شهید چمران؛ دانشجوی تراز انقلاب از دیدگاه مقام معظم رهبری
کد خبر: 4186403
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

شهید چمران؛ دانشجوی تراز انقلاب از دیدگاه مقام معظم رهبری

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان ویژگی‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی را همچون شهید چمران از دیدگاه مقام معظم رهبری تبیین کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین فاطمی نیک، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین امین فاطمی‌نیک، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، ضمن تبریک روز دانشجو با اشاره به اینکه در مورد این روز چند نگاه وجود دارد، اظهار کرد: یک نگاه به تاریخچه روز دانشجو و شهادت سه جوان دانشجو است که در حقیقت اعتراض به وادادگی و دخالت در تمامیت ارضی یک کشور و همچنین نادیده گرفتن حق مردم و بلندکردن پرچم آزادی‌خواهی و آزادی اندیشی است که با دیکتاتوری سرکوب شد و به قیمت جانشان این روز با اینکه ۳۵ سال قبل از انقلاب اسلامی بوده، در کشور ماندگار شد، بنابراین یک نگاه پیشینه تاریخی این روز است که ارتباطی با انقلاب اسلامی ندارد و قرائت روز دانشجو یک فرآیند دارد جایگاه بلند انسان عالم و انسان غیرعالم در نزد اسلام غیر قابل انکار است.

وی با طرح این سؤال که بین یک دانشجویی که در ایران اسلامی درس می‌خواند با یک دانشجویی که در یک کشور غیر اسلامی و حتی یک کشور مخالف درس می‌خواند چه تفاوتی وجود دارد؟ گفت: اگر با همان نگاه حماسه‌سازی و دانش‌اندوزی و تولید ببینیم گاهی ممکن است دانشجوی غیر ایرانی از دانشجوی ایرانی جلوتر باشد، پس اینجا مرزها متفاوت می‌شود و همین است که دانشجوی در نظام اسلامی ایران از قرائتی که از انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ می‌گیرد می‌تواند خود را با دیگر دانشجویان جهان متمایز کند.

فاطمی‌نیک با اشاره به اینکه دانشجویی که حماسه انقلاب اسلامی به رهبری ولایت فقیه پدید آورد و دانشجویانی که این حماسه را در دوره‌های و به شکل مدرن ادامه می‌دهند دانشجویان انقلاب هستند، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم دانشجو در انقلاب اسلامی باید متفاوت باشد سؤال پیش می‌آید که دانشجو چه کاره است؟

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان با بیان اینکه یکی از مشکلات دانشجویان در چند دهه انقلاب اسلامی این است که نمی‌داند چه کاره است و هویت دانشجویی برای او معلوم نیست، افزود: در این رابطه در سخنان رهبر معظم انقلاب آمده است که می‌فرماید: «به نظر بنده و برخی بزرگترین مشکل دانشجو هویت دانشجویی اوست و همانند دیگران نمی‌داند دقیقاً چه کاره است».

وی با اشاره به اینکه در کلام امام(ره)، مقام معظم رهبری و اندیشمندان و بزرگان انقلاب گذاره‌هایی برای معرفی دانشجو آمده است، بیان کرد: یکی از بهترین راه‌های شناخت دانشجو و همچنین پاسخ به این پرسش اصلی که دانشجو در نظام فکری ایران نوین اسلامی با دانشجویی در دانشگاه دیگر کشورها چه تفاوتی دارد این است که به سراغ الگو و تراز برویم، ترازی که خودمان آن را تعیین نکرده باشیم بلکه آن را با دیدگاه یک اسلام‌شناس، انقلاب‌شناس و حکیم فرزانه ببینیم.

فاطمی‌نیک ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند: «به نظر بنده دانشجوی تراز انقلاب شهید چمران است»، ایشان در بین بسیاری از دانشجویان شهیدی که داشتیم که دانشگاه دیده و جوان بوده و در دهه دوم و سوم زندگی خود بودند، مانند شهیدان زینعلی، تهرانی‌مقدم، صیاد شیرازی، حسن باقری و ... شهید چمران را به عنوان دانشجوی تراز انقلاب انتخاب کردند، چرا؟ شهید چمران چند ویژگی داشت، یکی اینکه فوق‌العاده درس‌خوان بود و به عنوان نفر اول آزمون‌های تعیین رتبه برتر دانشجو به دانشگاه‌های خارجی، رتبه اول را کسب کردند، دوم همزمان با دوره دانشجویی اهل تحصیل علوم دینی نیز بود، اهل ذوق ادبی و هنری بود و اهل خودسازی و رفتار بود که با اینکه چندین سال خارج از ایران بوده در خاطره مشهور خود خطاب به مادرشان چنین می‌گوید: «مادر یادت هست آن زمانی که از ایران رفتم گفتی پسرم خدا را فراموش نکن اکنون به تو می‌گویم در این مدت یک لحظه خدا را فراموش نکردم».

