اهدای نسخه کامل‌ترین مصحف حجازی دنیا به حرم حضرت معصومه(س)
کد خبر: 4192487
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
از سوی آستان قدس رضوی انجام شد

اهدای نسخه کامل‌ترین مصحف حجازی دنیا به حرم حضرت معصومه(س)

یک جلد قرآن چاپی نفیس از نسخه خطی قرآن قرن اول هجری که به‌ تازگی در حرم مطهر رضوی رونمایی شده است از طرف آستان قدس رضوی و مؤسسه آل‌البیت به تولیت آستان مقدس بانوی کرامت اهدا شد.

آیت‌الله سعیدی و مرتضی کریمی‌نیابه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، یک جلد قرآن چاپی نفیس از نسخه خطی قرآن قرن اول هجری که به‌تازگی در حرم مطهر رضوی رونمایی شده است، روز گذشته 16 دی‌ماه، از طرف آستان قدس رضوی و مؤسسه آل‌البیت به تولیت آستان مقدس بانوی کرامت اهدا شد.

مرتضی کریمی‌نیا، عضو هیئت‌ علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی با بیان اینکه این قرآن به خط حجازی کهن کتابت شده و سندی بر اثبات وثاقت قرآن کریم است، گفت: این قرآن شامل ۲۵۲ صفحه ۵۰ در ۴۰ سانتی‌متری است و زیر ۱۰ برگ از آن از بین رفته است و تقریباً کامل است و به‌ تمامی عتبات مقدس در ایران و عراق اهدا شده است.

وی با بیان اینکه تا چند سال پیش کسی از ارزش تاریخی این قرآن اطلاع نداشت، افزود: این قرآن در قرن پنجم هجری قمری در دو جلد توسط یک واقف اهل‌ سنت از نیشابور به حرم مطهر امام رضا(ع) وقف شده و از معدود نسخه‌های به خط حجازی است که در دنیا وجود دارد.

عضو هیئت‌ علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی با بیان اینکه یک جلد از این قرآن خطی در گنجینه نسخ خطی حرم مطهر امام رضا(ع) نگهداری می‌شد، افزود: یک جلد دیگر این قرآن به مدت ۴۰۰ سال از ترس دستبرد ازبک‌ها در حمله به مشهد مقدس توسط خادمان در دیواری در حرم مطهر رضوی پنهان شده بود که در بازسازی اطراف ضریح حرم مطهر رضوی به همراه تعدادی دیگر از نسخ خطی و مسکوکات کشف و در مجموعه اوراق بازیافتی حرم مطهر رضوی حفظ و نگهداری شده است.

وی با بیان اینکه این قرآن براساس اختیار قرائت کتابت شده و از قرائت‌های مختلف در آن استفاده شده است، گفت: براساس آزمایش کربن ۱۴ این نسخه متعلق به نیمه دوم قرن اول تشخیص داده شد و خوشبختانه کامل‌ترین نسخه حجازی در کل دنیا است.

کریمی‌نیا با تأکید بر اینکه این نسخه اثبات می‌کند که تحریفی در قرآن وجود ندارد و حتی یک کلمه اضافه یا کم نشده است، یادآور شد: این قرآن هم‌اکنون در اختیار همه پژوهشگران قرار گرفته و یک مقدمه مفصل در ۲۰۰ صفحه نوشته شده و تمام سرگذشت و ویژگی‌های آن به دو زبان عربی و انگلیسی شرح شده است.

انتهای پیام
captcha