع شده است و اگر بتوانیم سبوس را به نان اضافه کنیم میزان زیادی از بیماری‌های گوارشی و سرطان‌ها کاهش پیدا می‌کند.  

اسماعیل‌زاده در مورد شیر مدارس نیز گفت: توزیع شیر با دستور رئیس جمهور در مدارس آغاز شده است و برای کودکان مدارس ابتدایی دولتی دو بار در هفته اجرا می‌شود. بودجه آن در برنامه هفتم هم آماده است؛ بر همین اساس این طرح در سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. برنامه‌های مفصلی هم برای مکمل یاری در مدارس داریم. همچنین برای کودکان زیر دو سال قطره آهن و مکمل E وD ارائه می‌شود. خانم‌های باردار نیز مورد حمایت مکمل‌ها قرار می‌گیرند و به طور کلی به دنبال این هستیم که موادی که کم است مثل آهن و ویتامین D به آرد اضافه و غنی‌سازی شود.

اسماعیل‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا غنی‌سازی آرد، قیمت نان را افزایش خواهد داد؟ گفت: قیمت نان یکی از مسائل مهم است که در حال بحث در دولت در خصوص آن هستیم. اکنون نان کامل و آرد غنی شده با اسید فولیک و آهن مشمول یارانه دولت شده و به همین دلیل قیمت آن افزایش نداشته است.

کیفیت شیرهای توزیع شده در مدارس

در ادامه فرشیدی در پاسخ به سؤالی در خصوص کیفیت شیرهای توزیع شده در مدارس، گفت: حساسیت زیادی بر روی کیفیت شیر مدارس وجود دارد و با قاطعیت می‌گویم آنچه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد سالم‌ است. تا اول آذرماه، طرح سلامت خانواده در ۹۳ شهر با ۹ میلیون جمعیت اجرا می‌شد که این رقم اکنون به ۱۸۲ شهر با ۲۰ میلیون نفر افزایش یافت و از اول دی این طرح فعال می‌شود. از ۲۰ آبان نیز پویش ملی سلامت آعاز شده است تا مردم را با مراکز ارائه خدمات سلامت آشنا، پرونده الکترونیک سلامت فعال و غربالگری انجام شود.

فرشیدی ضمن هشدار در مورد عواقب پرفشاری خون و دیابت، گفت:  پرفشاری خون و دیابت ریسک فاکتور بیمار‌های قلب و عروق، بیماری‌های کلیوی و... هستند. در طرح پویش ملی سلامت جمعیت ۱۸ سال به بالا از نظر فشار خون سنجیده می‌شوند و اگر فشار آنها بالاتر بود وارد طرح سلامت خانواده می‌شوند. این طرح چهار مرحله دارد: آگاه سازی، تشخیص، درمان و کنترل. بحث درمان البته همه عمر را شامل می‌شود. متأسفانه افراد دارو می‌گیرند و بهبود پیدا می‌کنند و بعد درمان را رها می‌کنند که باید مانع این کار شویم و مردم را تشویق کنیم که درمان پرفشاری و دیابت را دنبال کنند. در همین خصوص کمی هم به تغییر قانون نیاز داریم که با افرادی که درمان را پیگیری نمی‌کنند قانونی برخورد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه درمان اولیه دیابت و پرفشاری، غیر دارویی و با کاهش نمک و افزایش تحرک است، اما اگر درمان نشود باید به سراغ درمان دارویی رفت، گفت: از همه مهم‌تر این است که مردم بدانند فشار خون و دیابت مهم است و دولت هزینه کرده تا این بیماری‌ها را کنترل کند. سایتی هم برای خود اظهاری این بیماری‌ها فعال می‌شود. هم اکنون مراکز سنجش فشار خون و دیابت مشخص شده و افراد می‌توانند مراجعه کنند تا وضعیت آنها مورد بررسی قرار گیرد.

سیدعلیرضا مهدوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز در این نشست، گفت: هدف بزرگ طرح ملی سلامت شناسایی ۷۰ درصد جمعیت هدف در همه شهرها و ۱۰۰ درصد جمعیت هدف در مناطقی که طرح سلامت خانوده اجرا می‌شود است و تلاش داریم ۱۰۰ درصد افراد دارای مشکل را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در پویش ملی سللامت شناسایی می‌کنیم باید چند بار به مراکز مراجعه کنند تا خدمات لازم را دریافت کنند، گفت: طی هفته گذشته ۶۳ دانشگاه پویش را آغاز کردند. از اول آذر تا امروز ۶۰۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند و طرح در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت تا ۱۵ دی ادامه دارد. واحدهای سیار دانشگاه‌های علوم پزشکی در مراکز تجمع مردم هم حضور خواهند داشت تا افراد بالای 18 سال را از نظر فشار خون و دیابت غربالگری کنند. افراد ۱۸ تا ۴۰ سال که دارای ریسک فاکتورها باشند از آنها آزمایش قند گرفته می‌شود ولی از تمام افراد بالای ۴۰ سال آزمایش قند گرفته خواهد شد و خطرسنجی قلبی و عروقی هم برای آنها بررسی می‌شود.

