تشرف سالانه 5 تا 7 میلیون زائر غیرایرانی به حرم رضوی
کد خبر: 4186775
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

تشرف سالانه 5 تا 7 میلیون زائر غیرایرانی به حرم رضوی

مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی با بیان اینکه سالانه بین 5 تا 7 میلیلون زائر غیر ایرانی به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند گفت: 25 نوع خدمت متفاوت به این گروه از زائران در حرم مطهر رضوی ارائه می‌شود.

تشرف سالانه 5 تا 7 میلیون زائر غیرایرانی به حرم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد ذوالفقاری، مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها، رویکرد و خدمات مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی پرداخت و اظهار کرد: خدمت‌رسانی به زائر در مسیر تحقق زیارت با معرفت برای زائر امام رضا(ع) از رویکردهای این اداره است.

وی بیان کرد: در واقع زائران در سفر به مشهد مقدس و تشرف به حرم رضوی با مسائلی مواجه می‌شوند که بخش‌های مختلفی در صدد پاسخ به نیازهای آنان هستند، بخش‌عمده‌ای از نیازهای زائران در حوزه‌های معرفتی و مرتبط با زیارت است که مدیریت زائران غیر ایرانی در کنار سایر بخش‌های حرم مطهر همچون معاونت خدمات زائران، اماکن متبرکه حرم مطهر و... تلاش می‌کند رویکرد خدمت‌رسانی برای تحقق زیارت متعالی زائران را محقق کند.

ذوالفقاری همچنین به اهداف این مدیریت اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که زائر یک زیارت به یادماندنی، روح‌بخش و همراه با توشه معنوی داشته باشد و در همین راستا ماموریت ما تمشیت امور فرهنگی، تبلیغی، دانش‌افزایی، راهنمایی و نرم‌افزاری سفر زائر امام رضا(ع) در حرم مطهر است.

وی با بیان اینکه خدماتی که به زائران ارائه می‌دهیم نزدیک به 25  نوع خدمت است، گفت: این خدمات در صحن غدیر ویژه زائران غیر ایرانی عرب زبان، در رواق غدیر ویژه زائران اردو زبان و در رواق دارالرحمه نیز ویژه زائران عرب زبان و آذری زبان ارائه می‌شود. در ایام سرد سال نیز در رواق دارالرحمه مراسمی ویژه عربان زبانان برگزار می‌شود، همچنین در طول سال نیز پذیرای هزاران کاروان زائر غیر ایرانی هستیم و خدماتی همچون برنامه‌های حرم‌شناسی را برای آنان اجرا می‌کنیم.

ذوالفقاری افزود: تعداد 700 خدمه خواهر و برادر فرهیخته به‌صورت 24 ساعته مشغول به خدمت‌رسانی به این گروه از زائران هستند و ویژگی این خادمان، داشتن تحصیلات بالا و مسلط بودن به یک زبان خارجی است و اغلب از اساتید دانشگاه‌ها و یا کسانی هستند که سابقه فعالیت در سفارت‌خانه‌ها را دارند و یا رایزن فرهنگی خانه‌های فرهنگ مراکز ایران و.. هستند.

مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه در این مدیریت 14 زبان را پوشش می‌دهیم، گفت: سالانه بین 5 تا 7 میلیلون زائر غیرایرانی به بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند که از این تعداد 65 درصد از کشورهای عربی، 25 درصد از کشورهای شبه قاره هند و 10 درصد از کشورهای آذربایجان، ترکیه، اروپا و آمریکا هستند.

انتهای پیام
captcha