کتاب «شخصیت‌شناسی حضرت زهرا(س) بر پایه کتاب و سنت» منتشر شد
کد خبر: 4188141
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

کتاب «شخصیت‌شناسی حضرت زهرا(س) بر پایه کتاب و سنت» منتشر شد

کتاب «شخصیت‌شناسی حضرت زهرا(س) بر پایه کتاب و سنت» به قلم مجید معارف، از سوی نشر مشعر منتشر شد.

به گزارش  ایکنا، کتاب «شخصیت‌شناسی حضرت زهرا(س) بر پایه کتاب و سنت» برگرفته از دو مقاله علمی است. مقاله نخست «سیمای حضرت زهرا(س) در روایات اهل تسنن» و مقاله دیگر «شاخصه‌های ایمان در الگوی فکری – رفتاری حضرت فاطمه(س)» است.

مولف کتاب، مجید معارف؛ استاد دانشگاه الهیات دانشگاه تهران با بازبینی کلی در مباحث این دو مقاله، به ویژه با تقویت اسناد و افزودن مطالبی دیگر و نیز اصلاح ساختار، اثر فوق را عرضه کرده است.

در این ساختار، مطالبی ذیل این عناوین بیان شده است: «گستره فضایل حضرت زهرا(س) در کتاب و سنت؛ جایگاه فاطمه زهرا(س) در قرآن و تفسیرهای روایی؛ جایگاه فاطمه زهرا(س) در حدیث و تاریخ؛ منظومه اعتقادی حضرت زهرا(س)؛ حضرت زهرا(س) و دفاع از رسالت و ولایت؛ پاکدامنی و عفاف حضرت زهرا(س)؛ بررسی سیره عبادی حضرت زهرا(س)؛ شکوه و جلال فاطمه(س) در قیامت»

در بخشی از این کتاب آمده است: بر اساس آیات قرآن و روایات پیامبر(ص)، فاطمه زهرا(س) از جنبه‌های گوناگون از جمله اراده الهی در چگونگی خلقت وی، برخورداری از تربیت مستقیم پیامبر(ص)، توفیق همسری با علی(ع) و در نتیجه بقای نسل پیامبر(ص)، برخورداری از شرافت مادری نسبت به حجت‌های الهی و ...شخصیتی برگزیده و مؤید به توفیق الهی بود. حضرت زهرا(س) محور اهل بیت پیامبر(ع) محبوب‌ترین انسان نزد رسول خدا(ص)، سرور بانوان دو عالم، معصوم از هر لغزش و خطا، معیاری در تجلی رضا و خشم الهی، تجسم تقوی و معنویت، الگویی شایسته برای به کمال رسیدن انسان در دنیا و وسیله‌ای دلسوز و مهربان برای شفاعت و نجات مؤمنان در آخرت به شمار می‌رود. حضرت زهرا(س) در چهارچوب عمل به ضوابط شرعی، الگوی عملی همه عبادات اسلامی است. در عین حال مداومت بر نماز، سخاوتمندی در انفاق، ایثار و مقدم داشتن دیگران بر خود و جهاد فکری و عملی، در مقابله با ظلم و باطل، از مهمترین محورهای عبادت در سراسر دوران حیات او به شمار می‌رود.

گفتنی است کتاب شخصیت‌شناسی حضرت فاطمه زهرا(س) بر پایه کتاب و سنت، نوشته مجید معارف به سفارش پژوهشکده حج و زیارت، در ۹۶ صفحه و با قطع پالتویی از سوی مؤسسه نشر مشعر به بازار کتاب عرضه شده است.

انتهای پیام
captcha