حضور معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4196437
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
جلالی خبر داد

حضور معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی در نمایشگاه قرآن

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی برای ماه‌های آینده برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته که برگزاری جشنواره سرو سیمین ۸، حضور در نمایشگاه گردشگری، حضور در نمایشگاه قرآن، برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی نوروزی، حضور غرفه‌داران صنایع‌دستی در موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی در تعطیلات نوروز و … از مهمترین برنامه‌های این معاونت است

صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی در نمایشگاه قرآن حضور خواهد داشتبه ‌گزارش ایکنا، نشست خبری هشتمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی «سرو سیمین ۸» امروز هشتم بهمن در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مریم جلالی معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تشریح مهمترین برنامه‌های این معاونت در ماه‌های پیش‌رو پرداخت و گفت: دقت مدیران کل به حوزه صنایع‌ دستی برای من دارای ارزش است و امید دارم که معاونان صنایع‌ دستی نیز جایگاه و نقش حوزه صنایع‌ دستی را بیش از پیش درک کنند و وظایف و مأموریت‌های محوله را به نحو مطلوب انجام دهند. زنان پیشران پیشرفت اقتصاد هویت‌بنیان سال گذشته به‌عنوان شعار انتخاب شد، این موضوع بسیار دارای اهمیت است. صنایع‌ دستی توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند و اکنون همه‌جا در دولت و مجلس صحبت از صنایع‌ دستی است.

وی ادامه داد:  معاونت صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی برای ماه‌های آینده برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته که برگزاری جشنواره سرو سیمین ۸، حضور در نمایشگاه گردشگری، حضور در نمایشگاه قرآن، برپایی بازارچه‌های صنایع‌ دستی نوروزی، حضور غرفه‌داران صنایع‌ دستی در موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی در تعطیلات نوروز و … از مهمترین برنامه‌های این معاونت است که البته در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و تا ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌ دستی برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده و اجرا خواهیم کرد. ارتباط معاونان صنایع‌ دستی باید با مدیران اقتصادی، سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی تقویت شود تا شاهد رویکرد متفاوت و نقش‌آفرینی متفاوت در حوزه صنایع‌ دستی باشیم. در حال حاضر گردشگری و میراث فرهنگی نیز پای کار صنایع‌ دستی ایستاده‌اند. معاونان صنایع‌ دستی باید در استان‌ها تلاش بیشتری انجام دهند چراکه تقویت ارتباط معاونان صنایع‌ دستی با دستگاه‌های مختلف در ارزشیابی آن‌ها تأثیرگذار است.

وی با بیان این‌که امسال گسترش بازار مورد توجه و تأکید ما قرار دارد، گفت: این گسترش بازار نیازمند تقویت همکاری‌ها و تلاش‌های معاونت صنایع‌ دستی در هر استان است‌. معاونان صنایع‌ دستی باید جایگاه خود را به خوبی بشناسند و مرجعیت خود را در سطح استان پیدا کنند چراکه اعتقاد من بر این است که معاونان صنایع‌ دستی در هر استان، در حقیقت معاون صنایع‌ دستی وزارتخانه هستند. دهه فجر در حقیقت سال تحویل صنایع‌ دستی است. جشنواره فجر صنایع‌ دستی (سرو سیمین ۸) امسال به شکل بهتر و پررنگ‌تر از سال‌های گذشته اجرا خواهد شد. در حقیقت دهه فجر برای ما سال تحویل صنایع‌ دستی به حساب می‌آید. بنابراین باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.

جلالی تصریح کرد: تاکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی این است که صنایع‌ دستی در تمام جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود و نیز در رویدادهای مختلف دیده شود و صنایع‌ دستی در مجتمع‌های گردشگری و نیز پایگاه‌های ملی و جهانی و موزه‌ها باید دیده شوند. چگونگی حضور هنرمندان صنایع‌ دستی در نمایشگاه امسال در قالب شیوه‌نامه به ادارات کل ارسال شده است.در این نشست همچنین سه مدیرکل حوزه معاونت صنایع‌ دستی و تعدادی از معاونان صنایع‌ دستی استان‌ها به ارائه نظر و پیشنهادهای خود پرداختند.

