فلسفه غرب از دیدگاه علامه طباطبایی به قلم علامه محمدتقی جعفری
کد خبر: 4196587
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

فلسفه غرب از دیدگاه علامه طباطبایی به قلم علامه محمدتقی جعفری

کتاب «در قلمرو اندیشه» تألیف علامه محمدتقی جعفری، با تدوین و تنظیم عبدالله نصری، از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، شانزدهمین جلد از مجموعه آثار علامه محمدتقی جعفری از پانزده فصل با عناوین «مقدمه‌ای بر فلسفه»، «مقدمه‌ای بر تفاوت میان فلسفه و حکمت و کلام»، «نظری به فلسفه در دوران معاصر»، «تقسیم‌بندی جدید فلسفه‌ها»، «علم و عرفان از دیدگاه معرفتی ابن سینا»، «لذت در فلسفه و عرفان حسین بن عبدالله بن سینا»، «تحول «من» از دیدگاه عرفانی لاهوری و مولوی»، «علیت»، «قانون علیت و اختیار از دیدگاه علامه طباطبایی»، «فلسفه غرب از دیدگاه علامه طباطبایی»، «حرکت و تحول از دیدگاه علم و فلسفه»، «دنیای فلسفی برتراند راسل»، «رابطه علم و حقیقت»، «علم در خدمت انسان» و «شناخت فرهنگ» تشکیل شده است.

در بخشی از این کتاب با عنوان «علم در خدمت انسان» آمده است: آن علم که در قرن نوزدهم مورد پرستش قرار می‌گیرد در قرن بیستم ورشکستگی خود را اعلام می‌دارد اما این علم نیست که مورد سجده قرار می‌گیرد یا ورشکست می‌شود بلکه این انسان است که در نوسانات افراط‌ها و تفریط‌هایش همه چیز را در هر موقعیتی می‌تواند به بازی بگیرد. همه ما کم و بیش با مفهوم علم انس گرفته‌ایم. اصطلاح امروزی علم عبارت است از شناخت پدیده‌ها با وسایل آزمایشی معین، اما درباره انسان همین مقدار می‌دانیم که موجودی است دارای صدها پدیده مادی و فیزیولوژی و پسیکولوژی که تنها در عده معدودی از پدیده‌ها، خود را به ما نشان می‌دهد ولی اینکه حقیقتاً انسان چیست تاکنون یک معرفت حقیقی که شامل تمام شئون و پدیده‌های خصوصی و عمومی او باشد در دسترس ما قرار نگرفته است. البته شاید چنین توقعی هم بیجا باشد.

همچنین در بخش دیگری می‌خوانیم: می‌توان گفت که فرهنگ اصیل اسلامی، همت خود را در همه دوران‌ها صرف قرار دادن علم در خدمت انسان کرده است لذا بسیاری از دانشمندان را می‌بینیم که منظور خود را شناخت انسان و طبیعت قرار داده و از ورزش‌های فکری که که به نتیجه تحققی خارجی منجر نمی‌شد، دوری می‌کردند. ما باید کراهت فضلا و دانشمندان اسلامی را درباره فلسفه یونان با همین قانون تفسیر کنیم وگرنه هرگز سراغ نداریم که دانشمندان، بحث در مسائل طبیعی و آنچه را که درباره انسان قابل عمل بوده است، با کراهت تلقی کنند.

لازم به ذکر است که این کتاب از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 687 صفحه و به قیمت 490 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

انتهای پیام
captcha