برگزیدگان جشنواره پژوهشگران برتر شاهد و ایثارگر تجلیل شدند
کد خبر: 4188809
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

برگزیدگان جشنواره پژوهشگران برتر شاهد و ایثارگر تجلیل شدند

مراسم تجلیل از برگزیدگان اولین جشنواره پژوهشگران برتر شاهد و ایثارگر(رویش) یادبود دانشمند جهادگر سعید کاظمی‌آشتیانی برگزار شد.

برگزیدگان جشنواره پژوهشگران برتر شاهد و ایثارگر تجلیل شدندبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم تجلیل از برگزیدگان اولین جشنواره پژوهشگران شاهد و ایثارگر(رویش) یادبود دانشمند جهادگر سعید کاظمی‌آشتیانی و راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر امروز، ۲۸ آذرماه در محل دهکده نشاط حضرت ولیعصر(عج) تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام حامد قوام، رئیس دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار در مراسم،‌ گفت: مرحوم کاظمی‌آشتیانی به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب از سوی مقام معظم رهبری معرفی شدند و ایشان تأکید داشتند که باید امثال مرحوم آشتیانی را به جوانان بشناسانیم. مقام معظم رهبری امثال مرحوم آشتیانی را به عنوان قله‌های بسیج نام بردند که باید به همه جوانان شناسانده شوند.

وی‌ افزود: انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) و ایثارگری شهدا و جانبازان و ایثارگران به پیروزی رسید. امروز در عرصه جدیدی از انقلاب برای خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرار دارد که بخش‌های مختلف کشور باید متناسب با این عرصه و میدان در گام دوم خود را تطبیق داده و به روز کنند.

تولید علم و تربیت انسان

قوام گفت: یکی‌ از بحث‌های مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی علم و پژوهش‌ بود که باید در این زمینه کارهای بزرگی انجام دهیم. در این زمینه بنیاد شهید و امور ایثارگران از سرمایه اجتماعی بزرگ خانواه شهدا و ایثارگران و جهاد علمی فرزندان شهدا و ایثارگران و کسانی که دلبسته فرهنگ ایثار و شهادت هستند، استفاده کرده و نقش خود را در حکمرانی جمهوری اسلامی ایران بازتعریف کرده و برای تحقق تمدن نوین اسلامی وارد میدان شود. برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید به تولید علم و تربیت انسان بپردازیم.

قوام بیان کرد: امروز سرمایه بزرگی در حوزه بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود دارد که باید از این سرمایه استفاده کرده و نسبت به ایجاد تحولات علمی اقدام کنیم. برگزاری همایش‌های علمی در حقیقت نوعی مانور علمی است تا نیازهای پژوهشی و علمی کشور را شناسایی کرده و با برطرف کردن آن به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. این حرکت باعث می‌شود که پیام اسلام و انقلاب را به نسل‌‌های آینده و جامعه بشری برسانیم.

در ادامه این مراسم، محدثه ولی‌زاده، از مخترعان و پژوهشگران برتر بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنانی بیان کرد: باشگاه پژوهشگران با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حمایت از پژوهشگران از پژوهشگران توانمند ایجاد شده و در مسیر علم و پژوهش‌ حرکت می‌کند‌. این باشگاه به دنبال حل مسائل کشور و حلقه اتصال بنیاد با جامعه هدف و اتصال دانش و جامعه می‌شود و توانایی پژوهشگران را در مسیر توسعه و تعالی جامعه حرکت می‌دهد.

وی افزود: این باشگاه انگیزه و خودباوری را در جوانان ایجاد کرده و تلاش دارد تا فرهنگ جهاد و شهادت را در میان ایشان توسعه دهد. حمایت از پژوهشگران و ایجاد زمینه تحقیقاتی در راستای شکوفایی استعدادهای برتر شاهد تحت نظر اساتید مجرب از اهداف این باشگاه است. این باشگاه اقدام به چاپ کتاب در اولین جشنواره رویش کرده است تا با این حرکت بتواند گامی در راه رشد و بالندگی فرهنگی ایران‌ عزیز بردارد.

ولی‌زاده تصریح کرد: در پایان سخن از حمایت نهادهای مؤثر در این حوزه به ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت‌های مربوطه که کمک کردند تا بتوانیم جشنواره رویش را به نحو احسن برگزار کرده و بتوانیم باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر را ایجاد کنیم، قدردانی و تشکر می‌کنیم.

در ادامه‌ و پس‌ از اجرای گروه تواشیح محراب، پروفسور مسعود سلیمانی، پژوهشگر و دانشمند کشور نیز در سخنانی با اشاره به فرمایش امام علی(ع) مبنی بر اینکه هر که علم داشته باشد، سلطان است، اظهار کرد: این پژوهش‌ و تحقیق است که علم را به وجود می‌آورد‌ و این مسئله حجت را بر ما مسلمانان تمام کرده است. البته حدود و ثغور علم در قرآن کریم مشخص شده است.

وی‌ گفت: یکی از آیات قرآن کریم در مورد عذاب الهی است که بیان می‌کند شما را می‌سوزانیم و دوباره پوست را به بدن شما اضافه می‌کنیم که به دلیل از بین رفتن اعصاب بدن و حس درد است. این مسئله چند سال پیش به خوبی ثابت شد. در حوزه پژوهش‌ و تحقیقات باید بدانیم هیچ کار و توسعه‌ای بدون پژوهش‌ به دست نمی‌آید‌‌.

تعامل مبارک علم و پژوهش‌

سلیمانی با بیان اینکه علم با پژوهش‌ و تحقیق به دست می‌آید، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد ‌که زمانی که علم و پژوهش‌ با یکدیگر به میدان بیایند، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. مرحوم کاظمی آشتیانی واقعا یک مدیر بود و از جوانان در عرصه علم و فناوری استفاده می‌کرد. آن مرحوم از ۲۴ ساعت شبانه‌روز شاید ۲۰ ساعت را به دنبال صنعت می‌رفت تا پا پیش گذاشته و با هم همکاری کنند.

وی تصریح کرد: مرحوم کاظمی‌آشتیانی جزو برترین‌های مدیریت در کشور بود و از مشورت کردن با دیگران هیچ ابایی نداشت. آن مرحوم دید آینده‌نگری داشت و امروز در بحث‌های مدیریتی نیازمند وجود امثال ایشان هستیم. یکی از مشکلات موجود، مهاجرت نخبگان است که باید در این زمینه تلاش کرد و جلوی آن را گرفت. نخبگان مانند جریان خون در بدن هستند و اگر بدن کم‌خونی داشته باشد، بیمار است.

سلیمانی ‌بیان کرد: امروز باید جوانان را حمایت و به آینده دلگرم کنیم؛ چراکه آینده را جوانان می‌سازند. علم فقط علم دنیوی نبوده و اخروی نیز است و باید جوانان را با هر دو علم دنیوی و اخروی آشنا کنیم. باید روی پای خود ایستاده و کشورمان را بسازیم؛ چراکه هیچ‌کس و هیچ ملت و دولتی برای ما کار نخواهد کرد.

وی اظهار کرد: بزرگترین مسئله‌ای که دشمنان ما را آزار می‌دهد، علم و پژوهش‌ است. این نشان می‌دهد که باید به صورت ویژه به علوم و تحقیقات توجه داشته و از جوانان که می‌توانند مشکلات کشور را به خوبی برطرف کنند، حمایت کنیم تا بتوانیم کشور آباد و آزاد و مستقل اسلامی داشته باشیم که حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیا داشته باشد.

عبد صالح انقلاب

در ادامه، عبدالرضا گنجی‌پور، دبیر اولین جشنواره پژوهشگران شاهد و ایثارگر طی سخنانی اظهار کرد: ما از نیمه شهريورماه تصمیم گرفتیم که این جشنواره را برگزار کنیم. ایده نام مرحوم کاظمی‌آشتیانی را نیز یکی از همکاران ارائه کردند. مقام معظم رهبری از مرحوم کاظمی‌آشتیانی به عنوان عبد صالح انقلاب یاد کردند. ایشان انسانی دغدغه‌مند بودند.

وی افزود: در این زمینه تصمیم گرفتیم که ابتدا به احصای پژوهشگران در نقاط کشور بپردازیم که استقبال بسیار فراوانی از جشنواره شد. شاید اگر اطلاع‌رسانی به دانشگاه‌ها بیشتر می‌شد میزان استقبال بسیار بیشتر می‌شد. نفرات برتر جشنواره هر کدام بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ مقاله isi ارائه دارند. امروز باید از وجود این بزرگواران و دانشمندان در عرصه‌های مختلف علمی کشور استفاده کنیم.

گنجی‌پور بیان‌کرد: در طول این مدت بیش از ۳۰۰ مقاله، پژوهش‌، کتاب و مقاله دریافت شد. بسیاری از نفرات برتر این جشنواره از استان‌های مختلف و نقاط محروم انتخاب شده‌اند. در این‌ جشنواره عرصه پژوهشگران شاهد و ایثارگر، پژوهشگران جوان، کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران عرصه‌های مختلف جشنواره بود که در آینده تداوم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: امروز راه مرحوم کاظمی‌آشتیانی از سوی نخبگان کشور به شایستگی ادامه دارد. از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره که در برگزاری آن به مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران کمک کردند، قدردانی می‌کنم. مقام معظم رهبری فرموند که در زمینه هوش مصنوعی باید جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشیم که باید در این زمینه به خوبی تلاش کنیم.

تولید علم نمادی از قدرت اعتقادات اسلامی

در ادامه، پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت نیز در سخنانی بیان کرد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروزه در حوزه علم و فناوری شاهد شکوفایی و ارتقای قابل توجهی هستیم که شاید روزی حتی ایران را زمانی در علوم به حساب نمی‌آوردند. امروز رتبه اول علمی منطقه و رتبه ۱۵ جهانی در حوزه علم را دارا هستیم. اگر به این اعتقاد داشته باشیم که تولید علم یک قدرت است و انسان می‌تواند با تولید علم نمادی از قدرت اعتقادات اسلامی را به نمایش بگذارد، توسعه پیدا خواهیم کرد. امروز باید با تحقیق و پژوهش به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم که برای این منظور تحقیقات برپایه نیاز را باید در دستور کار قرار دهیم.

وی بیان کرد: امروز مفتخریم که از دورانی که باید بیماران خود را برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌کردیم، به جایگاهی رسیده‌ایم که بیمارانی از کشورهای دیگر برای درمان به ایران می‌آیند. در جنگی که صدام علیه ایران به راه انداخت از عوامل شیمیایی استفاده کرد که مقالات فراوانی در این حوزه ارائه شد و حقانیت ایران در تاریخ ماندگار شد. ابزار و قدرت محققان و پژوهشگران قلم و خودکار است. شهید سلیمانی نمادی از قدرت جمهوری اسلامی ایران بود که مظلومانه و با دستور یک‌ ملعون به شهادت رسید. باید این سوال را مطرح کنیم که چقدر توانستیم‌ با ابزار قلم مظلومیت ایشان را در تحقیقات و پژوهش‌‌های مختلف ثابت کنیم. همین سوال مطرح می‌شود که چه میزان مقاله و پژوهش‌ برای مردم مظلوم غزه نگاشته‌ایم؟ لذا باید محققان و پژوهشگران وارد میدان شده و وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی تصریح کرد: جشنواره پژوهشگران شاهد و ایثارگر به ما نشان می‌دهد که خواستن توانستن است. پژوهشگران ما می‌توانند مرجعیت علمی را به دست آورند. امروز نیازمندی‌های مختلف جامعه در حوزه سلامت احصا و برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال شده تا هر کدام یک‌ مأموریت در زمینه رفع این نیازها ایفا کنند. امروز می‌توانیم مشابه این‌ برنامه را از دانشگاه شاهد درخواست کنیم. امروز متولیان تحقیقات باید هر کدام برای خود یک دیده‌بان بوده و آینده‌نگر باشند.

پناهی در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: امروز همه باید در عرصه‌های مختلف تحقیقات را به عرصه نیازهای مردم ببرند که اگر این امر به خوبی پیش برود، می‌توانیم در آینده نه چندان دور به مرجعیت علمی نیز دست پیدا کنیم.

همچنین، مهدی زارع، پژوهشگر عرصه هوش مصنوعی نیز در سخنانی بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان فرمودند هوش مصنوعی در حکمرانی آینده دنیا تأثیر دارد و در این زمینه باید در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داشته باشیم. در سال ۲۰۳۰ طبق تحقیقات انجام شده رقم‌بازارهای مالی هوش مصنوعی به رقمی بیش از دو و نیم تریلیون دلار خواهد رسید.

وی افزود: در سال ۲۰۳۰ طبق تحقیقات انجام شده شاهد این هستیم که ۲۵۰ ابزار برتر در دنیا وجود خواهد داشت یک پنجم آن‌ها مربوط به حوزه تحقیق و پژوهش است. دولت‌ها در حال حاضر به دنبال توانمندسازی نیروهای خود هستند تا در آینده دچار کمبود نیروی انسانی نباشند. امروزه میانگین هفت استارتاپ جدید در حوزه تخصصی هوش مصنوعی در جهان ایجاد می‌شود.

