رعایت فاکتورهای پیچیده، شرط صنعت برای طراحان جشنواره فجر
کد خبر: 4194928
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

رعایت فاکتورهای پیچیده، شرط صنعت برای طراحان جشنواره فجر

رئیس کارگروه تخصصی مد و پوشاک و چرم فراکسیون اصناف مجلس رعایت فاکتورهای پیچیده‌ را شرط صنعت برای تولید انبوه طرح‌های ارائه شده در جشنواره مد و لباس فجر عنوان کرد.

حمیدرضا یوسفی‌فر

حمیدرضا یوسفی‌فر، رئیس کارگروه تخصصی مد و پوشاک و چرم فراکسیون اصناف مجلس پس از بازدید از نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، در گفت‌‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که به عنوان نماینده و عضوی از صنف صنعت و تولید‌کنندگان محصولات پوشاک این دوره از جشنواره را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا حضور صنعت در این نمایشگاه قوی هست؟ گفت: اتحادیه پوشاک به این نمایشگاه دعوت شده و اعضای کارگروه تخصصی مد و لباس اتحادیه پوشاک که از کارشناسان و متخصصان اهل فن بخش تولید، تجاری‌سازی و تولید انبوه هستند از آن بازدید کرده‌اند.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن این دعوت، گفت: آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه آثار ارزشمند، زیبا و به صورت چشم‌گیری هنری هستند؛ ولی اگر چند ماه قبل از برپایی نمایشگاه با اتحادیه پوشاک ارتباط برقرار می‌شد و اعضای اتحادیه پوشاک در داوری‌ آثار نقش داشتند، می‌توانستند آثاری را انتخاب کنند که رغبت تولید‌کنندگان به انبوه و تجاری‌سازی آنها بیشتر باشد تا خروجی چنین جشنواره‌هایی توأم با تولید انبوه و تجاری‌سازی محصولات شش ماهه اول سال باشد.

یوسفی‌فر اضافه کرد: البته به نظر می‌رسد که از دی‌ماه 1402 کارگروه ساماندهی مد و لباس به صورت جدی مایل است ارتباط خود را با اتحادیه‌های پوشاک و کیف و کفش گسترده‌تر کند.

وی در پاسخ به این سؤال که بارها مسئولان مد و لباس مطرح کرده‌اند که بین طراحان و تولیدکنندگان ارتباط کم است، آیا برگزاری این نمایشگاه‌‌ها به ارتباط بهتر و همکاری طراحان و تولیدکنندگان منجر می‌شود؟ گفت: در بخش طراحی لباس اگر اثری را اتود زدید و خوب نبود، می‌توانید بدون اینکه مجبور باشید هزینه گزافی را متقبل شوید آن را کنار بگذارید و طرح جدید ارائه کنید. اما در بخش تولید، تولیدکننده سرمایه خود را صرف خرید مواد اولیه می‌کند و این مواد تا زمانی که قیچی نخورده است، ارزش ریالی دارد ولی پس از اینکه قیچی خورد، اگر در بخش طراحی هوشمندانه عمل نشده باشد، مدل مورد پسند مخاطب نخواهد بود و آن تولیدکننده به سرعت ورشکسته می‌شود.

رئیس کارگروه تخصصی مد و پوشاک و چرم فراکسیون اصناف مجلس تصریح کرد: پس تولیدکننده به صورت جدی نیاز دارد از طراح و فردی که با ساختار طراحی لباس جامعه پسند آشنا است، برای تولید انبوه و تجاری‌سازی استفاده کند؛ هر تولیدکننده‌ای را دیدید که سرپا ایستاده و همچنان در حال تولید است، مطمئن باشید که مجموعه خود ساختار طراحی قدرتمندی دارد.

وی ادامه داد: هر تولیدکننده‌ای که به تولید خود ادامه می‌دهد مطمئن باشید که بخش طراحی قوی دارد و اگر هم در کار خود شکست خورده است قطعاً از نداشتن بخش طراحی لطمه دیده است.

یوسفی‌فر در پاسخ به این سؤال که صنعتگران و تولیدکنندگان ما چه قدر حاضر هستند به این نمایشگاه بیایند و از طرح‌ها استفاده کنند؟ گفت: صنعت‌گر و تولیدکننده ما هر جای دنیا طرحی جدید ارائه و علمی به این صنعت اضافه شود، آماده است که برای بررسی و ارزیابی آن وقت بگذارد.

وی ادامه داد: صنعتگران ما برای دیدن این نمایشگاه می‌آیند به خصوص کسانی که دست‌اندرکار حوزه تولید هستند؛ اما برای اینکه خروجی این بازدید خرید طرح و تولید انبوه محصولات باشد به فاکتورهای پیچیده‌تری نیاز دارد که باید رعایت می‌شد.

یوسفی‌فر وزن لباس را یکی از فاکتورهای مورد توجه تولیدکنندگان برای انتخاب طرح‌ها برای تولید انبوه دانست و گفت: مانتوهایی که طوری طراحی شده‌اند که وزن بالایی دارند، تحرک بانوی امروزی ما را کند می‌کنند. با توجه به اینکه برای پوشش بانوان ما پارچه بیشتری مصرف می‌شود، طرح ارائه شده باید فاکتور چابک‌سازی را داشته باید و مانع تحرک راحت‌، حضور و تردد راحت در جامعه و محل کار به مدت هشت تا 10 ساعت نشود ضمن اینکه پوشش لباس باید کامل باشد.

وی به طراحانی که علاقه دارند با صنعتگران ارتباط بگیرند توصیه کرد خود را به اتحادیه پوشاک معرفی کنند و افزود: رسته طراحی را در اتحادیه پوشاک راه‌اندازی کرده‌ایم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه و طراحان می‌توانند در کلاس‌های تخصصی شرکت کنند و برندی را برای خودشان راه‌اندازی کنند ولی اگر امکان راه‌اندازی برند خودشان را هم نداشتند، از طریق اتحادیه به برندهای خوب معرفی می‌شوند.

انتهای پیام
captcha