ارائه آمار غلط در شأن حکمرانی نظام دینی نیست
کد خبر: 4184012
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
وزیر فرهنگ در نشست صمیمی با خبرنگاران کتاب:

ارائه آمار غلط در شأن حکمرانی نظام دینی نیست

محمدمهدی اسماعیلی با بیان آنکه هیچ‌گاه از تعامل با رسانه‌ها ضرر نکرده‌ام و در حقیقت همواره هم از این تعامل منفعت برده‌ام تصریح کرد: شأن حکمرانی در نظام دینی ارائه آمار غلط نیست.

به گزارش ایکنا؛ نشست صمیمی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران تخصصی حوزه کتاب صبح شنبه، چهار آذر؛ به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک‌ شهر با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های وزارت فرهنگ؛ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبرنگاران حاضر ضمن بیان دیدگاه‌ها، نقدها و رویکردهای خود به شکل صریح و بی‌پرده با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌وگو با وی نشستند و سپس اسماعیلی به شکل کلی درباره مسائل مطرح‌شده از زبان خبرنگاران در مقام پاسخ برآمد.

هیچ‌گاه از تعامل با رسانه‌ها ضرر نکرده‌ام

اسماعیلی در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گرامیداشت یاد شهدای غزه و جبهه مقاومت و تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران عرصه چاپ و نشر کتاب به مناسبت پشت‌ سر گذاشتن هفته کتاب خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه از تعامل با رسانه‌ها ضرر نکرده‌ام و در حقیقت همواره هم از این تعامل منفعت برده‌ام. به‌ همین سبب تمامی خبرنگاران به من دسترسی دارند و موظف به پاسخ‌گویی هستم.

وی با بیان آنکه مسئول باید در اتاق شیشه‌ای بنشیند و به پاسخ‌گویی عادت داشته باشد خاطرنشان کرد: به‌ همین سبب است که با وجود نقدهایی که همکارانم نسبت‌ به بیان برخی اتفاق‌ها، حوادث و رویدادها از زبان من در رسانه‌ها دارند بر این مسئله تأکید می‌کنم که تمامی این اتفاقات را صریح و صادقانه می‌گویم چراکه با این کار مطالبه آن را بر عهده فضای رسانه‌ای می‌گذارم و مسئولان باید موارد مطرح‌شده را اجرایی و عملیاتی کنند.

شنیدن نقدها وظیفه دولتمردان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه وزارتخانه‌های دولت سیزدهم هیچکدام در سلسله‌مراتب دیوانی گرفتار نشده‌اند و دراین‌میان شنیدن نقدها وظیفه دولتمردان است خاطرنشان کرد: پیشینه دانشگاهی من به‌ عنوان معلم باعث می‌شود تا بیشترین ارتباط و تخصصم به حوزه کتاب بازگردد. حضور در بدنه دانشگاهی تمرین گفت‌وگو کردن را به من آموخته است.

وی با اشاره به همین پیشین و تأکید برآنکه حوزه نقد در دولت سیزدهم همواره مورد استقبال تمامی مسئولان قرار گرفته است خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار و متعددی را در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت حوزه کتاب طی دو سال از فعالیت دولت سیزدهم انجام داده‌ایم. یکی از مهم‌ترین آنها احیاء نمایشگاه‌های استانی بود که با محوریت نمایشگاه استانی تبریز که مورد مطالبه عموم مردم بود آغاز شد و بعد از مشخص شدن سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب در تلاش هستیم تا دومین نمایشگاه استانی را در این شهر برگزار کنیم.

اسماعیلی با اشاره به آنکه برگزاری نمایشگاه‌های استانی تمام قد در ید قدرت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و نیازمند همکاری استان‌ها نیز هستیم یادآور شد: آمار و ارقام تام و تمام هیچ‌گاه بدون کار پژوهشی از زبان مسئولان در بخش‌های مختلف و به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی عنوان نمی‌شود. اگر عددی به‌ عنوان آمار در هر بخشی از حوزه‌های مرتبط به چاپ، نشر و کتاب از زبان مسئولان عنوان می‌شود بدون پشتوانه نخواهد بود.

