کمتر از ۴ درصد زائران قبل از سفر پیش‌بینی اسکان ندارند
کد خبر: 4185666
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد:

کمتر از ۴ درصد زائران قبل از سفر پیش‌بینی اسکان ندارند

جلیل بامشکی گفت: براساس آمار تحلیلی ارائه شده، تقریباً حدود ۹۶ درصد از زائران برای حضور در مشهد پیش‌بینی اسکان دارند و تنها کمتر از ۴ درصد پیش‌بینی ندارند.

سیدجلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهدسیدجلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: اگر بخواهیم کار مؤثری را در حوزه زیارت و گردشگری انجام دهیم، با طیف گسترده‌ای از جامعه هدف روبرو هستیم و براساس سرشماری‌ها، سالانه میزبان حدود 30 میلیون زائر داخلی و خارجی هستیم.

وی ادامه داد: این معاونت در بحث زیارت و گردشگری، بیشتر در حوزه اجرا فعالیت می‌کند و سیاستگذار این موضوع شورای اسلامی شهر مشهد است که البته در یک سال اخیر کمتر جلساتی در این باره برگزار شده است.

بامشکی افزود: در معاونت زیارت و گردشگری شهرداری مشهد، کمیته زیارت و گردشگری تشکیل شد که هم از دانشگاه و هم از سازمان‌های مردم‌نهاد در این کمیته عضو هستند و قبل از هر کار اجرایی در این حوزه، طرح مورد نظر در این کمیته بررسی می‌شود.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: هر سال در دهه پایانی ماه صفر و نوروز شاهد پیک حضور زائر هستیم که در حوزه‌های مختلف ارائه خدمت صورت می‌گیرد، در خصوص اسکان زائر هر چند ما متولی نیستیم، اما در حوزه اسکان اضطراری به زائران ارائه خدمت می‌کنیم و برای این مقوله نیز اماکنی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: برپایی ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی مشهد، ایجاد پایگاه راهنمای زائر در اطراف حرم مطهر رضوی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از دیگر موارد در حوزه خدمت به زائران در این معاونت است.

کمتر از 4درصد زائران قبل از سفر پیش‌بینی اسکان ندارند

بامشکی بیان کرد: در این مدت کوتاه، خدمت در معاونت سعی کردیم برای اجرای برنامه‌های ویژه زائران با کار علمی ورود کنیم و برخلاف اینکه یک کار روتین همه ساله انجام می‌شد و در همه مبادی ایستگاه استقبال از زائر برپا می‌شود.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: براساس آماری که از پژوهش تیم آماری صورت گرفت، متوجه این موضوع شدیم، در یکی دو مبادی ورودی به جز دو روز آخر دهه پایانی ماه صفر زائری نداریم، لذا در این مبادی‌ها ایستگاه استقبال برپا نمی‌شود و در این مبادی برای استقبال از زائر از ظرفیت مردمی استفاده می‌شود. علاوه بر این تیم‌های آماری تحلیلی ارائه دادند که آیا زائران برای اسکان برنامه‌ریزی کردند یا خیر، تقریباً حدود 96درصد پیش‌بینی اسکان داشتند و تنها کمتر از 4درصد در این خصوص پیش‌بینی نکرده بودند.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در بحث پشتیبانی، ورود غیرمستقیم است، گفت: براساس این تحلیل بر آن شدیم که ورود بیش از حد به مقوله اسکان نداشته باشیم، چرا که این امر باعث می‌شود به اقتصاد شهر ضربه وارد شود، لذا برای سال پیش رو بیش از اندازه به مقوله اسکان ورود نمی‌کنیم تا نظم اقتصاد شهر به هم نخورد.

انتهای پیام
captcha