نظامات زندگی و مدنیت الهی را از قرآن کریم بیابیم
کد خبر: 4193096
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

نظامات زندگی و مدنیت الهی را از قرآن کریم بیابیم

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت: قرآن کریم نظام زندگی را برای ما ترسیم و تبیین کرده است، باید زندگی ما در تناسب با جهان‌بینی و اعتقاد باشد، مگر می‌شود انسانی ایمان به مبدا و منتهای عالم داشته باشد، ولی در عمل به هر شکلی خواست رفتار کند؟ در واقع قرآن ما را به تمدن و مدنیت هدایت می‌کند تا از ظلمت تمدن مادی و مادی‌اندیش رهایی یابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه در آیین افتتاحیه بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که شامگاه ۱۹ دی ماه در سالن همایش‌های امامزاده سید علی(ع) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی، همراهان شهیدش و شهدای مقاومت اسلامی، با اشاره به آیه ۱۷۴ سوره نساء «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا؛ اى مردم در حقیقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است و ما به سوى شما نورى تابناک فرو فرستاده‌ایم»، بیان کرد: بهترین معرف قرآن کریم، خود کتاب قرآن است که صفت و ویژگی‌های خودش را بیان کرده است؛ یکی نور بودن قرآن و روشنگری است، خصوصیت نور این است که ظلمت‌ها را برطرف می‌کند و تاریکی‌ها را می‌شکافد و راه را به ما نشان می‌دهد و غیر از نوری که خدا برای انسان و بشریت قرار دهد، نور دیگری در کار نیست و اگر خدا برای انسان نور قرار ندهد دیگر نوری در کار نیست و بقیه ظلمت است.

وی با اشاره به اینکه از صفات دیگر قرآن «هُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ» است، کلام وحی با هدایت و بشارت، راه و آینده روشن را که موجب خوشحالی و سرور است به بشر نشان می‌دهد، اضافه کرد: اگر کسی به این کتاب ایمان آورد راه برای او روشن می‌شود؛ قرآن در بیان دیگر می‌فرماید که «هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاسِ»، کتاب الهی تبیین کننده و بیانگر است و حقایق را برای انسان‌ها بیان می‌کند؛ بدون این کتاب حقایق بر آدمی پوشیده می‌ماند و این کتاب حقایق عالم و هستی را بر انسان آشکار می‌کند.

علم‌ حقیقی و الهی باید متصل به منبع علم بی پایان الهی باشد

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: از دیگر صفات که قرآن به خودش نسبت می‌دهد «وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِینَ»  است، قرآن موعظه، تذکر، یادآوری و وعظ برای اهل تقوا است؛ در بیان دیگر قرآن کریم در آیه ۱۰۴ سوره انعام می‌فرماید: «قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ»؛ این کتاب بصیرت‌افزا است و چشم‌ها را روشن می‌کند تا انسان حقایق را مشاهده کند؛ گاهی اوقات چشم دل‌مان بر حقایق بسته است و حقایق را نمی‌بینیم.

عباسی با اشاره به اینکه «وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ»، قرآن کتابی برای هدایت و رحمت از جانب پروردگار است، گفت: چه نعمتی بالاتر و بزرگتر از اینکه خدای عالم با ما انسان‌ها سخنی روشن، بی‌پرده و محکم و «و لاریب فیه» داشته باشد، سخنی که هیچ تردیدی در آن نیست؛ علم حقیقی متصل به علم بی پایان الهی است و باید از آن ریشه گرفته باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیه ۱۷۴ سوره نساء «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ»، ابراز کرد: ما چنین مائده الهی در اختیار داریم و کم توفیقی است اگر از این نعمت الهی استفاده نکنیم و مشمول این شکوه شویم «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پیامبر [خدا]گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند.»؛ به لطف الهی پس از انقلاب اسلامی اقبال دل‌ها مخصوصا جوانان به سمت و سوی قرآن و معارف آن افزایش پیدا کرده است، باید به متسابقان داوران و دست اندرکاران این رویداد قرآنی تبریک گفت که در این راه قدم گذاشتند.