آمار 35 دقیقه سرانه مطالعه خروجی کار پژوهشی است

اسماعیلی با تأکید بر آنکه شأن حکمرانی در نظام دینی ارائه آمار غلط نیست تصریح کرد: برهمین اساس است که وقتی درباره سرانه مطالعه 35 دقیقه‌ای بدون در نظر گرفتن مطالعه کتاب‌های الکترونیک، کتاب‌های آموزشی و کتاب‌های ادعیه و قرآن عنوان می‌شود صرفاً فقط عددی برای گفتن نبوده، نیست و در غالب کار پژوهشی تمامی آن محقق شده ‌است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه هیچ‌کس در دولت سیزدهم نمی‌گوید که در میان بدنه‌های وزارتی اشکالی وجود ندارد، من نیز با قدرت می‌گویم که حتماً اشکالات و نقدهایی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش‌ها، معاونت‌ها و ساختار آن وارد است گفت: اما این را نیز با قدرت می‌گویم که تمام تلاش خود را برای برطرف کردن این دغدغه‌ها که مورد درک و پذیرش از سوی جامعه رسانه‌ای است بسیج کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم با سرعت هرچه بیشتر این دغدغه‌ها را پاسخ‌گو باشیم.

خودکفایی در کاغذ را کسی باور نمیکردد؛ اما محقق شد

اسماعیلی با اشاره به آنکه نخستین مطالبه او به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌های پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه دو سال پیش و هم‌زمان با آغاز فعالیتش مبنی بر تحقق خودکفایی در کاغذ استوار بود گفت: هیچ کسی در آن زمان این حرف را باور نکرد و نقدهای فراوانی نیز به من شد.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم با 5000 تن کاغذ را تحویل گرفته‌ایم و امسال 80000 تن کاغذ تحریر تحویل داده‌ایم. به‌گونه‌ای که 155 میلیون جلد کتاب درسی امسال با کاغذ ایرانی چاپ شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به افتتاح فاز دوم کارخانه کاغذ چوب مازندران در جمعه هفته آینده و کارخانه زاگرس شیراز که حدود 45000 تن دیگر به ظرفیت کاغذ داخلی خواهد افزود یادآور شد: شعار در دوره ما ممنوع است. تا زمانی‌که برای کاری تصمیم نگرفته‌ایم و گام‌های نخستین آن را برنداشته‌ایم، هیچ اقدامی را رسانه‌ای نمی‌کنیم. چرا که اعتقادی به توهمات نداریم و برایمان ملاک، ملاک کار اجرایی و عملیاتی است.

خبرنگاران در مقام همافزایی با دولتمردان باشند

اسماعیلی با اشاره به آنکه قدرت اجرایی در بدنه حاکمیت است و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش بر تقویت آن داریم از خبرنگاران خواست تا در کنار رصد به‌موقع، بازتاب آسیب‌ها و بیان نقاط قوت در مقام هم‌افزایی با بدنه دولت ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برآیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به احیاء شورای هنر بعد از 13 سال تعطیلی اشاره کرد و گفت: خروجی‌ها و مصوبات کلیدی در این شورا تا به امروز انجام شد و تا پایان سال نیز سند موسیقی؛ سند تئاتر؛ سند سینما؛ سند حوزه‌های تجسمی؛ بحث استادشاگردی و تأسیس بنیاد پویانمایی کودک و نوجوان را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد. تمامی آنها از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به آن‌که در سال 1384 اقتصاد نشر 250 میلیارد تومان بود و امروز شاهد رشد چندین برابری در این عرصه هستیم یادآور شد: در رویکرد بهره‌مندی در حوزه فرهنگ به‌زودی تلاش می‌کنیم تا سند 23000 میلیارد تومان با تأکید ریاست محترم جمهور را عملیاتی کنیم و تمامی این عدد در بحث تولید محتوا و زیرساختی هزینه خواهد شد. در صورت تحقق آن به شکل تام و تمام بهره‌مندی در حوزه فرهنگ از عدد یک ممیز 9 دهم به پنج درصد که در برنامه توسعه پنجم به آن اشاره شده بود تا پایان دولت سیزدهم محقق خواهد شد.

