قرآن عین علی‌ و علی(ع) چون قرآن است + صوت
کد خبر: 4194898
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
امیرالمؤمنین(ع) به روایت اهل قرآن / محمدمهدی بحرالعلوم:

قرآن عین علی‌ و علی(ع) چون قرآن است + صوت

استاد حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه قرآن عین علی‌(ع) و علی چون قرآن است، به ابعاد شخصیت قرآنی امیرالمؤمنین(ع) و وظایف جامعه قرآنی نسبت به بهره‌مندی از سیره ایشان پرداخت و گفت: جامعه قرآنی باید به اندازه توان، ظرفیت و نیت، در مسیر علی(ع) باشد.

محمدمهدی بحرالعلوم، مدرس و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اشاره ابعاد شخصیت قرآنی حضرت امیرالمؤمنین علی‌(ع) گفت: اگر بخواهیم درباره شخصیت قرآنی مولاعلی‌(ع) صحبت کنیم، قطعاً بیان و زبانم قاصر از وصف است، اما حقیقت این است که همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: بین اهل بیت‌(ع) و قرآن جدایی نیست و نخواهد بود.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم افزود: پیامبر خدا(ص) بار‌ها جایگاه والای حضرت علی(ع) و برتری‌ها و فضیلت‌های آن حضرت را مورد تأکید قرار می‌دادند و می‌فرمودند: «عَلِیٌّ مَعَ القُرآنِ وَ القُرآنُ مَعَ عَلِیٍّ، لَن یَفتَرِقا حَتّى یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ»، علی(ع) با قرآن و قرآن با علی(ع) است. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه درکنار حوض کوثر بر من وارد شوند؛ حضرت علی(ع)، عین قرآن و قرآن عین علی(ع) است.


بیشتر بخوانید؛

فعالان قرآنی وفاداری در برابر سختی را از امیرالمؤمنین(ع) بیاموزند

جهان باید درس مهرورزی در کنار ظلم‌ستیزی را از علی(ع) بیاموزد


این مدرس قرآن با بیان اینکه ارتباط وثیق قرآن با حضرت علی(ع) در شخصیت و کلام ایشان متبلور است، تصریح کرد: ازجمله برخی از این نشانه‌ها وجود انس دائمی با قرآن بین اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) بوده است. تلاوت مکرر و خواندن قرآن و اینکه هیچگاه خودشان را از خواندن قرآن بی‌نیاز ندانستند از دیگر این نشانه‌هاست.

بحرالعلوم ادامه داد: روایات متعددی از این دست وجود دارد؛ لذا علی(ع) از برجسته‌ترین کسانی است که ابعاد قرآن و حقایق آن را دریافته و به عمق آن رسیده است.  خود ایشان می‌فرمایند: «آیه‌ای بر پیامبر(ص) نازل نشد، مگر آنکه، آن‌را بر من خواند و املا فرمود و من آن را با خط خود نوشتم و نیز تفسیر و تأویل و ناسخ، منسوخ، محکم و متشابه هر آیه را به من آموخت. دست بر سینه من نهاد و من‌ را دعا فرمود تا خداوند فهم و حفظ آن را به من مرحمت فرماید، از آن روز تا به حال هیچ آیه‌ای را فراموش نکرده‌ام. هیچ دانشی و شناختی که به من آموخته است و نوشته‌ام، از دست نداده‌ام». پس اولین نشانه ارتباط وثیق ایشان با قرآن تلاوت دائمی و حفظ قرآن کریم است.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم اظهار کرد: نشانه دیگر، استنادات و استشهاداتی است که آن بزرگوار به آیات قرآن داشتند. البته در مورد باقی اهل بیت(ع) هم این موارد را می‌بینیم که خود این مسئله بسیار مهم است؛ لذا اگر ما هم بتوانیم در این زمینه قدمی برداریم، خیلی خوب است. قرآن می‌فرماید: «فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخَافُ وَعِیدِ» یعنی مردم را به آیات قرآن تذکر بده؛ لذا موضوع دوم استشهادات و استنادات قرآنی ایشان است. از این باب در نهج البلاغه به وفور می‌بینیم که در خطبه‌ها و نامه‌ها اشاراتی شده است. حتی در ادعیه نیز از این موارد می‌بینیم؛ به عنوان مثال در دعای کمیل آیاتی از قرآن کریم را می‌بینیم که بعضاً عین الفاظ یا مفاهیم آیات قرآن آمده است.