گم‌گشتی بشریت به خاطر جهل از معنای زندگی است

وی با بیان اینکه ما انسان‌های روزگار کنونی کمتر از روزگاران گذشته و عصر جاهلیت کمتر درگیر و مبتلای جهل نیستیم، تصریح کرد: ظلمت اولی که بشر به آن مبتلا بوده و هم چنان ادامه دارد، ظلمت در تفسیر عالم و جهان بینی است؛ چه تصویری از مبدا و مقصد عالم داریم در این میان ما چه می‌کنیم و چه وظیفه‌ای داریم؟ اگر وظیفه خویش را ندانیم گرفتار ظلمت جهان‌بینی و اعتقاد می‌شویم؛ گم‌گشتگی بشر و ندانستن مسیر امروز در این است که معنای زندگی چیست؟ اگر پاسخ برای بشریت روشن نباشد گرفتار بدترین ظلمت و تاریکی می‌شوند و این همان ظلمت جهان‌بینی است.

عباسی با بیان اینکه منکران الوهیت بحث شر در عالم را به عنوان شبهه مطرح می‌کنند، یکی از اموری که انسان را دچار ظلمت می‌کند این است که تفسیر واقعی از گرفتاری‌ها و مشکلات ندارند، گفت: علامه مطهری بیان می‌کند: «با خودم تأمل کردم اگر در مسیر روشن شدن حقایق و معارف الهی نبودم و به دستم نمی‌رسید وضعم چگونه می‌شد؟ اگر نمی‌آمدم الان چگونه بود احتمالا وضعیت دنیایی‌ام بهتر بود، ولی دیدم من ماندم و به حقایقی رسیدم که وقتی این را با آنچه از دست دادم و به آن نرسیدم اصلا قابل مقایسه نیست و این سرمایه را با عالم معاوضه نمی‌کنم.»؛ این که هستی برای انسان معنا پیدا کند، به نورانیت بالایی می‌رسد و اگر معنای دقیق از عالم نداشته باشیم دچار سردرگمی خواهیم شد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: اولین عرصه که به انسان روشنی می‌دهد تفسیر درست عالم شناخت خدا و مبدا و مقصد عالم است، باید ببینیم که صحیفه سجادیه چگونه خالق هستی را معرف کرده و رابطه ما را با حقیقت قدسی خدای متعال چگونه ترسیم می‌کند؛ غرق نعمت‌ها هستیم و توجهی به عظمت این نعمت داریم که به برکت بودن سر این سفره و مائده الهی معرفت و شناخت واقعی پیدا کردیم؛ بعد از جهان‌بینی آنچه راهنما و گره‌گشای کار ماست، عمل و رفتار و کردار ما است که باید بر اساس نگاه ما به هستی باشد و ساحت فردی و نظامات اجتماعی خویش را از قرآن بیابیم؛ دین خدا کتاب و وحی و انبیا نیامدند که تنها جهان‌بینی را ارائه کنند، بلکه نظام رفتار فردی و توصیه اخلاقی و اجتماعی را هم برای ما تبیین کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دومین عرصه و ساحتی را که قرآن برای ما تبیین می‌کند نظام زندگی است که باید زندگی ما در تناسب با جهان‌بینی و اعتقاد باشد، مگر می‌شود انسانی ایمان به مبدا و منتهای عالم داشته باشد، ولی در عمل به هر شکلی خواست رفتار کند؟ گفت: بشر در نظامات زندگی گرفتار شده و باید به نور مبین و راهنمای بشر برگردد؛ قرآن کریم ما را به طریقت و مدنیت و سبک زندگی حقیقی هدایت می‌کند؛ در واقع قرآن ما را به تمدن و مدنیت هدایت می‌کند تا از ظلمت تمدن مادی و مادی‌اندیش رهایی یابیم، چرا اساس این تمدن فردیت و لذت‌محوری است و پیامد‌های تلخ آن را نیز می‌بینیم؛ بخشی از حوادث تلخ و فجایع آن بخشی از این پیامد‌های تلخ نگاه به عالم است.

عباسی یادآور شد: برخی از سردمداران غرب از تمدن مادی و ماده محور در برابر تمدن الهی دفاع می‌کند و در واقع آنچه در عالم وجود دارد مواجهه تمدنی است، یک مدنیت در سایه کتاب الهی و مدنیت دیگر بر اساس مادی‌گرایی سود گرایی و لذت‌گرایی؛ کتاب الهی طریقه و نظام زندگی اجتماعی را به بشر هدیه کرده و ظلمت فراگیری که بشر به آن مبتلا است برطرف کند.

انتهای پیام
captcha