ویروس جدید آنفولانزا؛ ابتلای شدید بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک
کد خبر: 4184321
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

ویروس جدید آنفولانزا؛ ابتلای شدید بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ویروس جدید آنفولانزا ابتلای شدیدتری ایجاد می‌کند، تصریح کرد: برای درمان این بیماری نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشتشهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص آنفلولانزای شایع شده در کشور و مدت زمانی که مبتلایان به این نوع از ویروس بهبود پیدا می‌کنند، گفت: مدت زمان بهبود افراد بستگی به شرایط و وضعیت جسمانی و سن افراد دارد، بر همین اساس نمی‌توان گفت طول درمان همه مبتلایان به یک میزان است.

وی با اشاره به اینکه افراد جوان‌تر با علائم کمتر و حتی بدون علامت ممکن است به آنفولانزا مبتلا شوند و به سرعت بهبود پیدا کنند، گفت: امسال همانطور که اعلام شده بود شدت بیماری مقداری بیشتر است و ویروسی که بیماری را ایجاد می‌کند شدت بیماری بیشتری ایجاد می‌کند. در ویروس آنفولانزا همه ساله تغییرات متعددی رخ می‌دهد و این روتینی است که صدها سال ادامه داشته است. پنج سال قبل هم افزایش شدت بیماری را در کشورهای مختلف داشتیم و به همین دلیل است که موارد شدید ابتلا را مشاهده می‌کنیم.  

عرشی در پاسخ به این سؤال که بیشترین درمان ارائه شده به مردم هنگام ابتلا به آنفولانزا تجویز سرم است، آیا بهترین روش درمان این نوع آنفولانزا، سرم‌تراپی است؟ گفت: در مورد آنفولانزا اصولاً آنتی‌بیوتیک نباید مصرف شود و توصیه می‌کنیم مردم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک خودداری کنند و فقط در موارد بسیار معدودی در مورد آنفولانزا ممکن است پزشک صلاح بداند که آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

وی با انتقاد از گستردگی تجویز سرم برای درمان آنفولانزای شایع، گفت: سرم درمانی را به این گستردگی که بعضی جاها می‌بینیم، مطلقاً توصیه نمی‌کنیم و آندیکاسیون‌های آن بسیار کمتر از این مقدار است و امیدواریم حالت تجاری پیدا نکند؛ ولی در موارد شدید ابتلای افراد مسن و هر زمانی که پزشک متخصص مربوطه صلاح بداند ممکن است سرم تجویز شود اما نه به صورت گسترده‌ای که ما در برخی از مراکز خصوصی شاهد آن هستیم.

عرشی اضافه کرد: بخشی از تجویز بی‌رویه سرم به مبتلایان آنفولانزا به این موضوع باز می‌گردد که بیماران سیستم‌های پزشکی را تحت فشار قرار می‌دهند که آنتی‌بیوتیک یا سرم برای آنها تجویز شود ولی به صورت گسترده از نظر علمی این اقدام محلی از اعراب ندارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا میزان سرایت این آنفولانزا بالاتر از سایر ویروس‌های آنفولانزاهای سال‌های گذشته است؟ گفت: اینها مواردی است که معمولاً به تحقیق و بررسی چند ساله نیاز دارد و اصولاً افرادی که این بیماری را مبتلا نشده‌اند یا واکسن تزریق نکرده‌اند و یا بدن آنها ضعیف است بدنشان مستعدتر است که به این بیماری مبتلا شوند.

وی در خصوص بهترین روش تغذیه برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به آنفولانزا، گفت: تغذیه سالم و استفاده کمتر از غذاهای سرخ کرده و چربی و شیرینی‌جات به خصوص در افراد مسن بهترین روش است که توصیه می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha