امیدآفرینی و اثبات کارآمدی؛ مؤثرترین راهکار برای تحقق مشارکت حداکثری + صوت
کد خبر: 4184369
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
انبارلویی بیان کرد:

امیدآفرینی و اثبات کارآمدی؛ مؤثرترین راهکار برای تحقق مشارکت حداکثری + صوت

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به برنامه همیشگی غرب و دنباله‌های داخلی آن در کشور برای کم‌رونق ساختن انتخابات و تضعیف جمهوریت نظام گفت: با توجه به تأکیدات چندباره رهبر انقلاب مبنی بر زمینه‌سازی برای پرشورتر شدن انتخابات، عملکرد مثبت دولت، دستگاه‌های اجرایی و شورای نگهبان تا زمان انتخابات هم کارامدی نظام را بالاتر برده و هم در جامعه امید ایجاد می‌کند که هر دو ازجمله عوامل تحقق مشارکت حداکثری هستند.

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره دلایل تأکید همیشگی رهبر انقلاب اسلامی بر مسئله مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با استناد به مبانی دینی گفت: مسئله مشروعیت مردمی نظام اهمیت فوق‌العاده‌ای برای امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب از آغاز انقلاب تا به امروز داشته است. اگر مردم پشتیبان نظام سیاسی نباشند و سازه‌های آن را نسازند در عمل یک نظام سیاسی به سمت غیر مردمی شدن حرکت می‌کند. تأکید امام(ره) و رهبر انقلاب بر مسئله حضور و مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف نیز در قالب واژه مردمسالاری دینی بیانگر آن است که رهبران انقلاب یک نگاه درون‌دینی به حق تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان دارند و جمهوریت را عامل بیرونی که از  غرب به اسلامیت متصل شده نمی‌دانند بلکه با خوانش دینی و اسلامی جمهوریت را به رسمیت می‌شناسند و بر آن تأکید دارند.

وی افزود: به همین دلیل حضور و مشارکت مردم در قانون اساسی به مثابه یک حق الهی دیده شده و خداوند انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است و هیچ‌‏كس نمی‏‌تواند این حق الهی را از انسان سلب كند. لذا مردم باید در امور مربوط به کشور مشارکت کرده و در تعیین سرنوشت خود سهمیم باشند. در این وضعیت تصمیمات نظام پشتوانه و عقبه مردمی دارد و نظام با قدرت بیشتری می‌تواند مسائل داخلی و خارجی خود را پیش ببرد و مشکلات را با همراهی مردم حل کند.


بیشتر بخوانید:


انبارلویی درباره برنامه همیشگی دشمنان برای کم‌رونق ساختن حضور مردم در انتخابات گفت: یکی از برنامه‌های ثابت دشمنان انقلاب از ابتدا تا امروز، تضعیف پایه‌های مردمی نظام اسلامی بوده و آنها سعی داشتنده جمهوری اسلامی مبتنی بر رأی مردم نباشد و لذا اخلال در جمهوریت همواره در دستور کار دشمنان انقلاب بوده و هست. دشمنان به خوبی می‌دانند ریشه اصلی قدرت جمهوری اسلامی فراتر از قدرت نظامی، در مردم و حمایت ایمانی و اعتقادی مردم از انقلاب و نظام است و اگر این پایه قدرت را تضعیف کرده و از بین ببرند، جمهوری اسلامی را از ماهیت خود تهی کرده و راحت‌تر می‌توانند با آن مقابله کنند. لذا نهادی مانند شورای نگهبان وظیفه حساسی در صیانت از جمهوریت در کنار اسلامیت به منزله پایه‌های مشروعیت نظام دارد.

نقش شورای نگهبان در حفاظت از جمهوریت  

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره نقش نهاد شورای نگهبان در فراهم ساختن زمینه مشارکت بالای مردم در انتخابات به ویژه با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب در دیدار اخیر اعضای این شورا بر این مسئله گفت: شورای نگهبان پاسدار و حافظ دو اصل جمهوریت و اسلامیت نظام است که اسلامیت را با تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی پاسداری می‌کند و جمهوریت را با نظارت بر نهادهای انتخابی از طریق بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری انجام می‌دهد و نمی‌گذارد کسانی که اعتقادی به قانون اساسی، نقش مردم و اسلامیت نظام ندارند وارد ساختار قدرت شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: بنی‌صدر به منزله اولین رئیس‌جمهور پس از انقلاب، بدون نظارت نهادی همچون شورای نگهبان وارد رقابت انتخاباتی شد و توانست رأی مردم را کسب کند و در نهایت دیدیم که به واسطه خیانت و بی‌کفایتی از کشور گریخت و لذا وجود نهادی همچون شورای نگهبان برای صیانت از مردمسالاری از طریق نظارت قانونی بر فرآیند انتخابات و صلاحیت نامزدها ضروری است تا هم از رأی مردم محافظت و هم جمهوریت نظام تضمین شود. در واقع این شورا با انجام دقیق این وظیفه هم اطمینان خاطر مردم را برای مشارکت و صیانت از رأی خود بالا برده و هم مانع از متمایل شدن نظام به سمت دیکتاتوری می‌شود.    

نظام در مقابل دو لبه قیچی

انبارلویی درباره اهداف برخی هجمه‌ها به نهاد شورای نگهبان در ایام انتخابات گفت: یک جریان غرب‌گرا در کشور وجود دارد که با دشمنان در ضربه زدن به جمهوریت نظام همگرایی دارد و همواره عملکرد شورای نگهبان را در زمان انتخابات زیر سؤال می‌برد و با اتهام‌زنی به این نهاد سعی می‌کند بر نظارت قانونی شورای نگهبان بر انتخابات ایجاد اختلال کرده و اطمینان و اعتماد مردم را به شورای نگهبان کاهش داده و از این طریق با تشکیک در رقابت سیاسی اثر منفی بر روی این مؤلفه بگذارد.

کد

وی افزود: در خصوص مشارکت در انتخابات نیز باید گفت غرب با تحریم‌ها و فشار اقتصادی بر مردم و اخلال در روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای جهان به دنبال ایجاد نارضایتی در مردم و به تبع آن ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت و کاهش میل به مشارکت است که نظام در مقابل باید با اثبات کارآمدی خود در حکمرانی این توطئه را خنثی کرده و مشارکت مردم را افزایش دهد. به عبارتی نظام در مقابل دو لبه قیچی تحریم‌ها و ناکارآمدسازی از یکسو و فشار سرویس‌های امنیتی و رسانه‌های دشمن و ارتباط آنها با جریان غرب‌گرا برای اخلال در مشارکت از سوی دیگر قرار دارد که می‌خواهند جمهوریت نظام را سست کنند.  

امیدآفرینی دولت سیزدهم؛ زمینه‌ساز تحقق مشارکت حداکثری 

انبارلویی درباره تأثیر نقش عملکرد دولت و تبیین دستاوردهای آن در بالا رفتن سطح مشارکت گفت: دولت سیزدهم به طور جهادی همه همت خود را بر روی حل مشکلات مردم گذاشته و استقبال عظیم مردمی در دو سفر استانی رئیس‌جمهور به کردستان و کهگیلویه و بویراحمد گواه آن است که مردم به تدریج در حال لمس دستاوردها و آثار اقدامات و خدمات دولت هستند و این موتور محرکی برای مشارکت حداکثری در انتخابات است که دولت با امیدآفرینی در بین مردم ایجاد کرده است.           

انتهای پیام
captcha