زارع بیان‌ کرد: امروز دشمنان ما با جذب نخبگان، کاربردی‌سازی علوم، ساخت ابزارهای هوش مصنوعی، سرقت دیتا و تأسیس سازمانی به نام سیلیکون ودی در حوزه هوش مصنوعی فعالیت بسیار زیادی دارند که باید متوجه این منظور باشیم. در حوزه پژوهش‌ بسیاری از پژوهشگران ما نیازمند ابزارهای هوش مصنوعی هستند تا کار آن‌ها با سرعت و دقت خوبی انجام شود. امروز به دلیل کمبود منابع آموزشی، بسیاری از نخبگان ما به رهبران علمی خارجی مراجعه می‌کنند. امروز حتی فرهنگ شهادت و ایثار از سوی رهبران آموزشی آمریکایی در جهان منتشر می‌شود. در کمال تعجب شاهد این‌ هستیم که یکی‌ از ارائه دهندگان اسلام دانشگاه تل‌آویو است.

اخلاق هوش مصنوعی

زارع تصریح کرد: دانشگاه الازهر امروز به دنبال دستیابی به مرجعیت علمی دنیای اسلام است و قراردادهای زیادی در این زمینه منعقد کرده است. یکی از استانداردهایی که دشمنان برای ما تعریف می‌کنند، اخلاق هوش مصنوعی و فضای دیجیتال است. آموزه‌های این اخلاق به دور از اسلام بوده و اگر در این زمینه کاری نکنیم، اخلاقیات هوش مصنوعی از سوی دشمنان به ما القا خواهد شد. امروز در حوزه تولید علم به توفیق الهی در رتبه ۱۵ دنیا و در حوزه کاربردی‌سازی علوم در رتبه ۷۰ جهان قرار داریم که می‌توانیم در این‌ حوزه به جایگاه‌های رفیع‌تری دست پیدا کنیم. در دوران هوش مصنوعی نمی‌توانیم با ابزارهای قدیمی کار‌ کنیم‌ و اگر امروز به این ابزار دست پیدا نکنیم، از دنیا عقب خواهیم افتاد.

در ادامه، مدرس‌زاده، معاون آموزش، پژوهش و نوآوری بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنانی گفت: امروز اگر شاهد افتتاح باشگاه پژوهشگران جوان بنیاد شهید هستیم، به لطف و زحمت تمامی همکاران در حوزه بنیاد شهید هستیم‌.‌ یاد و خاطره شهید کاظمی آشتیانی را گرامی می‌داریم و امیدواریم بتوانیم در مسیر ایشان حرکت کنیم.

وی بیان کرد: در بحث تحول بنیاد شهید و ایجاد معاونت آموزش محوریت با مرکز مطالعات قرار گرفت. ما باید مکانیزم چرخش نسلی و قدرت در میان مردم را در نظر بگیریم. قرار نیست عده‌ای از بطن تمدنی سرشار آمده و گامی در جهت سربلندی ما بردارند. این بدان معناست ‌که هر توفیق و حرکتی در میان جامعه به وجود می‌آید باید با دستان توانمند جوانان همین مرز و بوم باشند. چرخش نسلی و قدرت در جامعه زمانی رخ می‌دهد که زیرساخت‌های آن در جامعه ایجاد شده باشد. باید بدانیم‌ که هر قدر در این زمینه کم‌کاری کنیم، ضرر خواهیم کرد. حضرت امیر(ع) می‌فرمایند آنچه باعث از بین رفتن قدرت‌ها و حکومت‌ها می‌شود، تفوق اراذل بر عقلا و افاضل و تمسک به فروع و وانهادن اصول است. اگر بنا داریم که طبق اصول الهی حرکت کنیم، باید با اصول حرکت کرده و افاضل را بر اراذل تفوق دهیم که برای این منظور نیز باید زيرساخت‌های لازم را در اختیار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: گاهی مشکلاتی در وجود ما قرار دارد که اغلب دیده نمی‌شود اما در حین کار بروز می‌کند که رفع این مشکلات نیازمند پرداختن به نقاط ضعف و رفع آن‌ها است که بستر تمامی این اتفاقات بحث تحقیق و پژوهش است که باید جدی گرفته شود. امیدواریم بنیاد شهید و امور ایثارگران پرچم‌دار عرصه تحول و نوآوری شود.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم و با حضور مسئولان حاضر از برگزیدگان اولین جشنواره پژوهشگران شاهد و ایثارگر(رویش) تجلیل شد

انتهای پیام
captcha