«لقمان قرآن» وارد بازار نشر شد
کد خبر: 4188126
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

«لقمان قرآن» وارد بازار نشر شد

کتاب «لقمان قرآن» دومین جلد از مجموعه تفسیر مصور قرآن کریم با نگاهی ویژه و طراحی منحصر به فرد، کتاب آسمانی مسلمانان را به زبانی قابل فهم و با استفاده از تصویر به نوجوانان و جوانان توضیح می‌دهد.

به گزارش ایکنا؛ کتاب «لقمان قرآن» دومین جلد از مجموعه تفسیر مصور قرآن کریم برای نوجوانان و جوانان است. لقمان قرآن با نگاهی ویژه و طراحی منحصربه‌فرد قرآن را به زبانی قابل فهم و با استفاده از تصویر به نوجوانان و جوانان توضیح می‌دهد.

سوره لقمان یکی از سوره‌هایی است که با پرورش اخلاقی، می‌خواهد روابط افراد با جامعه را سروسامان بدهد. سپس به خلقت آسمان‌ها و زمین و موجودات بی‌شماری که میان آنها است، اشاره شده و می‌خواهد فقط خداوند آفریننده را که پروردگار عالم است، پرستش کند و از او مدد بخواهد. سپس صحبت از «لقمان» می‌شود؛ کسی که خداوند به سبب رویگردانی‌اش از کارهای بیهوده و زندگی شاکرانه، به او حکت عطا کرد و او معلم این حکمت به اطرافیانش شد.

جلد اول این اثر با عنوان «یاسین قرآن» با استقبال همگانی به چاپ پنجم رسیده است.

در سوابق مجتبی فائق تالیف کتاب «آسیب‌شناسی کارگزاران حکومت از دیدگاه نهج‌البلاغه» است که اثر برتر دومین جایزه علوم انسانی با عنوان جایزه علامه جعفری است و بسیاری از صاحبقران این پژوهش دانشگاهی را مورد تایید قرار داده‌اند.

شکرگزاری از مهمترین نشانههای حکمت، خدا است

مخاطبان در بخشی از متن این کتاب می‌خوانند: در برخی روایت‌ها آمده است که خداوند، به لقمان اختیار داد تا از بین نبوت و حکمت یکی را انتخاب کند و او نبوت را نپذیرفت و حکمت را خواست؛ پس خداوند به او حکمت داد. (تفسیر جوامع الجامع، ج۵، ۶۲)

در کلامی از امام صادق(ع) آمده که به لقمان حکمت داده شده چون پرهیزکار بود، کم‌سخن می‌گفت، در اطاعت از خدا جدی بود، خود را به دیگران وابسته نمی‌کرد، به کار خویش سرگرم بود و در کاری که به او مربوط نبود وارد نمی‌شد، خشمش را کنترل می‌کرد، شوخی بیجا نمی‌کرد و بیهوده نمی‌خندید، برای دنیا نه خوشحال می‌شد و نه غمگین؛ میان مردم، صلح و آشتی برقرار می‌کرد و به هم‌نشینی با عالمان و فقیهان علاقه زیادی داشت. (تفسیر الصافی، ج۴، ۱۴۲)

«حکمت» مجموعه‌ای از علم، عمل و اخلاق خوب و پسندیده‌ است که از هدایت خداوند سرچشمه می‌گیرد. (تفسیر نمونه، ج۱۷، ۳۶-۳۷)

در این آیه آمده است که به لقمان، حکمت داده شد و او برای این نعمت، خدا را شکر کرد. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های حکمت، شکرگزاری خداست.

«شکر» یعنی اینکه انسان تک‌تک نعمت‌ها را ببیند و آن‌ها را از خدا بداند و در جهتی استفاده کند که خداوند راضی است. معمولا برخی نعمت‌ها دیده نمی‌شوند و درنتیجه شکرشان هم به جا آورده نمی‌شود، مثلا سلامتی، امنیت، بهره‌های مادی و معنوی که از طریق ژنتیک و وراثت از پدر و مادر به انسان رسیده است؛ پس در قدم اول انسان باید نعمت‌ها را ببیند و بداند که همه آن‌ها از طرف خداوند برایش مهیا شده است و در مرحله بعد با قلب و زبان، شاکر پروردگار باشد و در آخر، در عمل هم از هر نعمتی در جای خود استفاده کند.(تفسیر نمونه، ج۱۷، ۳۷)

فایده‌ شکر هم برای خود آدم است؛ همان‌طور که ضرر ناسپاسی به خود او برمی‌گردد؛ خداوند نیازی به ما ندارد چه رسید به اینکه به شکر ما، محتاج باشد. شکر ما سبب بهره یافتن ما از توجه، رحمت و برکت اوست و اگر به خورشید وجودش پشت کنیم، تنها خود را از گرمای نورش محروم کرده‌ایم. به قول معروف: «گر جمله کائنات کافر گردند، بر دامن کبریایش ننشیند گرد». (خواجه عبدالله انصاری)(صفحه ۳۶ و ۳۷)

کتاب لقمان قرآن نوشته مصطفی نیک اقبال و مجتبی فائق در ۱۲۸ صفحه مصور و رنگی، در شمارگان ۶۰۰ نسخه در پاییز ۱۴۰۱ به چاپ نهم رسید.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهره حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۱ - ۱۶:۳۳
0
0
کتاب بسیار عالی و خواندنی
captcha