تاکید بر ثبات‌بخشی به مولفه‌های اسلامی، انقلابی و ملی در تئاتر فجر
کد خبر: 4194400
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

تاکید بر ثبات‌بخشی به مولفه‌های اسلامی، انقلابی و ملی در تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت برگزاری چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آمده است: از بدیهی‌ترین واقعیت‌های امروز جوامع انسانی، نیاز مبرم و روزافزون زیست‌فرهنگی- اجتماعی افراد و خانواده‌ها، به معنویتی ارزش‌مدار، برای رهایی از منفعت‌گرایی‌های فردمحور و به‌طور مشخص‌تر، تشنگی برای دریافت پیام معصومانه‌ هنر، برای برون‌رفت از پراکندگی‌ها و اسارت‌های جهان مدرن است.

چراکه دستاوردهای شگفت علم و تکنولوژی در دوران معاصر، بی‌گمان آسایش بیشتر و فراگیرتری را برای زندگی نسل معاصر تأمین کرده است اما آنچه در این مسیر، رنگ ‌باخته و انسان را تنهاتر از پیش نشان می‌دهد؛ فقر آرامش و معنا در سکانس‌های مختلف این زندگی است.

این نکته‌ بنیادین، در ایران اسلامی به دلیل زیرساخت‌های فرهنگی- آیینی مردمان شعورمندش، سطحی متفاوت‌تر با این فقر و غربت دارد ولی از سویی دیگر، همین پیشینه‌ اندیشه‌ور و آرمان‌گرا، وظیفه‌ حوزه‌ هنر را در برابر مسئله‌ طرح‌شده، خطیرتر کرده و در این میان، رسالت و نقش‌آفرینی عرصه‌ «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکرات مردم می‌گذرد، هر روز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

این نقش‌پذیری و درک رسالت اجتماعی هنر نمایش، خود را مؤثرتر از هر رویکردی، در توجه به مقوله‌ «بازخوانی و بازتولید ارزش‌های انقلابی-آیینی و تدوین و ارائه‌ آثاری مبتنی بر کیفیت والای هنری و دربردارندگی ارزش‌های محتوایی و سطوح متنوع زیباشناختی»، برای حصول به امید و نشاط و همدلی‌های اصیل، نشان می‌دهد تا در راستای اشاعه‌ ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی و انقلابی و ملی، بیانی مؤثرتر و ماندگارتر داشته باشد.

آنچه گفته آمد؛ به فضل الهی و همت تمامی فعالان عرصه‌ وسیع هنر نمایش در سراسر میهن اسلامی و حضور میهمانانی از سایر ملل، اینک در شمایل چهل‌ودومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، به صحنه‌ تماشای مردم فهیم کشورمان، صاحب‌نظران و هنرمندان ارزشمند و مشتاق بهره‌گیری از تجربیات برتر، خواهد رسید.

اینجانب، دستان توانمند جوانان مستعد و پیشکسوتان عزتمند این صحنه و همراهان تلاش‌مندم در ایران امروز را به ارادت و صمیمیت می‌فشارم و استمرار سلامتی و مشارکت تأثیرگذار تمامی فعالان متنوع این حوزه را از درگاه خداوند متعال، آرزو می‌کنم.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری مهدی حامدسقایان در دی و بهمن 1402 برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha