رتبه اول قم در ارتقای معدل میانگین کشوری
کد خبر: 4196706
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قم خبر داد

رتبه اول قم در ارتقای معدل میانگین کشوری

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قم گفت: استان قم در ارتقای معدل میانگین رتبه اول و در کارهای پژوهشی رتبه سوم را کسب کرد، به علاوه دانش‌آموزان قمی برای اولین بار در سال گذشته، ۱۳ رتبه ملی و بین‌المللی را در المپیادهای علمی کسب کرد.

علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قمبه گزارش ایکنا از قم، علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قم در نشست خبری که امروز 9 بهمن‌ماه، در سالن جلسات آموزش‌ و پرورش قم برگزار شد، بیان کرد: دهه فجر و انتخابات دو اتفاق مهم پیش روی ماست و بیشترین سهم، نقش، امیدآفرینی و جریان‌سازی برای حضور مردم در انتخابات بر عهده رسانه‌ها است.

وی ادامه داد: دو سال حاکمیت کرونا آثار زیان‌باری را به جامعه تعلیم‌ و تربیت وارد کرد و بسیاری از قواعد و اصول را برهم زد، بررسی‌های علمی نیز نشان می‌دهد ۷۰ درصد مخاطبان تعلیم‌ و تربیت در دوران کرونا چیزی از آموزش در فضای مجازی متوجه نشدند، لذا تلاش کردیم بعد از کرونا این آثار زیان‌بار را کاهش دهیم و اولین اقدام دولت نیز بازگشایی مدارس بود.

رحیمی با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها با حضور در فضای مجازی، گفت: بر همین اساس آموزش و پرورش اقداماتی در جهت جبران آسیب‌ها انجام داد و رویکرد آن توجه به حوزه‌های تربیتی بود؛ به علاوه توانمندسازی نیروی انسانی نیز مورد توجه قرار گرفت، زیرا در این دوسال، نیروها، تحت آموزش قرار نگرفتند و همچنین در ده سال گذشته توجه کمی به توانمندسازی نیروی انسانی شده‌ بود.

اجرای موفق طرح امین در مدارس

مدیرکل آموزش ‌و پرورش قم با بیان اینکه در سند تحول بر همکاری ۸ دستگاه با آموزش و پرورش تأکید شده است، افزود: در دو سال گذشته سعی بر این بوده این دستگاه‌ها را به کار بگیریم، هم‌چنین بعد از کرونا طرح امین در همه مدارس استان راه‌اندازی شد و از اول مهر سال 1401 تقریباً همه مدارس یک نیروی طرح امین داشتند که بعد از ۶ ماه با ارزیابی که در ده شاخص انجام شد، از منظر مدیران مدارس ۸ شاخص امتیاز ۹۰ به بالا کسب کرد.

وی ادامه داد: آموزش ۲۲۰ همکار در زمینه جهاد تبیین جهت توانمندسازی نیروی انسانی، تربیت ۴۰۰ معلم راوی، طرح جهاد تبیین دانش‌آموزی و تشکیل ۶۵۰ گروه جهاد تبیین دانش‌آموزی و زیست عفیفانه در مدارس متوسطه دختر از جمله فعالیت‌های آموزش‌وپرورش بعد از دوران کرونا بود که برای این فعالیت‌ها هزینه مستقیم پرداخت نشد و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده شده است.

رحیمی گفت: ذیل کنگره ملی شهدای قم، هزار و ۴۰۰ یادواره شهدا در مدارس قم برگزار شد و در ۱۵ بهمن سال جاری نیز در همه مدارس یادواره شهدا برگزار می‌‎شود. هم‌چنین در اولین سال بعد از کرونا، ۲ هزار نفر به اردوی راهیان نور اعزام شدند، که ظرفیت امسال، ۸ هزار نفر هدف‌گذاری شده است و تاکنون ۶ هزار دانش‌آموز نیز به اردوی راهیان نور اعزام شدند.

توسعه هنرستان‌ها در قم

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار دانش‌آموز در اردوی راهیان پیشرفت از صنایع بازدید کرده‌اند، گفت: توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار دارد و راه‌اندازی هنرستان جوار دو کارخانه فولاد غرب و پاکشوما نیز از جمله موارد توسعه بخش فنی و حرفه‌ای است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به در دستور کار بودن افزایش هنرستان‌ها، ادامه داد: میزان‌پذیرش هنرستان‌ها در قم افزایشی بوده و طی دو سال گذشته هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از ۳۳ به ۳۹ مدرسه افزایش‌یافته است، همچنین تعداد هنرستان‌های کار و دانش طی دو سال گذشته از ۶۷ به ۷۴ هنرستان افزایش‌یافته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ مدرسه دوره متوسطه و همین تعداد مدرسه ابتدایی در قم وجود دارد، گفت: قم از لحاظ سرانه آموزش فقیر و یک متر از میانگین کشوری عقب هستیم، لذا در دو سال گذشته، ۴۴ پروژه خیرساز و مشارکتی با ۳۴۷ کلاس ساخته شد و 19 پروژه نیز درحال تکمیل شدن است.

ساخت 4 مدرسه با بودجه بین‌المللی

وی با اشاره به فراوانی دانش‌آموزان اتباع در قم، افزود: این مسئله باعث شد رایزنی و مطالبه از نهادهای بین‌المللی را پیگیری کنیم که نتیجه آن ساخت سه پروژه از محل اعتبارات بین‌المللی بود که یک پروژه نیز در دست ساخت است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم با بیان اینکه با تلاش خادمیاران رضوی از تکرار پایه شدن هزار و ۵۵۴ دانش‌آموز جلوگیری شد، گفت: استان قم در ارتقای معدل میانگین رتبه اول و در کارهای پژوهشی رتبه سوم را کسب کرد، به علاوه دانش‌آموزان قمی برای اولین بار در سال گذشته، ۱۳ رتبه ملی و بین‌المللی را در المپیادهای علمی کسب کرد.

صدور 100 هزار حکم رتبه‌بندی برای معلمان

وی با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: در راستای این رتبه‌بندی، ۱۰۰ هزار حکم برای ۱۴ هزار پرسنل صادر شد، ۳۸۹ نفر نیز در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و ۵۸۸ نفر در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ استخدام شدند و در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نیز ۷۱۵ نفر از طریق ماده ۲۸ استخدام می‌شوند.

رحیمی گفت: در راستای حمایت از دانش‌آموزان کم‌برخوردار، 6 هزار و ۵۰۰ حامی دانش‌آموزی جذب شدند، همچنین در توزیع شیر، قم وضعیت مناسبی دارد و ۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای شیر جذب شده است.

انتهای پیام
captcha