وی با اشاره به دیگر نشانه‌های ارتباط وثیق قرآن با حضرت علی(ع) گفت: یکی دیگر از این نشانه‌ها که به نوعی مهم‌تر از موارد دیگر است، بحث عمل به دستورات قرآن و عینیت بخشیدن به این دستورات است. قضاوت با قرآن و براساس قرآن عمل کردن و همچنین بر اساس قرآن گفتار و سخن گفتن است. اگر کسی رفتار و گفتار حضرت علی(ع) را ببیند قطعاً متوجه می‌شود که برگرفته از قرآن و مؤید آن است. مهمترین نشانه از سایر این نشانه‌ها این است که حضرت علی(ع) قرآن را به جان پذیرفته بودند و این همان جمله‌ای است که نشان می‌دهد قرآن و علی(ع) از هم جدا نمی‌شوند.

بحرالعلوم بالاترین مرتبه انس و حفظ با قرآن را حفظ قلبی قرآن دانست و اظهار کرد: خود حضرت در این خصوص می‌فرمایند: «اِقرَؤوا القرآنَ و استَظهِرُوهُ، فإنّ اللّه َ تعالى لا یُعَذِّبُ قَلبا وِعاءَ القرآنِ؛ قرآن را بخوانید و آن را حفظ کنید؛ زیرا خداوند متعال دلى را که ظرف قرآن است، عذاب نمى‌کند.» خود ایشان سرآمد این مسئله بودند تا مرتبه‌ای که فکر و خیال ما به آن نخواهد رسید.

وی درباره وظایف جامعه قرآنی نسبت به تأسی از سیره و شخصیت حضرت علی‌(ع) در ارتباط با قرآن گفت: جامعه قرآنی اگر بخواهد به اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) تأسی کند، شاید به ذهن برسد که آن‌ها در مرتبه‌ای بسیار رفیع هستند که ما از دسترسی به آن عاجز هستیم. البته اصل این حرف درست است و آن‌ها در مرتبه رفیعی هستند، اما وقتی که افق دید ما آن مرتبه باشد، قطعاً گام‌هایی را خواهیم برداشت؛ خود قرآن در این خصوص می‌فرماید: «لَّقَد کَانَ لَکُم فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَة»؛ قرآن اُسوه و الگوی ما را خود پیامبر(ص) معرفی می‌کند، نه اینکه ما می‌توانیم مثل او باشیم، بلکه می‌توانیم به اندازه توان، ظرفیت و نیت خودمان در مسیر او باشیم.

این حافظ ممتاز کل قرآن کریم با تاکید بر اینکه جامعه قرآنی و عموم مردم باید نگاهی به سیره، گفتار و اعمال اهل بیت(ع) داشته باشند و در کنار آن نگاهی به توان، جایگاه و ظرفیت خود داشته باشیم که بتوانیم در این مسیر گام برداریم، گفت: به طور مثال ما هم می‌توانیم همچون علی(ع) در تلاوت قرآن از آنچه که هستیم، جلوتر باشیم. می‌توانیم از کلمات و آیات قرآنی در گفتارمان استفاده کنیم و کلماتمان را با آیات قرآن زینت دهیم و برای عمل کردن به دستورات قرآن تلاش کنیم و در مسیر طهارت و انس با قرآن گام برداریم.

کد

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در پایان گفت: امیدوارم به بهانه این روز بسیار مبارک همه ما نگاه جدیدی به ارتباط و انس‌مان با قرآن و اهل بیت(ع) داشته باشیم و در این مسیر گام برداریم و در این مسیر حرکت کنیم.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha