ضرورت توجه حکمت‌بنیان به فعالیت‌های حوزه گردشگری و صنایع‌دستی
کد خبر: 4191762
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

ضرورت توجه حکمت‌بنیان به فعالیت‌های حوزه گردشگری و صنایع‌دستی

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در چهارمین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی معاونان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حضور یافت و بر توجه حکمت‌بنیان به فعالیت‌های حوزه گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در چهارمین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی معاونان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: در موضوعات فرهنگی باید نگاه حکمت‌بنیان داشته باشیم؛ در این مسیر باید چهار رکن حکمت، معرفت، صنعت، معیشت را در سه قلمرو میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: ایران ۳۰۰ نوع صنایع‌دستی دارد و هیچ کشوری اندازه ایران انواع صنایع‌دستی ندارد، باید چهار ساحت حکمت، معرفت، صنعت و معیشت در صنایع‌دستی مدنظر باشد. متأسفانه 100 نوع صنایع‌دستی در ایران به فراموشی سپرده شده است و برخی حتی دیگر وجود ندارند در این زمینه باید تدبیر لازم صورت گیرد. از طرفی ایران اماکن گردشگری، ملی و مذهبی زیادی دارد که بی‌نظیر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ظرفیت حکمی در میراث فرهنگی کم نیست ولی اینکه چقدر این میراث را جهانی کرده‌ایم، اهمیت دارد، البته جهانی کردن میراث فرهنگی به ثبت یونسکو خلاصه نمی‌شود که البته خوب است اما برای معرفی باید تولید محتوای مناسب صورت گیرد و نسبت میراث فرهنگ با حکمت را برای علاقه‌مندان بگوییم.

وی اضافه کرد: حکمت مفهومی کاملاً ایرانی و اسلامی، فراتر از فضیلت، علم نافع مبتنی بر خرد ناب است. خرد ناب نیز معادل «لبّ» در زبان عربی و مجموعه عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در قرون وسطی عقل معاد مدنظر بود، در دوره مدرن متناسب با نظرات دکارت، عقلانیت نظری و ریاضی مورد تأکید بود، کانت عقل عملی را جلوه‌گر کرد، وبر هم عقل معاش را مطرح کرد، هابرماس عقلانیت ارتباطی را مدنظر قرار داد، بنابراین عقل مدرن سیر تطور عقل از دکارت تا هابرماس است. همانطور که مشخص است عقل معاد در دوره مدرن به فراموشی سپرده شده اما عقلی که در حکمت مطرح است، خرد ناب مبتنی بر چهار عقل نظری، عملی، معاش و معاد است. میراث فرهنگی ایران نیز همواره مبتنی بر حکمت بوده است. باید با نگاه حکمت‌بنیان به میراث، گردشگری و صنایع‌دستی توجه کنیم چراکه برای جهانیان حرف ما در مورد حکمت مهم است، باید آرای اندیشمندان در موضوع میراث فرهنگی را بر مبنای حکمت‌بنیان مطرح کنیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: برای اینکه میراث فرهنگی حکمت‌بنیان باشد، باید فناوری حکمرانی فرهنگی در دستور کار باشد. اگر رویکرد حکومت‌محورانه و سلسله مراتبی را در پیش بگیریم، هدف حکمت‌بنیان محقق نمی‌شود. برای حکمت‌بنیان بودن باید مشارکت حداکثری مردم و ذی‌نفعان در دستور کار باشد، مردم و ذی‌نفعان باید در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: نیاز به تدوین اسناد ملی در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داریم؛ هر سه سند با مشارکت میراث فرهنگی در حال تدوین است. مثلاً سند ملی صنایع‌دستی با مشارکت ۱۳۰۰ نفر در حال تدوین است اینگونه جامعیت و حکمت، مدنظر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مقوله‌های مهمی که می‌تواند به ثروت کشور بیفزاید موضوع مالکیت فکری است که اگر شکل بگیرد خیلی از موانع برطرف می‌شود.

انتهای پیام
captcha