پویانمایی نخستین ابزار ترویج مفاهیم قرآنی برای کودکان است + فیلم
کد خبر: 4195541
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
معاون استان‌های صدا و سیما در پاسخ به پرسش ایکنا:

پویانمایی نخستین ابزار ترویج مفاهیم قرآنی برای کودکان است + فیلم

حسن عابدینی گفت: ظرفیت قصص قرآنی برای همگان آشکار است و اگر ما در پی ترویج مفاهیم قرآنی هستیم باید کارمان را از حوزه کودک و انیمیشن آغاز کنیم.

پویانمایی نخستین ابزار ترویج مفاهیم قرآنی برای کودکان استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سومین جشنواره ملی تولیدات پویا‌‌نمایی و برنامه‌های عروسکی ایران با حضور حسن عابدینی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما، علیرضا کیخا مدیر صدا و سیمایی سیستان و بلوچستان، محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان و محمدصادق باطنی مدیر شبکه پویا امروز 3 بهمن در اداره کل روابط سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای جلسه عابدینی گفت:  این رویداد از 24 تا 26 بهمن در زاهدان برگزار می‌شود. درباره چرایی انتخاب سیستان و بلوچستان برای میزبانی این رویداد باید بگویم ریشه نخستین پویا‌نمایی در جهان مربوط به این منطقه است. در شهر سوخته جام سفالی نیز یافت شده که روی آن تصاویری از یک بز وجود دارد وقتی این جام را می‌چرخانیم این‌گونه به نظر می‌رسد که بز در حال حرکت است. این جام مربوط به 4 هزار سال پیش است و می‌توان به آن عنوان اولین پویانمایی را داد.

وی ادامه داد: 700 ساعت برنامه پویا‌نمایی به این جشنواره ارسال شده است که برای خود رکورد قابل توجهی محسوب می‌شود. متاسفانه بسیاری از تولیدات پویانمایی غرب همخوانی لازم را با فرهنگ ملی و دینی ما ندارد زیرا انحرافات اخلاقی و اعتقادی که در آن در سرزمین‌های غربی وجود دارد به حوزه انیمیشن نیز سرایت پیدا کرده است برای همین تمام تلاش ما این است از ابزار انیمیشن برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی بهره بریم.

عابدینی در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه قصص قرآنی چه جایگاهی در این جشنواره دارد گفت: نگاه ما به موضوعات و قصه‌های قرآنی کاملاً ویژه است یعنی به هر صورت ممکن از این دست تولیدات حمایت می‌کنیم. ظرفیت قصص قرآنی برای همگان آشکار است و به ویژه در عرصه کودک و نوجوان می‌توان زمینه‌ساز تولیدات بسیار خوبی با محوریت قصه‌هایی قرآنی بود. اگر ما در پی ترویج مفاهیم قرآنی هستیم باید کارمان را از حوزه کودک و انیمیشن آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع طوفان الاقصی و جنایات رخ داده در غزه از دوره بعد مورد توجه قرار خواهد گرفت گفت: ساخت انیمیشن کاری زمان‌بر است بنابراین فرصتی فراهم نبود تا بخواهیم موضوع طوفان الاقصی را در جشنواره لحاظ کنیم. البته در بخش فیلمنامه به موضوع مورد نظر پرداخته شده است اما در عرصه انیمیشن حتما در دوره‌هایی بعد به طوفان الاقصی نظر خواهد شد. البته دو موضوع انتخابات و مقاومت مردم فلسطین از موضوعات ویژه جشنواره است. میزبانی سیستان نیز به دلیل بحث عدالت‌محوری است که یکی از تاکیدات ویژه روسای سازمان است. به همین دلیل تاکید داریم مناطقی چون سیستان و بلوچستان که ظرفیتی فراوان در حوزه فرهنگ را دارند باید میزبان فعالیت‌های فرهنگی باشند.

 

عابدینی با تاکید بر اینکه این جشنواره قدمی در جهت معرفی زیست‌بوم مناطق مختلف ایران است گفت: برگزاری جشنواره فرهنگی هنری در مناطق مختلف باعث خواهد شد تا به استعدادهای جوانان شهرستانی نیز توجه شود. همچنین برگزاری این رویداد در سیستان باعث می‌شود هنرمندان شهرستانی به یکدیگر نزدیکتر شوند. برای بهتر برگزار شدن این جشنواره با کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش مذاکرات خوبی را انجام داده‌ایم.

عابدینی تاکید کرد: جشنواره در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود نمایش آثار نیز در دو سالن این دانشگاه خواهد بود. همچنین کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برگزار خواهد شد. حضور عروسک‌های مشهور حوزه کودک ازجمله خاله شادونه و جناب خان از دیگر اتفاقات این جشنواره است.

قدم اول احیای پویانمایی و عروسکی

محمدصادق باطنی مدیر شبکه پویا نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: در حوزه تولیدات کودک رونق خوبی را شاهدیم به نحوی در یک سال و نیم گذشته نزدیک به 110 میلیارد تومان تولیدات پویانمایی در سینماها فروش کرده‌اند. این جشنواره می‌خواهد عاملی تکمیلی در جهت رونق انیمیشن باشد. برای همین آثار برگزیده این جشنواره از شبکه پویا پخش خواهد شد.

علیرضا کیخا مدیر کل صدا و سیما استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه فرهنگ این استان بسیار غنی است گفت: متاسفانه آنگونه که باید به فرهنگ این منطقه در تولیدات پویانمایی توجه نشده است اما با درایت آقای جبلی و توصیه‌هایی آقای عابدینی فرصتی به دست آمد تا این جشنواره در سیستان و بلوچستان اجرا شود. این رویداد را از دو منظر می‌توان بررسی کرد قدم اول احیای پویانمایی و عروسکی در رسانه است و دیگری پرداختن به ظرفیت‌های غنی استان سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در این رویداد به صورت ویژه مورد حمایت است. تاکید روی سبک زندگی ایرانی اسلامی بدین دلیل است که در شرایط فعلی که آثار مختلف خارجی سلیقه مخاطبان کودک ما را مورد هجمه قرار داده‌اند حمایت از انیمیشن‌های ایرانی یکی از واجبات صدا و سیما است.

کیخا در پایان گفت: برخلاف تصوراتی که سیستان و بلوچستان را منطقه‌ای امنیتی می‌دانند این استان گستره وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی است. همچنین در این جشنواره ما به موضوع وحدت جهان اسلام نیز توجه و از هرگونه موضوع تنش‌زا پرهیز کرده‌ایم. من سیستان و بلوچستان را مهد فرهنگ ایرانی اسلامی می‌د‌انم. در این جشنواره انیمیشن‌های نظیر «گاندو ماندو» وجود دارد که در آن به فرهنگ بومی سیستان و بلوچستان توجه شده است. در خاتمه تاکید می‌کنم این جشنواره قدم‌هایی نخستین خود را طی می‌کند و مطمئناً مشکلاتی دارد اما سعی ما این است که به مرور به استانداردهای برگزاری جشنواره‌های پویانمایی نزدیک شویم.

انتهای پیام
captcha