زنگ کتاب و معیشت کتابدارها دو تاکید رئیس جمهوری

اسماعیلی در پایان با اشاره به دو تأکید رئیس جمهوری مبنی بر اختصاص «زنگ کتاب» و تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آموزش‌وپرورش و همچنین تأکید ویژه حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی مبنی بر ارتقاء معیشت کتابداران به دغدغه‌های شخص نخست دولت در حوزه فرهنگ، خاصه مرتبط با مسئله کتاب در این نشست اشاره کرد.

وزارت فرهنگ برای ریشهکنی قاچاق کتاب مصمم است

یاسر احمدوند در ادامه با استقبال از نقدها و حمایت‌هایی که توسط خبرنگاران حوزه کتاب انجام می‌شود، گفت: کار در حوزه کتاب، بدون عشق و علاقه ممکن نیست، این خبرنگارها می‌توانند در حوزه‌های دیگر فعال و موفق باشند، اما در این حوزه باقی ماندند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چرایی فقدان مسئول روابط عمومی در این وزارتخانه با اشاره به آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل ساختاری دارد که امیدوارم بتوانیم حل کنیم بیان کرد: دوست نداریم خبرنگارها را از  شرکت در هیچ برنامه‌ای حذف کنیم و این بی‌معنی است. در جلسه با ناشران به دلیل محدودیت فضا خبرنگاران دعوت نشدند و در برنامه‌های دیگر جبران خواهد شد.

وی درباره اقداماتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای از بین بردن قاچاق کتاب انجام می‌دهد، بیان کرد: برای از بین بردن قاچاق کتاب نیاز به هماهنگی بخش‌های مختلف است، برای این کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اراده دارد، نمی‌توانم همه جزئیات را بیان کنم اما برای گرفتن یک حکم از قوه قضاییه، سه ماه است که تلاش می‌کنیم. با جمع کردن چند دست‌فروش مشکلات حل نمی‌شود. دوست نداریم با کار شعاری، این اقدامات ابتر بماند.

به گفته احمدوند، سامانه نظارت بر کتاب‌های منتشر شده اقدامی است که باید تکمیل شود و این سامانه به اجرای قانون دقت دارد.

لزوم تأسیس انجمن خبرنگاران کتاب

فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه کارش را با خبرنگاری کتاب شروع کرده گفت: در این نشست خاطراتم زنده شد.

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ درباره مسائل معیشتی خبرنگارها گفت: رویکرد معاونت به سمت رسانه‌هایی است که نیروی انسانی را جدی می‌گیرند، اما پیش‌ازاین هم پیشنهاد دادم تا انجمن خبرنگاران حوزه کتاب تأسیس شود، الان ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر عضو رسانه داریم درحالی‌که ممکن است هنوز بسیاری از خبرنگاران واقعی در این سامانه ثبت نام نکرده باشند.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره سند خواندن و مصوبات که برای عملی شدن آن‌ها تلاش می‌کنند، گفت: برای کتابداران افزایش معیشت انجام دادیم و برای افزایش حمایت‌ها تلاش می‌کنیم البته هنوز مسئله معیشت کتابداران حل نشده است.

اعزام خبرنگاران به نمایشگاههای بینالمللی

علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره اعزام خبرنگارهای کتاب به نمایشگاه‌های خارجی گفت: دو خبرگزاری نمایشگاه‌هایی را پوشش دادند و به ترتیب سایر خبرنگارها اعزام خواهند شد.

انتهای پیام
captcha