نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و صنایع دستی دارای چه ظرفیت‌هایی است
کد خبر: 4187945
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و صنایع دستی دارای چه ظرفیت‌هایی است

مدیر اجرایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به تشریح ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که دو نمایشگاه مذکور در اختیار قرار می‌دهد، پرداخت.

نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و صنایع دستی، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، احمدرضا نقیب‌زاده، مدیر اجرایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی امروز، 23 آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیرازبا یادآوری اینکه این نمایشگاه‌ها طی روزهای 13 تا 16 دی‌ماه جاری در شیراز برگزار می‌شوند، به بیان ظرفیت‌های آن‌ها و فرصت‌هایی که دو نمایشگاه مذکور در اختیار قرار می‌دهد پرداخت.

وی یادآور شد: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی اجرا می‌شود که این مسئله جزو نقاط قوت برگزاری این دو رویداد هستند.

وی تصریح کرد: این نوع برگزاری رویدادهای  بزرگ همچون این نمایشگاه می‌تواند الگویی برای دستیابی به دستاوردهای موردنظر بر پایه توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها در استان فارس باشد.

نقیب‌زاده، توجه به معرفی توانمندی‌های صنایع دستی استان فارس، معرفی ظرفیت‌های انواع  گردشگری، حضور کلیه تشکل‌های گردشگری و فعالان صنعت گردشگری در بخش‌های مختلف و تلاش برای ایجاد تعاملات منجر به توسعه همکاری بین آن‌ها را از جمله برنامه‌هایی برشمرد که در برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی و در حال انجام هستند.

وی با بیان اینکه عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های متعدد میان این فعالان از جمله مهم‌ترین دستاوردهای دو نمایشگاه مذکور خواهد بود، گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده شاهد حضور نمایندگانی از چند کشور به‌منظور آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری استان فارس و همچنین برقراری ارتباط با فعالان گردشگری در بخش خصوصی خواهیم بود که می‌تواند منجر به افزایش تعداد گردشگران  خارجی به استان فارس شود لذا یکی از دلایل استقبال صورت گرفته برای حضور در این نمایشگاه وجود چنین برنامه‌ها و جذابیت‌هایی است.

نقیب‌زاده همچنین گفت: حضور اقوام ایرانی و معرفی توانمندی‌های آن‌ها، حضور عشایر در چارچوب برنامه‌های میز ملی عشایر، حضور کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در کنار دیگر تشکل‌های گردشگری از جمله نقاط قوت این نمایشگاه خواهد بود.

مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری فارس با ابراز امیدواری از اینکه ارزیابی‌هایی که در طول برگزاری این نمایشگاه انجام می‌شود گویای مدعای برگزاری متفاوت این برنامه باشد، گفت: زیرساخت‌هایی که برای این نمایشگاه پیاده‌سازی شده‌اند، در شمار زیرساخت‌هایی هستند که می‌تواند برای سال‌های آینده توسعه پیدا کنند.

مجری سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی  شیراز هر ساله و طی دوازده سال در این شهر برگزار شده است ولی در واقع این نمایشگاه یک رویداد مهم و تأثیرگذار در حوزه گردشگری است چرا که در قالب برگزاری آن جریانی در حوزه تخصصی گردشگری و صنایع دستی اتفاق می‌افتد که برنامه‌ریزی‌ها و رویدادهای یک سال آینده فعالان این دو حوزه تخصصی  را رقم می‌زند، به طور مثال می‌توان به تبادل نظر و ارتباطات چهره به چهره و جلسات تخصصی فعالان حوزه گردشگری سراسر کشور با یکدیگر و همچنین  تهیه و معرفی و اجرای تورهای گردشگری و تخصصی توسط فعالان  گردشگری در ابعاد ملی و بین‌المللی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی هم علاوه بر فروش و بازاریابی محصولات دست‌ساز هنرمندان و صنعتگران سراسر کشور، این نمایشگاه محل امن و مناسبی برای انتقال تجربیات و تخصص‌های هنرمندان صنایع دستی در قالب نشست‌های تخصصی خواهد بود.

دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمين نمايشگاه ملی صنايع دستی نیز در این نشست گفت: نمایشگاه رویدادی سازمان یافته است که در آن ارائه‌کنندگان و بازدیدکنندگان می‌توانند با کنش‌های ساختارمند و هماهنگ به داد و ستد، رقابت و همکاری بایکدیگر بپردازند.

خسرو مقدسی، نمایشگاه‌ها را مکانی برای تبلیغات زنده  و محلی برای تبادل انديشه‌ها عنوان کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه در جهان، حدود 3500 سال قدمت دارد و در واقع این فنیقی‌ها در بین‌النهرین بودند که اولین نمایشگاه‌های بین‌المللی را پایه‌گذاری کردند اما آنچه امروزه از نمایشگاه‌ها به ذهن متبادر می‌شود، از اواسط قرن نوزدهم در کشورهای صنعتی پایه‌گذاری شده و پس از آن تقریبا در سراسر جهان مرسوم گشته است.

وی یادآور شد: بازارهای نمایشی اولین بار در ایران به‌عنوان نمایشگاه در اصفهان در دوران صفوی و در دوران قاجار با حضور بازرگانانی از عثمانی و روسیه برپا شد  در سال 1343 قانون تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تصویب و در سال ۱۳۴۸ نمایشگاه بین‌المللی آسیایی با مشارکت ۳۳ کشور در تهران برگزار شد.

مقدسی در ادامه در خصوص ضرورت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: عده کثیری از تمامی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های تجاری را مشتریان بالقوه تشکیل می‌دهد. اولین دلیل برای بازدید از نمایشگاه‌های تجاری، بازدید از محصولات جدید است.

وی با بیان اینکه نیمی از شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌های تجاری شامل مدیران ارشد و مدیران اجرایی هستند، افزود: بیشترین شرکت‌کنندگان در نمایشگاه تجاری دارای قدرت خرید هستند و همچنین نيمی از شرکت‌کنندگان نيز به دنبال حمايت از صنف خود هستند.

دبیر سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی اظهار کرد: گروه کثيری به دنبال افزایش آگاهی، گروه کثيری به دنبال ایجاد روابط مشترک، نيمی از شرکت کنندگان به دنبال رقابت و گروه زيادی هم به دنبال ملاقات با مشتريان و ايجاد شبکه ارتباطي هستند، بنابراين نقش نمايشگاه‌ها بسيار مهم است.

مقدسی در ادامه اهداف برگزاری سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس را برشمرد و افزود: تبیین ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی استان فارس، ایجاد فرصت‌های جدید تجاری و درآمدزایی صنوف گردشگری استان فارس، بهره‌مندی از بازارهای نوظهور بر پایه سلایق جدید گردشگری، دسترسی به بازارهای جدید با رویکرد توسعه گردشگری فارس، انتقال تجربیات و تقویت دیپلماسی عمومی از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه مذکور هستند.

به گفته وی بسترسازی تعامل با شرکت‌ها و موسسات گردشگری ملی و بین‌المللی، فراهم آوردن بستری مناسب برای بیان ایده‌های نو و خلاقانه، رونق کسب و کار و کارآفرینی (استارت‌آپ‌های گردشگری)، توسعه گردشگری پاک، آشنایی فعالان صنعت گردشگری با مباحث نوین(تولید محتوا، اینترنت اشیاء، W3) در گردشگری و معرفی بسته‌های سفر با هدف توزیع همه زمانی و همه مکانی گردشگری در فارس از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه گردشگری پارس هتند.

وی همچنین گفت: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس با یک رویکرد متفاوت اجرا می‌شود که برای تحقق اين هدف از مدت‌ها پیش طراحی و مدل‌سازی شده است تیم‌ها را مشخص کردیم. برای اولین بار وبسایت دو زبانه نمایشگاه جهت ارتباط با مخاطبان و منطبق با نيازهای اجتماعي در عصر فناوری اطلاعات طراحي شده است و در حال حاضر بهره‌برداری می‌شود.

مقدسی با بیان اینکه فضای نمایشگاهی به دو قسمت فضای باز و مسقف تقسیم می‌شود که در بخش مسقف تعداد 5 سالن شامل سالن‌ حافظ، سالن‌های سرو، بهار و نرگس و سالن ملاصدرا، افزود: در سالن حافظ شرکت‌های گردشگری، سفارتخانه‌ها، ادارات مرتبط با صنعت گردشگری، تاسیسات هتلداری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، دفاتر خدمات مسافرتی و کمپانی‌های گردشگری کشورهای مختلف همانند آلمان که برای اولین بار دو کمپانی بزرگ گردشگری از این این کشور در نمایشگاه حضور دارند. سفارتخانه‌ها یا سفرای کشورهای مختلف نیز در نمایشگاه و در سالن حافظ حضور دارند.

وی همچنین از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی نیز در نمایشگاه گردشگری پارس خبر داد و گفت: بخشی از سالن حافظ به هلدینگ‌‌های حوزه ساخت و ساز اقامتگاه‌های بومگردی و تاسیسات هتلداری مشغول به کار هستند، اختصاص یافته است. همچنین بخشی از این سالن به شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اختصاص داده شده است.

دبیر سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس بیان کرد: دو سالن نیز با همکاری معاونت صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و‌ صنایع دستی فارس و اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس به صنعتگران حوزه صنایع دستی و دو سالن دیگر نیز به معرفی خوراک اقوام و‌ توانمندی اقوام در تولید غذای بومی و محلی و همچنین به معرفی گویش، پوشش و آیین‌های سنتی اقوام اختصاص داده شده است.

مقدسی یادآور شد: در بخش فضای باز نمایشگاهی چادر اقوام، چادر عشایر و نمایشگاهی از خودروهای کلکسیونی برپا می‌شود. همچنین کانون اتومبیلیرانی جمهوری اسلامی نیز آمادگی خود را برای حضور در نمایشگاه و معرفی خودروهای همراستا با موضوعات گردشگری اعلام کرده است.

وی همچنین گفت: توجه به موضوع آموزش‌های کاربردی با تدریس اساتید بین‌المللی، ملی و استانی یکی دیگر از اهداف نمایشگاه است که برنامه‌های علمی رویدادی متنوعی به صورت برخط و حضوری در نمایشگاه و در حاشیه نمایشگاه تدوین شده است.

دبیر نمایشگاه گردشگری پارس اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه می‌توان به برنامه‌های آموزشی میز ملی گردشگری عشایر، کارگاه‌های آموزشی حوزه اقوام و خوراک اقوام، نمايش عروسک‌های دست ساخته اقوام برای کودکان و دو کنفراس با حضور استاد برتر دانشگاه‌های اروپا و کارشناس ارشد سازمان جهانی جهانگردی اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha