هم‌زیستی اجتماعی و فرهنگی زیباترین تجلی‌گاه وحدت است
کد خبر: 4189034
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

هم‌زیستی اجتماعی و فرهنگی زیباترین تجلی‌گاه وحدت است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی استان کردستان گفت: هم‌زیستی اجتماعی و فرهنگی زیباترین تجلی‌گاه خلقت اضداد و وحدت در عین تکثر و تنوع بوده و این هم‌زیستی نیروی محرک رشد و توسعه انسان است.

عثمان یوسفی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی سنندج

به گزارش ایکنا از کردستان، عثمان یوسفی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی استان کردستان در پیش نشست علمی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌و‌گوی ادیان که شامگاه گذشته، 28 آذرماه در دانشگاه مذاهب اسلامی سنندج برگزار شد، با اشاره به مبحث هم‌زیستی فرهنگی در تاریخ اسلام با تأکید بر عصر عباسی، مبانی و مصادیق گفت: یکی از زیباترین جلوه‌های عبادت خدا تجربه زیست با هم بودن است و خداوند فرصت زندگی کردن را به انسان داده تا مورد آزمایش قرار گیرد، لذا انسان‌ها باید از این فرصت بهترین استفاده را در جهت رضای خداوند ببرند.

وی با اشاره به اینکه خداوند فکر و ایده بشر و زبان را که ابزار بیان این ایده‌هاست از ابتدای خلقت در وجود انسان نهادینه کرده است، افزود: ما انسان‌ها هیچ‌گاه به این امر که چرا باهم اختلاف داریم بحث نمی‌کنیم بلکه این اختلافات را به عنوان یک اصل پذیرفته‌ایم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی استان کردستان بیان کرد: هم‌زیستی اجتماعی و فرهنگی زیباترین تجلی‌گاه خلقت اضداد و وحدت در عین تکثر و تنوع بوده و این هم‌زیستی نیروی محرک رشد و توسعه انسان است.

وی هم‌زیستی اجتماعی و فرهنگی با نگاه قرآن و ادیان آسمانی را زمینه‌ساز استقرار صلح و امنیت پایدار مطرح کرد و گفت: با توجه به گرفتاری‌های جدید که دامنگیر بشر شده لذا نیاز به این هم‌زیستی فرهنگی و اجتماعی از گذشته احساس می‌شود چراکه هیچ کدام از دستاوردهای تمدنی نوین حتی دستاوردهای فناورانه نتوانسته عِرق اجتماعی و فرهنگی انسان را ارضا و برآورده کند.

یوسفی ادامه داد: انسان امروز نسبت به گذشته بسیار رشد کرده و به بالاترین نوع فناوری‌ها دست یافته است اما لحظه‌ای آرامش اجتماعی و فرهنگی ندارد چراکه از این مبانی دور شده است لذا امروزه مفاهیمی همچون هم‌زیستی، تعایش، گفت‌و‌گوی تمدن‌های گفت‌و‌گوی بین ادیان، وحدت، اتحاد، انسجام جزو مفاهیم پرکاربرد هستند.

وی در ادامه گفت: اندیشمندان و متفکران امروز در تلاشند تا این مفاهیم را برای بشر بازخوانی و بازتولید کنند چراکه جامعه از پیچ‌های خطرناک فکری، اجتماعی و بزنگاه‌های فرهنگی عبور می‌کند لذا باید تلاش کرد تا انسان در این عصر و گذر از این پیچ‌های خطرناک به لبه‌های آتش تفرقه سقوط نکند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی استان کردستان افزود: موضوعات و مسائل دنیای امروز نتوانسته این آسایش را برای بشر مهیا کند لذا نیاز است که برای استقرار صلح و امنیت پایدار به اصول و مبانی مسالمت‌آمیز و هم‌زیستی اجتماعی و فرهنگی پایبند باشیم.

وی با اشاره به اینکه مفهوم اصطلاح هم‌زیستی اجتماعی و فرهنگی به نوع همکاری مشترک مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل میان تمام انسان‌ها و یا طرفینی که بر روی یک موضوع توافق یا اختلاف دارند، تعبیر می‌شود، بیان کرد: این هم‌زیستی به صورت داوطلبانه و با انتخاب خود افراد و جوامع صورت می‌گیرد تا برای دستیابی به اهداف مشترک و آرزوهای مورد توافق که دعوت به پرستش خداوند متعال و شرک نورزیدن به اوست، تلاش کنند.

یوسفی افزود: مفهوم هم‌زیستی به معنای دگراندیشی است یعنی اینکه دیگران را بپذیریم و به نوعی پذیرش تنوع و کثرت است و تلاش برای اهداف عالیه خلقت انسان که همانا همکاری و تعاون بر بر تقوا و کارگروهی است.

وی اظهار کرد: فرهنگ هم‌زیستی به معنای استقرار کرامت انسانی براساس آیه 70 سوره اسرا که می‌فرماید: « وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ؛ به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم» و یا آیه 30 سوره روم که می‌فرماید: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا؛ با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است»، است.

ادامه دارد...

انتهای پیام
captcha