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان ادامه داد: بخشی دیگر از شخصیت شهید چمران رزمنده و فرمانده جنگ‌های نامنظم است که مسلط به زبان‌های بیگانه بوده، کسی بوده که دغدغه مسائل سیاسی، کشوری و حکومت‌داری را دارد و به همین دلیل به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد و در اوایل انقلاب با دیدی همه‌گیر اولین مخالف پاکسازی کامل ارتش بود، یک شخصیت چندگانه مسلط به مسائل علوم ارتباطی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و دینی داشت و در کنار همه اینها یک شخص معتقد، مؤمن، متقی، اهل هنر و ذوق و با روحیه لطیف بود، همراه با امام موسی صدر در لبنان حزب تعریف کرده و مؤسسه ایجاد کردند.

شهید چمران؛ مردی تشکیلاتی

وی بیان کرد: وقتی رهبر حکیم انقلاب می‌گویند الگوی دانشجوی کنونی و تراز انقلاب شهید چمران است تمام این‌ها را در ذهن خود گذرانده که شهید چمران یک شخصیت چند بُعدی بوده، حتی این شهید یک مرد تشکیلاتی بود که می‌دانست چه کسی را در چه جایی به کار ببرد که عملیاتی که در دست دارد به پیروزی برسد، که این را نیز در سخنان رهبری و در آرشیوهای صدا و سیما داریم که پخش شده‌اند که می‌گوید فلان کوه را با چهار نفر و یک شهید فتح کردیم.

دانشجوی زنده کیست؟

فاطمی‌نیک با طرح این سؤال که دانشجوی جمهوری اسلامی ایران با دانشجوی دیگر کشورها که با جمهوری اسلامی ضدیت دارد چه تفاوتی دارد، بیان کرد: تفاوت در این است که این دانشجو در سه ناحیه بینش، منش و کُنش خدا و معنویت را در نظر دارد و این سه را با ضریب دانش و تخصص درمی‌آمیزد، اینگونه دانشجویی هویت خود را خدمت به انسان و کشور در راستای بندگی خدا می‌بیند، این دانشجو زنده است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان ادامه داد: دانشجوی زنده یعنی همان انسان متعبد، متقی، فاضل و بصیر که خط فکری و رفتاری او از انسان‌های بی‌خدا، رها شده در دنیا و به دور از هویت اجتماعی، انسانی، اسلامی و حقیقی کاملاً متمایز است و این دانشجو الگوی خود را شهید چمران و افرادی همچون او، شهید سلیمانی در بخش‌های مختلف شخصیتی، شهید احمدی‌روشن و دیگر شهیدان می‌داند.

وی افزود: شهید احمدی روشن از مرحوم آیت‌الله خوشبخت می‌پرسد که آقا ما شیمی خواندیم و کار هسته‌ای می‌کنیم آیا نسبت با ظهور نقشی داریم؟ این پرسش نشان می‌دهد که یک جوان دانشجو و یک مؤمن اندیشمند صاحب علم و تخصص باید به مسئله ظهور توجه کند.

فاطمی‌نیک تأکید کرد: دانشجویی که تخصص خود را در راه خدمت دنیای خود قرار داده و مردم را فراموش می‌کند و دنبال نیاز جامعه و امام جامعه نیست و خودمحور است دانشجوی مرده بوده و اصلاً زنده نیستند و حیات واقعی ندارند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان بیان کرد: چیزی که اینجا می‌توانیم مطرح کنیم سنجش و خودآزمایی دانشجوی ایرانی از خود نسبت به دیگر دانشجویان دنیاست، خودش بگوید کجا هستم، شهید چمران را نشناسد و به دور از آشنایی با این شهید و معرفی رهبری در الگوی تراز و به دور از ماجرای نظام فکری سه‌گانه بینش، منش و کُنش در راستای بندگی خدا، این سنجش این است که ببیند آیا با این دانش خود گره‌ای از مسائل فردی و جمعی و نزدیکان اطراف خود باز می‌کند یا گره‌ای می‌افزاید؟ آیا یک برنامه روشن چند ده ساله برای تحصیل خود دارد؟ آیا فقط مدرک می‌خواهد یا یک تخصص زایشی و در خدمت به بشر می‌خواهد؟ آیا نسبت به تخصص خود، خود را در پیشگاه خدا مسئول می‌بیند؟ آیا تلاش‌ها و زحمت‌های علمی را برای پویایی دانش خود به جان می‌خرد؟ آیا در بحث‌ها و مناظره‌های علمی به طور گسترده شرکت می‌کند؟ آیا خود را نسبت به مسایل اجتماعی و رخدادهای جهانی مسئول می‌بیند؟ آیا بر آگاهی‌های خود در بخش‌های گوناگون به دنبال دانش‌اندوزی و مهارت‌افزایی هست؟ و آیاهای گوناگونی که ابزار خوبی برای خودآزمایی دانشجو است.

انتهای پیام
captcha