وی درباره هشتمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی «سرو سیمین ۸» چنین توضیح داد: جشنواره رخداد نیست که تمام شود بلکه نشانه همکاری‌هاست. به همین دلیل همکاران من در استان‌ها این تقویت توجه را همراهی کردند و در این زمینه پیروز بودند چون در ادبیات توسعه جا پیدا کردیم. همچنین اکنون وزیر کشور و کار و شخص ریاست جمهوری نگاه ویژه‌ای به صنایع دستی داشتند. نظامنامه‌ای برای جشنواره تدوین شد. در جشنواره هشتم، گام دوم ما برای بزرگ کردن بازار صنایع دستی است. شورای سیاست‌گذاری ما از ۲۳ نهاد تشکیل شده است نهادهایی که هر کدام در حوزه فرهنگ نقش زیادی دارند. اکنون همه نهادها موظف شده‌اند که خرید عیدشان از صنایع دستی باشد. به همین دلیل اسفندماه در نهادها، نمایشگاه‌های صنایع دستی برپا می‌کنیم.

جلالی بیان کرد: حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان‌ها به بالندگی رسیده است. طبق مصوبه هیئت دولت، مبادی ورودی شهرها باید بازارچه صنایع دستی داشته باشند ولی ما نقطه‌ای نمی‌بینیم بلکه یک سیر ممتد است که باید همه آن را در ساحت‌های مختلف ارزیابی کرد. در جشنواره هشتم که ۲۶ بهمن در برج آزادی افتتاح می‌شود؛ نزدیک به سه هزار اثر در سایت جشنواره ثبت نام کردند. همچنین از ۱۶ کشور اعلام مشارکت داشتیم و ۵ هزار اثر از دو هزار هنرمند نیز ثبت نام شد. ۱۶ شهر جهانی در ایام جشنواره نقش‌آفرینی دارند و هر کدام نمادهایی که باید شهرها داشته باشند را معرفی می‌کنند. بوم گردی‌ها و هتل‌ها و مناطق گردشگری در جشنواره فجر صنایع دستی سهم دارند چون صنایع دستی ظرفیت غیر قابل انکار در حوزه گردشگری است و گردشگری هنری و تجربه محور را در حوزه صنایع دستی داریم.

وی تصریح کرد: صنایع دستی از نمایشگاه گردشگری حذف نشد. امسال قرار شد برای اینکه زمان‌بندی بهتری داشته باشیم نمایشگاه‌های صنایع دستی را در کشور پخش کنیم و نمایشگاه‌های ملی را در شهرهایی مانند سیرجان برگزار خواهیم کرد. حضور هنرمندان و آثار فاخر در غرفه‌های گردشگری و نمود ظرفیت‌های صنایع دستی همچنان در نمایشگاه گردشگری وجود دارد. ما در نمایشگاه قرآن نزدیک به دو هزار متر فضا داشتیم هر جا بحث فروش و ارتباط بین تولیدکننده و هنرمند هست را در نظر داریم. در موقعیت‌های بهتر و زمینه‌سازی‌های بهتری که مشتریان هستند باید حضور داشته باشیم. به عنوان مثال برج آزادی محلی برای عرضه و فروش آثار استانی خواهد بود.

جلالی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های زیادی درباره گالری‌های صنایع دستی انجام داده‌ایم گفت: باید ارزیابی همه‌جانبه داشته باشیم. یکی از مصوباتی که دنبال شد و به پیگیری دقیق رسید مصوبه بیمه بود که تمام کارهای آن انجام شده است. دو سالی که تأخیر افتاده بود ولی اکنون بیمه برای ده هزار نفر دوباره انجام خواهد شد. شورای عالی صنایع دستی و میراث فرهنگی مصوب کرده که فرودگاه‌ها، پیوست صنایع دستی داشته باشند اینها اقداماتی است که باید رضایتمندی را در سه حوزه سرمایه‌گذار و سیاست‌گذاران و هنرمندان به دنبال داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در خیابان ۳۰ تیر پایگاه‌های صنایع دستی طراحی خواهد شد، بیان کرد: درگاه‌های جدیدی برای فروش صنایع دستی قشر آسیب‌پذیر صنایع دستی ایجاد می‌کنیم در جشنواره فجر باید ریشه‌ها را شناسایی و در میزهای تخصصی بازار فروش پیدا کرد. فروش هم متغیرهای مختلفی دارد. فروش فقط به معنای مغازه فروش کالا نیست. ما سعی می‌کنیم برای تمام متغیرهایی که منجر به درآمد‌زایی قشر ضعیف هست کار انجام دهیم. ما تلاش کردیم تعاونی‌های تأمین نیاز تشکیل دهیم چون هنرمند قرار نیست خودش به‌تنهایی اثرش را بفروشد. الان درگاه‌های فروش آنلاین راه افتاده است.

انتهای پیام
captcha