موج آنفولانزا امسال زودتر فرار رسید

در ادامه شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  با اشاره به موج ابتلا به آنفولانزا در کشور، گفت: از قبل نیز وزارت بهداشت اعلام کرده بود که همانند هر سال با موج ابتلا به آنفولانزا مواجه خواهیم شد. اما امسال نسبت به سال‌های گذشته این موج زودتر فرارسید و شش هفته است که موارد انفولانزا افزایش یافته و به ۲۰ درصد سرماخوردگی‌ها رسیده است و انتظار داریم تا اواخر آذر موارد ابتلا کاهش پیدا کند.

عرشی اضافه کرد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد آنفولانزا نسبت به سال‌های قبل شدیدتر بود. در فصل تابستان افزایش موارد سرماخوردگی را داشتیم و ۳۰ درصد سرماخوردگی‌ها را کرونا تشکیل می‌داد که این رقم اکنون به زیر پنج درصد رسیده است یعنی کمتر از پنج درصد سرماخوردگی‌ها کرونا هستند. افرادی که هم بستری می‌شوند، دو سوم مبتلا به آنفولانزا و کمتر از یک سوم مبتلا به کرونا هستند و اغلب بیماری مضمن داشته و بیش از ۹۰ درصد واکسن انفولانزا نزده‌اند بنابراین توصیه اکید ما این است که افراد مسن و فرادی که بیماری زمینه‌ای دارند حتما نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

ابتلای انسانی به آنفولانزای پرندگان نداشتیم

وی در خصوص آنفولانزای پرندگان نیز گفت: وقتی یک بیماری عفونی مکرراً در جوامع نزدیک به محیط زیست انسان تکرار شود، در نهایت ممکن است به دلیل تغییرات ویروس به خصوص در مورد ویروس آنفولانزا که تغییرات آن شدیدتر است، احتمال سرایت به انسان وجود دارد و این هشدار در مورد آنفولانزای پرندگان وجود دارد و امسال سازمان بهداشت جهانی در خصوص آن هشدار داده است. نوع h7n1 این ویروس اگر در انسان اتفاق بیفتد نوع شدیدی از بیماری را ایجاد می‌کند. موارد متعددی از ابتلا به این ویروس در کشورهای مختلف گزارش شده اما خوشبختانه در کشور مورد انسانی آنفولانزای پرندگان را نداشته‌ایم اما در پرندگانی که به صورت گذری از کشور رد می‌شود و باعث آلودگی می‌شوند گزارش شده است و چند مرغداری صنعتی و سنتی هم گرفتار شده‌اند.

بررسی آنفولانزای کودکان در چین

وی در مورد آنفولانزای کودکان که شیوع آن در چین مطرح شده است نیز گفت: اخیراً سازمان بهداشت جهانی خواستار دریافت جزئیات این مسئله شده و اعلام کرده این سازمان در حال جمع‌آوری اطلاعات در این خصوص است. مورد جدیدی در این خصوص به ما اعلام نشده است اما در شبکه‌های اجتماعی این موضوع پررنگ شده و نگرانی‌هایی را رقم زده اما هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست. دولت چین هم اعلام کرده چون طی کرونا و مراقبت‌های مربوط به آن کودکان به بیماری‌‌های تنفسی عادی مبتلا نشدند، با برداشته شدن این محدودیت‌ها شاهد افزایش ابتلای کودکان هستیم.

عرشی خواستار استفاده مردم به ویژه مبتلایان به آنفولانزا از ماسک شد و گفت: تأکید ما همچنان بر این است که افراد مبتلا ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، واکسن بزنند و دست‌ها مرتب شسته شود.

در ادامه این نشست خبری، فرشیدی در پاسخ به این سؤال که آیا تاریخ مصرف واکسن‌های کرونای موجود در بازار به پایان رسیده است؟ گفت: اگر تاریخ انقضای واکسن‌های کرونا بگذرد معدوم می‌شوند. بعد از امیکرون، ویروس کرونا تغییر خاصی نداشته است به همین دلیل واکسنی که در ایران تولید شده کارایی دارد و به افرادی که بیماری قلبی، سن بالا و ضعف ایمنی دارند توصیه می‌کنیم با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن کرونا خریداری و تزریق کنند.

60 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

وی همچنین گفت: ۶۰ درصد مردم ما اضافه وزن دارند. راهکار هم فعالیت بدنی است؛ هر قدر کالری دریافت کنیم اما مصرف نکنیم به اضافه وزن تبدیل می‌شود. به ما ایراد می‌گیرند که افراد مسن نمی‌توانند ورزش کنند؛ منظور ما از تحرک ورزش نیست. اگر فرد مسن است و حتی راه نمی‌روند نشسته دست یا بدن خود را تکان دهد. ما چاقی و اضافه وزن را از هم و ورزش و تحرک را از هم تفکیک می‌کنیم. راه رفتن هم فعالیت بدنی است و از ورزش حرفه‌ای مجزاست و عموم جامعه باید پیاده‌روی داشته باشند.

وی در خصوص مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها هم هشدار داد و گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران بالاتر از نرم جهانی است که باید فرهنگ آن اصلاح شود. قبل از پایان سال برنامه‌ای برای کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک داریم. مرم باید بدانند آنتی‌بیوتیک ضد حیات است و بسیاری از میکروب‌های مفید را هم از بین می‌برد. آنتی‌بیوتیک غذا نیست و باعث تقویت بدن نمی‌شود؛ از سوی دیگر ما نگران افزایش مقاومت بدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها هستیم و برای دام و طیور هم آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود که نگران کننده است.

انتهای پیام
captcha