دانشگاه اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است
کد خبر: 4186284
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو:

دانشگاه اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است

آیت الله رئیسی با اشاره به نقش تحول‌آفرین دانشگاه در کشور گفت: دانشگاه اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش ایکنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی که صبح امروز، چهارشنبه 15 آذر، برای گرامیداشت روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود در سخنانی دانشگاه را مرکز علم، دانش و تولید علم خواند و گفت: دانشگاه به کشور قدرت می‌بخشد. نیروهای آموزش‌دیده، دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص و هم تعهد دارند، می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول‌آفرین باشند.
 
وی با تأکید بر اینکه قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه کشور است، افزود: توانمندی کشور با علم، دانش و فناوری دارای اهمیت است.
 
رئیسی اظهار کرد: آینده ایران و ایران آینده را علم، دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه متکفل این مسئولیت مهم است.
 
رئیس‌جمهور با تحول‌آفرین خواندن دانشگاه گفت: به جرئت معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است.
 
رئیسی تاکید کرد: دانشجو در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گره‌گشایی می‌کند و باید همواره در جایگاه روشنفکری قرار داشته باشد. رئیس قوه اجرایی افزود: دانشجو در این جایگاه روشنفکری لازم است ببیند قبل از اینکه دیگران ببینند؛ رصد بکند، قبل از اینکه دیگران رصد بکنند و شرایط جامعه را خوب درک بکند و در زمان لازم، مطالبه‌گری و حق خواهی کند و به اصلاح امور حساس باشد.
 
وی ابراز کرد: دشمن چون نقش دانشگاه را فهمیده بود تلاش کرد دانشگاه را به هم بریزد و کسب علم و معرفت را مختل کند. سال گذشته دیدید که دانشگاه هدف بود اما باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و نگذاشتند به اهداف پلیدش برسد و او را ناامید کردند.
 
رئیس قوه مجریه تاکید کرد: دانشگاه کانون اخلاق، ادب، کرامت انسانی، خداخواهی و دگر خواهی است؛ در عین حال توجه به محرومان و مستضعفان و توجه به قانون اجرای عدالت، فضایلی هستند که محل کسب آن‌ها، در دانشگاه است. 
 
رئیسی با بیان اینکه جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است افزود: جنبش دانشجویی، جنبشی است که می‌تواند هم ضد استبداد داخلی و هم ضد استعمار خارجی باشد. رئیس‌جمهور گفت: نقش دانشجویان ما در دفاع مقدس، در دفاع از حریم و حرم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، با اهمیت بوده است و بازخوانی این نقش برای دانشگاهیان، بسیار اهمیت دارد.

رئیسی با بیان اینکه دانشگاه تمدن‌ساز است گفت: مدنیت و پیشرفتی که دانشگاه ایجاد می‌کند، بسیار اهمیت دارد؛ دانشگاه، سیاسی است، اما سیاسی‌کار نیست؛ سیاسی است یعنی اینکه نسبت به جامعه خود و نیاز‌های آن، شناخت دارد و آماده ایفای نقش است. رئیس‌جمهور گفت: برخی فکر می‌کنند سیاسی‌بودن به معنای آن است که دانشگاه به باشگاه احزاب و دسته‌جات سیاسی، تبدیل شود و دانشجو، پیاده‌نظام سیاسیون شود؛ ما این وضعیت را سیاسی‌بودن دانشگاه نمی‌دانیم.

رئیسی گفت: دانشگاه سیاسی آن است که نسبت به مسائل جامعه حساس باشد و این حساسیت، حساسیت بسیار مبارکی است؛ در عین حال دانشجوپروری، پرورش عالم و نخبه و چهره‌های محقق و پژوهشگر، شأن و جایگاه دانشگاه است، اما متأسفانه دانشگاه و کشور، گرفتار مدرک‌گرایی شده است.

رئیسی با اشاره به دو ابرپروژه دشمن، گفت: دشمن نخست به دنبال منزوی کردن ایران در جهان بود. رصد کنید و ببینید که امروز شرایط در جهان و منطقه چگونه است، این دشمن است که منزوی شده نه جمهوری اسلامی ایران.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: رؤسای جمهور کشورها بارها اذعان کردند که ایران ابرقدرت منطقه و کشوری مستقل است و به طور رسمی می‌گویند بنا دارند مسائل منطقه را با ایران حل کنند.
 
وی با بیان اینکه مقاومت با اقدامات خود در منطقه زیر میز گزینه‌های مختلف دشمنان زده است، گفت: مقاومت محاسبات دشمن را در منطقه و جهان به هم زده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در منطقه دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به ابرپروژه دوم دشمن؛ مأیوس‌سازی مردم، گفت: آنها در این قسمت هم شکست خوردند. آنها می‌خواستند بن‌بست‌نمایی کنند غافل از اینکه در نظام و کشور بن‌بستی وجود ندارد. آنها القا می‌کردند که مردم با این شرایط باید منتظر قحطی، تورم سه رقمی و قطعی آب آشامیدنی باشند اما زهی خیال باطل.
             
 
       
    
انتهای پیام
captcha